Роналдомания тресе Торино: тифозите на Ювентус очакват звездата да върне европейската слава на клуба, находчиви търговци трупат състояние от продажбата на фалшиви фланелки с номер 7, а служителите на FIAT негодуват, че ще се хвърлят луди пари за Кристиано, вместо да им бъдат вдигнати заплатите.
Отзвукът след всяко голямо събитие, каквото без съмнение е трансферът на Роналдо в гранда от Торино, е предвидим - най-малкото заради това, че всеки го гледа и оценява от собствената си камбанария.
Емоциите бушуват най-силно в първите дни, след което разумът надделява. Ще спечели ли Юве отново Шампионската лига с помощта на португалеца? Ами, божа работа...
А ако не беше тази сделка, щяха ли да се увеличат възнагражденията на работниците на FIAT Chrysler Automobiles? Твърдо не. Просто двете неща не са свързани. Служителите на компанията не са получавали увеличение от 10 години, а Юве прекарва част от трансфера и заплатата на звездата през автомобилния концерн, за да избегне санкции по Финансовия феърплей.
Кой друг, ако не кланът Аниели, знае най-добре как да отваря "вратичките", за да пробутва през тях интересите си.
Но колкото и мащабна да изглежда операцията "Роналдо", той ще е само миниатюрна песъчинка от една империя, градена повече от век.
Аниели спасява Италия
Основата полага Джовани Аниели - бивш кавалерист, който през юли 1899 г. инвестира 400 долара като акционер в първата италианска фабрика за производство на автомобили. Три години по-късно вече е директор на компанията, а впоследствие става и едноличен собственик.
FIAT е първият завод в Европа, който въвежда поточната линия в производството, а възходът започва с избухването на Първата световна война, когато цеховете са ангажирани изцяло в разработването на оръжия. Аниели е абсолютен монополист в сферата и така се дава началото на торинската индустриална империя.
Наследник на бизнеса става внукът му Джани Аниели-Адвоката - човек, който на два пъти спасява страната си.
12:43"Старата госпожа" превърна най-големия си кошмар в сбъдната мечта
След войната Италия е съсипана, а 3/4 от икономиката представлява селското стопанство - нещо като сегашната Молдова с лозята й.
Благодарение на Аниели страната стъпва на крака, а северната й част бележи невероятен икономически разцвет.
В продължение на няколко десетилетия Джани пренася автомобилната индустрия на друго ниво (Ferrari, Maserati, Lancia, Alfa Romeo - всички те са собственост на фамилията), инвестира в строителството, нефтопреработването, производството на храни и медиите.
През 80-те години FIAT става най-голямата автомобилна компания в света, а Аниели владее 25% от акциите на Миланската фондова борса. С други думи кланът управлява една четвърт от италианската икономика.
През 70-те години на миналия век Джани Аниели е цел номер 1 и на десни, и на леви терористи, но въпреки това не ползва охрана. "Не ми трябват хора около мен, защото много ще видят и чуят", обичал да се шегува Адвоката, който винаги носел със себе си таблетка цианкалий, ако попадне в клопката на враговете си.
"Много пъти Адвоката ни е бил на мушката, но куршумите просто минаваха покрай него", свидетелства член на терористичен отряд след задържането си. И сигурно не преувеличава...
Има и още една история за спасяването на Италия.
През 70-те се шири тероризъм с подкрепата на мафията, плетат се конспирации, а убийствата и отвличанията на политици и съдии са ежедневие. Всичко това спомага за упадъка на италианската икономика.
Много местни бизнесмени отиват зад граница, а ако Аниели също премести бизнеса си в чужбина, държавата ще рухне. Но той не го прави. През 1979 г. прибягва до радикален ход, уволнявайки от завода всички подстрекатели, комунисти и техните съратници - общо 23 хиляди души - и роботизира част от производство.
В продължение на повече от месец страната е замръзнала в очакване какво ще се случи. Министрите и най-влиятелните държавници по онова време умоляват Аниели да отстъпи и да преосмисли решението си като върне работниците, но той отказва.
"Това не е по правилата на клана, който не търпи предатели", отсича той. Джани отстоява своето, спасява компанията и развенчава представата за всемогъществото на ултралевия тероризъм.
Влияние без граници
Присъствието на Аниели в икономическия и обществения живот достига такива мащаби, че му печели определението Монарх на италианската република. Той е на 14 години, когато баща му загива при нелеп авиационен инцидент, а дядо му Джовани го избира за наследник и продължител на семейната традиция.
По негова инициатива на 18 е изпратен в САЩ, където задълбочава познанията си за американските институции, индустрия и финанси. През 1973 г. заедно с двамата си близки приятели - Хенри Кисинджър и Нелсън Рокфелер, създава Тристранния клуб между европейци, американци и японци. В него членуват индустриалци, финансисти, политици и журналисти, а асоциацията често е определяна като "правителство в сянка" на световния капитализъм.
