Ние сме гневни и искаме кръв

16 март 2001 г. - площадът пред Народното събрание пожълтя от таксиметрови коли, всички те гневни на властта и искащи възмездие за смъртта на 3 годишния Пепи, дете на техен колега, намерено същия ден удушено в Южния парк.

Този криминален инцидент за малко не предизвика падането на правителството. 9 години по-късно бившата барета, съветник в ДАНС и собственик на една от големите таксиметрови компании Алексей Петров добави още щрихи към картината: "Тогава попречих на таксиметровите шофьори да нахлуят в парламента".

В крайна сметка разследващите установиха, че виновна за смъртта на детето е майка му, която има шизофрения.

На 17 март обаче пресата излезе със заглавия "България уби дете!". До ден днешен някои от участници в преговорите с таксиметровите шофьори са убедени, че протестът е бил част от политически сценарий, в който такситата просто са били използвани.

5 март 2018 г. - десетки, стотици, може би хиляди хора излизат в Пловдив и в други градове на страната, за да протестират в подкрепа на "добрия лекар" - рентгенолога д-р Иван Димитров, който няколко дни по-рано е застрелял човек.

Човекът е крадец, известен като Жоро Плъха. Докторът го е застрелял при самозащита, след като Плъха опитал да влезе в гаража му с цел обир. Направил го е с пистолет, който е притежавал незаконно - оръжието не е било на крадеца или на негов съучастник, както се твърдеше в медиите отначало. Съучастник не е имало.

Всъщност - почти цялата първоначална информация за обстоятелствата около убийството беше опровергана официално, но твърде късно, едва четири дни след убийството, три дни след ареста на основния заподозрян и два дни след протестите пред ОДМВР.

Семейството на лекаря не е било у дома в нощта на стрелбата, има данни за прикриване на следи на местопрестъплението, оръжието е укрито, правени са опити за изтриване на записи от нощта на убийството.

На хората от МВР и прокуратурата не им прави чест, че вместо да дадат официално информация своевременно, оставиха фактите да са въпрос на лична интерпретация. Очевидно, че става дума за казус, важен за обществото и елементарната прозрачност би била от полза, за да се намали напрежението.

Защото напрежение има.

Много престъпления остават ненаказани, така че искрата на гнева лесно се пали.

Опозицията "доблестният доктор" - "лошият циганин" е толкова лесна за асимилиране, че хората по улиците вече са издали смъртна присъда и то след извършването й. Нищо, че в България няма смъртно наказание.

Този е добър, защото е лекар, онзи е лош, да станат присъстващите, дървеното чукче удря.

Масите не за първи път влизат в ролята на съдебни заседатели, а и не за първи път решаваме, че присъдата е смърт, без да сме изслушали каквито и да било доказателства. Няма нужда.

Утре, разбира се, "добрият доктор" може да се превърне в "изрода", срещу когото има нови тълпи по улиците. Една лекарска грешка го дели от "Осанна" до "Разпни го". И няколко Фейсбук статуса.

Ами ако доктор Димитров не беше доктор, а стругар, обущар? А ако беше безработен?

Всеки доктор ли е морален човек? Всеки образован човек ли е прав?

Когато убиецът е иконописец или лекар, лесно прощаваме, защото ние работим с клишета и предразсъдъци.

Ние сме сърдити и гневни и искаме бърза справедливост "тук и сега", без да си даваме сметка, че само по себе си това е несправедливост.

Случаят в Пловдив напомня и на този на иконописеца Йордан Опиц, който застреля в гърба 25 годишен младеж, с преработения си в боен газов пистолет. Тогава противопоставянето пак беше лесно за пускането му в центрофугата на масовото съзнание - "иконописецът" срещу "наркомана".

Когато нахлуе някой в дома ти, не го посрещаш с чай и бисквити, но убийството си е престъпление, което не можем да оправдаваме с лека ръка.

