Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Обяснено: Имаше ли засада при гола на Хендерсън и защо нямаше да бъде свирена миналия сезон

Обяснено: Имаше ли засада при гола на Хендерсън и защо нямаше да бъде свирена миналия сезон

Юрген Клоп беше бесен и с право.

Мърсисайдското дерби ни предложи всичко, което очаквахме от него: голово шоу с четири попадения, дузина интересни ситуации пред двете врати, очакван червен картон, тежки влизания. Но както често се случва през миналия и този сезон в Англия, накрая се говори за съдиите.

Вниманието можеше да падне върху спасителния гол на Доминик Калвърт-Люин, който продължава да е лидер при голмайсторите, след като се разписа в пети пореден мач, или върху контузията на Върджил ван Дайк, за когото има опасения, че е скъсал кръстни връзки на коляното. Но не би.

Отново се говори за съдиите и ВАР заради спорната отмяна на гола на Джордан Хендерсън в добавеното време, което можеше да донесе трите точки за Ливърпул. Попадението не бе зачетено заради тъъъничка засада на Садио Мане при изграждането на атаката.

Нека сега да обясним защо бе вдигната засада и защо това нямаше да бъде засада през миналия сезон.

Първо, да разгледаме как работи ВАР във Висшата лига при разглеждане на ситуация за потенциална засада:

  • Линиите на засадата се чертаят полуавтоматично. Нищо не зависи от главния рефер, той следва сляпо останалите съдии в тъмната стаичка.
  • Когато се чертаят линиите, е много важно да се определят с възможно най-голяма точност три момента: момента на паса, частта на тялото на нападащия играч, за която се смята, че е в засада, и най-задната част на тялото на последния футболист в линията на защитата на защитаващия се отбор. Тук вече линията на камерата не играе роля, защото линиите се чертаят автоматично, след което софтуерът казва има ли засада, или не.
  • В опит всичко да бъде с възможно най-добра точност, оборудването се проверява преди всеки мач.

Казано на прост език, човешкият фактор далеч не е премахнат и все още има доста места, на които съдиите на сбъркат: може да се избере грешна част от тялото на нападателя или защитника, както и да се сгреши момента на паса. В случая с гола на Хендерсън и трите са под сериозна въпросителна.

На стопкадъра, който бе избран, за да се прецени дали има засада, или не, не е ясно коя част от тялото на Мане е взета, за да бъде начертана линията - лакътя (което би било грешно) или рамото (което би било правилно от началото на този сезон).

Второто голямо съмнение е момента на паса, който е взет в този стопкадър. Според разпорежданията на съдиите, моментът на пас се счита, когато топката докосва крака (или друга част от тялото с изключение на ръцете), а не когато се отделя от него.

А стопкадърът показва момента, в който кълбото вече "бяга" от крака на Тиаго Алкантара, който пуска паса към Мане.

Разбира се, положението доведе до сериозни критики от страна на представителите на Ливърпул. Джордан Хендерсън се пошегува, че съдиите извиват линията на засадата, докато Клоп не можеше да скрие раздразнението си. Сякаш бе по-разочарован, отколкото бе след разгрома с 2:7 от Астън Вила в предишния кръг.

"Аз съм огромен фен на ВАР, но очаквам и да се вземат правилните решения - каза Клоп след равенството 2:2 срещу Евертън. - От повторенията и стопкадрите, които видях, не успях да видя засада. Затова се надявам някой да може да ми обясни този епизод от мача.

Срещу Вила (миналия сезон) мишницата (на Фирмино) беше в засада. Мишницата не беше в засада сега.

Вече дадох десет интервюта след мача и нито един не ми каза, че това е засада. Както може да предположите, това не ми повдига настроението."

Дейл Джонсън се опита да обясни промените в правилата, които влязоха от началото на новия сезон. От този сезон нападащият футболист е в засада, ако рамото (за рамо с счита частта от ръката от рамото до около края на ръкава на фланелката) му е зад гърба на защитата, докато през миналия не бе така и се гледаше мишницата.

Тъй като игра с тази част от ръката - между рамото и края на ръкава, не се счита за игра с ръка, влезе в правилото за засадата. Но през миналия сезон позицията на Мане щеше да е редовна.

Все още обаче остава сериозното съмнение за момента при паса на Алкантара, както и спорното положение с грубото влизане на Джордан Пикфорд в краката на Ван Дайк, при който стражът на "карамелите" можеше да бъде изгонен и да остави отбора си с човек по-малко рано-рано в двубоя.

Най-четените