Голямата страст на Аниели към Америка обаче не му пречи да ухажва и пазара на СССР, което му спечелва славата на "капиталиста, завоювал Съветите". През 60-те години, след продължителни тайни преговори, FIAT подписва с Хрушчов споразумението за построяването на Волжските автомобилни заводи и дава начало на епохата "Жигули".
Твърди се, че когато италианската делегация пристига в Кремъл, Хрушчов посочва младия Джани Аниели и му казва: "Ще преговарям само с теб. Партиите и правителствата идват и си отиват, а ти винаги ще владееш Италия."
През 1967 г. списание Life нарича Аниели "елегантнен модерен Цезар". И има защо. Той притежава най-големите вестници, фабрики и е италианският любимец на света.
Сред приятелите му са Джон Ф. Кенеди и принц Рение III, а сред партньорите му - наред с Хрушчов - са Муамар Кадафи, шейхът на Иран, политическите лидери на Испания, страните от Латинска Америка и още много други.
Семейство Аниели буквално управлява Италия, както е констатирал и съветският лидер на срещата в Москва. Могъщата фамилия блокира назначенията на министри, които не харесва, както и правителствените решения, които възпрепятстват бизнеса й. Кланът прокарва и свои закони, като този за забрана на вноса на японски автомобили в Италия. Находчиво, нали?
Мястото на Юве в империята
Футболен клуб Ювентус винаги е бил футболното бижу на империята, което с успехите си на терена демонстрира нейната мощ.
През 1947 г. Джани поема президентския пост и управлява клуба до 1954 г., след което предава поста на брат си Умберто Аниели. Той посочва за причина сватбата си и отговорностите, свързани с новия си начин на живот. След оттеглянето си от поста той остава почетен президент и до смъртта си е тясно свързан с отбора и с играчите.
Страстта на бизнесмена към футбола и помощта, която оказва на Юве, му печелят огромни симпатии сред тифозите, но тези на другите отбори не пропускат да се оплачат, че "бианконерите" са клуб-държава, с който е трудно да се конкурираш.
Павел Недвед и Андреа Аниели
Реформите след смъртта на Джани Аниели
Адвоката умира от рак на простатата на 24 януари 2003 г. в родния Торино, а смъртта му не се отразява на влиянието на клана. Единствената промяна е, че управлението му вече не е концентрирано в една фигура.
15 години по-късно на първа линия са внукът на Джани и синът на брат му Умберто, съответно Джон Елкан и Андреа Аниели. Вторият е президент на Ювентус от 2010-а и ще остане в историята с привличането на Роналдо.
Звездата ще получава астрономическа заплата на "Ювентус Стейдиъм", но вероятно вече сте стигнали до извода, че с фамилията Аниели зад гърба си клубът няма да са затрудни да отговори на всяка от претенциите на Кристиано.
Кланът е собственик на компанията Exor - четвъртата сред най-големите семейни корпорации в света. Стойността на активите й се оценява на 163,8 милиарда евро. А нетният й доход за последната година е 4,6 милиарда евро...
С подобен финансов гръб всеки би попитал: "Защо тогава Юве не харчи всяко лято същите пари, които харчат конкурентите му на Стария континент?"
Ювентус беше първият клуб в Италия, който се насочи към почти пълна самоиздръжка. На хартия участието на Аниели е минимално - само 26,5 милиона евро годишно от FIAT и Jeep. Сумата изглежда символична, но няма нужда от повече, защото торинци ежегодно увеличава печалбата си. Общият годишен доход през 2013-а е 272 милиона евро, а през 2017-а - 406 милиона.
Засега нещата вървят перфектно, а наложи ли се, с бясна скорост ще пристигне FIAT. Не автомобилът. Империята!
Как ще се процедира с Роналдо?
След мегатрансфера на португалеца ще е нужна намесата на компанията. Един от шефовете на RAI Франческо Марино разкри, че Андреа Аниели е осъществил трансфера след консултация с борда на директорите. Най-популярната версиия е, че 66 процента от заплатата на Кристиано (37 от 55 милиона евро на година преди облагането с данъци) ще идва от Ferrari под формата на договор за спонсорство, а другите ще се осигурят от клуба. Изпипана работа.
Цялата галимация може да ви изглежда леко съмнителна, но от Юве уверяват, че всичко е в рамките на закона. Схемите на империята са отработвани с десетилетия, а Елкан и Андреа изглеждат не по-малко предприемчиви от изтъкнатите си предци.
"Дядо казваше да си влагаме парите във вино, защото в най-лошия случай ще го изпием по-късно, когато е отлежало", често се сещал Джани Аниели за дядо си Джовани.
Ювентус вложи парите си директно в отлежало вино. Най-доброто на планетата! И вече подготвя чашите за тежки наздравици след тежки трофеи.
Официално FIAT e Fabbrica Italiana Automobile Torino (Италианска автомобилна фабрика Торино), но не го приемайте като абревиатура. Четето го и го възприемайте като дума. На латински "fiat" означава "да бъде". И през цялото си съществуване империята е имала предвид точно това - да бъде волята й.
Кристиано в Юве? Да бъде!
Много добър материал! Браво!
Браво на автора.