Трябва да зададем и въпроса защо рецидивист като Плъха е на свобода? Рецидивист се оказа и шесторният убиец от Нови Искър. Трябва ли да се избием всичките, за да настъпи справедливостта? Трябва ли да се снимаме и подслушваме?

Трябва ли да разследваме сами? Трябва ли да се жалваме на телевизионни предавания?

Не ни ли прави пасивната и корумпирана държава всички нас престъпници по един или друг начин?

И да се върнем на началото - подобни криминални драми са катализатор за политически катаклизми. Често масите биват използвани, без те самите да си дават сметка за това.

Не всеки може да се постави на мястото на Гинка Върбакова и да си представи, че купува ЧЕЗ. 300 млн. евро трудно се визуализират от обикновения човек. Но всеки може да се "постави в обувките" на доктора и тогава наистина не знаеш дали животът ти няма да се преобърне с главата надолу само за части от секундата.

#1 Виктория Пенелопова 07 05.03.2018 в 21:00:46

"Този е добър, защото е лекар, онзи е лош, да станат присъстващите, дървеното чукче удря." По-гнусна манипулация от тази - здраве му кажи. СРАМ!

#2 dedo adji 06.03.2018 в 02:03:48

Да, гневни сме! Но не искаме кръв. Кръвта е вече пролята и е останал един плъх по-малко. Искаме адекватни действия на полицията и прокуратурата и отчет за тях пред обществото. Защото досега всичката информация идва от медиите. Милицията мълчи, прокуратурата мълчи. А един човек е четвърти ден в килия. Никой не казва дали му е предявено обвинение и какво е то. Никой не казва дали му е осигурена защита. И обществото, което повече от четвърт век страда от цигански терор иска отговори. Прехвърлих всички материали в кафенето по случая. Всички са подписани webcafe. Другите са информативни, но тоя е полемичен, направо урок по гражданско общество. Срам ли го е авторът да си пише името или го е страх? За да покаже всички гледни точки бТВ излъчи и репортаж от циганската махала. И там възмущение. Когато тия хора поискат кръв, обикновено се пролива.

#4 Gastaroll 06.03.2018 в 08:32:26

А в същото време Московски не е в килия и въобще за него не се говори. Какви статии бяха само в Уебкафето....

#5 jens xp 06.03.2018 в 09:29:31

Да, крайно време беше соросоидните пачаври да "изразят мнение"! Но анонимно разбира се, не им стиска да се подпишат под статията.... Защо сте такива мишки?

#6 rare case 06.03.2018 в 09:29:43

Политкоректните Григорови, срам за вас! Забравили сте какво е добро и какво е зло. Умопомрачени сте в напъна да се правите на "благородни" и "справедливи"! Друга песен щяхте да пеете, ако някой въшлив журналист беше пострадал - ама нали е лекар- бой по манерката. Отврат!

#7 Kenny McCоrmick 06.03.2018 в 10:28:07

Българският народ е потресаващо първосигнален. Потресаващо. Ако е влязъл да краде този Плъх, що ще мъртъв на улицата? Откъде е това оръжие? МВР не потвърждава да има втори човек, а "добрият доктор" няма разрешително... Едно е да простреляш някого при самозащита, друго е да го убиеш на място. Един лекар би трябвало да знае, че изстрел в крак, ръка, рамо ще спре крадеца, но едва ли ще го убие. При стрелбата не се знае кой е срещу теб - Плъх ли е, Хамстер ли е, Мишка ли е. Какъв е става ясно в последствие.

#8 GETI 06.03.2018 в 10:50:34

ето от тук можете да разберете, кой в България защитава и номинира рецидивисти и убийци: https://www.flagman.bg/article/151879 "Лекарят, който застреля крадец в дома си, е два пъти жертва, защото е обиран, а сега е задържан неправомерно. Това каза в „Тази сутрин“ по бТВ депутатът от Обединени патриоти Александър Сиди. Според него от Наказателния кодекс трябва да се промени ал.3 на чл.12, според който няма превишаване пределите на неизбежната отбрана, ако нападението е извършено чрез проникване с насилие или с взлом в жилище. Ние сме за това да отпадне от закона това за насилието и за проникването с взлом, защото ако заварим крадец в дома си, трябва да проверим първо дали има счупен прозорец или ключалка и тогава да стреляме, обясни депутатът. Може обаче човекът неволно да е влязъл в нечие жилище, каза пък председателят на БЪЛГАРСКИ ХЕЛЗИНСКИ КОМИТЕТ Красимир Кънев. Това, което казвате, е несериозно, прекъсна го Сиди. „Има възрастни хора, деца, психичноболни, които могат да се заблудят. Ако заварите крадеца в гаража, трябва да има съразмерност на силата“, уточни Кънев. „В случая с лекаря от Пловдив по всичко личи, че става въпрос за неизбежна отбрана, дали е така обче ще кажат компетентните органи, които трябва да вземат отношение. По-скандален е случая с неговото неправомерно задържане. Задържането трябва да е основано на това, че може да се укрие или да извърши друго престъпление“, заяви депутатът..."

#9 GETI 06.03.2018 в 10:51:44

"През 2004 г. БХК защитава джихадиста Ахмед Муса Ахмед в Страсбург, чието мото е: „Поклон пред тези, които режат глави“ – същите думи джихадистът е използвал и през 2007 г. на местна сватба, свидетелстват хора. Съдът в Пазарджик осъжда Ахмед Ахмед същата година на три години лишаване от свобода условно и на 1000 лв. глоба заради проповядване на „радикален ислям, на антидемократична идеология и насилствено изменение на установения държавен строй, опетняване знамето на Република България и проповядване на расова, национална и религиозна вражда и омраза“. БХК определя действията на Ахмед Ахмед като „мирни“, а присъдата срещу него като „дискриминационна“. БХК са защитници и на братя Юзеирови, които издигаха паметници на турски освободители в България. След неуспешния опит да основат партия „Отоман“ в Шумен, братята Али и Юзеир Юзеирови получиха обвинения от прокуратурата за проповядване на омраза на религиозна основа. БХК също така водят дела в защита на сепаратистите от ОМО Илинден. Съдят България за нарушаване правата на експулсирани лица. Подават жалба пред ВАС срещу Столична община, заради забраната за каруци по пътищата на София и т.н. Българския народ няма никаква вина за нещо, което не е зависело от него, но въпреки това БХК заедно със знайни и незнайни еврейски активисти и политици в България обвиниха страната ни в депортирането на 11 838 евреи от Вардарска Македония, Беломорска Тракия и Пирот към германските концлагери в Полша. По този начин публично чрез много организации, писатели и др. започнаха да прокарват някакви предразсъдъци и вина в българите, както го правят и в други държави различни про-еврейски организации" * това е малка част от тази престъпна организация, която под мотото „да бъдем толерантни”, е прекрасен инструмент при унищожението на една нация. но защо никой не ги е спрял досега? нито едно правителство, нито една служба или прокуратурата? такива организации като БХК са съществена част от проблема, не от решението. помагат за създаване на привилегировано отношение към "малцинствата" от страна на институциите. така с дружни усилия създават и поддържат ненавист и злоба към малцинствата у гражданите, които няма кой да защити. самите БХК имат дискриминационна политика - колко дела за правата на хетеросексуални етнически българи са поели и спечелили? това ще продължава докато не направим това,което направи Унгария -въведе правила за НПО-тата каквито в САЩ (и др. страни), например, съществуват от десетилетия.

#10 pixie 06.03.2018 в 10:59:22

Моята първа реакция беше същата. Възмутих се, че едва ли не ако защитиш семейството си в собствения си дом, дори с цената на убийство, си престъпник. Единственото в историята, което ме кара да се съмнявам и колебая дали да заема изцяло страната на доктора, е фактът, че не се е обадил веднага в полицията след станалото. Това отстрани го прави да изглежда виновен. И наистина има много неясноти. Най-недоумяващото е, че няма никакво официално изявление или коментар от нито една институция! Шумът, който се вдига е важен, ако общественият натиск успее да повлияе за промени в законите, защото не само този член и алинея имат нужда от ревизиране. В този смисъл протестите са ценни.

#11 explorer 06.03.2018 в 11:10:57

Чудно откъде толокоз хора имат информация, която МВР не споделя? Първоначално чух по едни новини за видеозапис на който Плъха е крадял фарове и бил прострелян на тротоара. После вече бяха протестите. Вчера съпругата доктора каза, че на сутринта е трябвало да обяснява на децата къде е баща им. Немислимо е при няколко произведени изстрела да не се събудят обитателите на къщата. А ако стрелбата е била извън къщата вече е под въпрос неизбежната самоотбрана. И най-важния въпрос за мен е, ако доктор отнема човешки живот, то за какво изобщо протестираме, да грабва всеки оръжие и да ставаме Сирия на Балканите

#12 rare case 06.03.2018 в 11:21:44

Изследователю, не е важна информацията - важно е да "разсъждаваш", важно разни кенита и пиксита да ни уведомяват за безценното си мнение, без което, вероятно, няма да съмне и няма да мръкне. И за терзанията си, подобно на младия Вертер - ах, сега, чия страна да заема. Ама в къщата ли е било, на прага ли, в гаража ли.......Някой интересува ли се къде точно пълзи плъха, когато си слага капаните??

#13 TheRock 06.03.2018 в 11:51:55

"Лекарят, който застреля крадец в дома си, е два пъти жертва, защото е обиран, а сега е задържан неправомерно. Това каза в „Тази сутрин“ по бТВ депутатът от Обединени патриоти Александър Сиди. ===== Този патриот от каква националност е?

#14 follow_the_cash_flow 06.03.2018 в 13:12:35

Дебата си остава. Недвусмислено прецизиране на текста за самозащитата, и либерализиране (разширяване) на границите на самозащита. Ама май май.... нещата отиват и към друг дебат.. - охраняване на лична частна собственост, с употреба на оръжие. Което вече е друг филм Иначе, доктора е яко в кереча. Въпроса е доколко смекчаващи неща ще изтъкнат, да му намалят присъдата.

#15 explorer 06.03.2018 в 13:35:59

@rare_case, когато спреш да правиш разлика между животно и човек, то да претендираш, че си във втората група, е просто самозалъгалка.

#16 Дракон с кисело зеле 06.03.2018 в 13:52:08

Кени, там е работата, че ако стреляш по някого, особено по въоръжен човек, който вече те е ранил - каквато информация също се върти из Уебкафе - възпиращи рани не съществуват. Трябва да го убиеш, колкото и гадно да звучи - иначе продължава да е опасен. От друга страна, информацията за този случай е толкова никаква, разпокъсана, крива и неясна, че, всъщност, не мога да направя никакъв смислен извод. В началото се говореше, че докторът е убил крадеца с оръжието на съучастника му. Сега пък излезе, че оръжието си е било на доктора, само дето е било незаконно закупено, съучастник на крадеца няма, спящи на горния етаж съпруга и деца не е имало... Да му се не знае, на какво да вярвам? Брах му всичките лайки, това, което прочетох в началото, беше съвсем далеч от случая на Опиц, а сега: https://fakti.bg/krimi/289176-palen-obrat-dve-obvinenia-sreshtu-d-r-ivan-dimitrov-za-ubiistvoto-na-joro-plaha Значи добрият доктор си има арсенал от незаконни оръжия, убива човек, опитва се да го прикрие, категорично отказва да се обади в полицията... И ще ми скачат на протест в защита на такъв? Хайде не.

Новините

Най-четените