Промените дотолкова са част от нашето ежедневие, че дори не ги забелязваме - просто се адаптираме към тях, използваме ги в своя полза и продължаваме напред. Това темпо всъщност ни позволява постоянно да се учим на новото и да живеем с него.
Промените са големи дори и за привидно закостенели системи като образователната. И ако на административно ниво развитието е тромаво, то на ежедневно, чисто технологично ниво образованието във всяка степен - от началното до висшето, може да се възползва от достиженията в дигиталните технологии.
Защо промените в дигиталната епоха обаче са толкова фундаментални? Да не би досега да не е имало развитие в образованието и начините на преподаване и учене? Разбира се, че е имало.
Всъщност, ако не се връщаме толкова назад, че да си представяме писането върху пясък, можем да видим три различни етапа, направо епохи в образованието, които очертават големите разлики: тебеширът, маркерът и смартфонът.
Нека си спомним миговете с "Клас - стани! Клас - мирно!", в които всеки клас си имаше отговорник по триене на черната дъска с гъба, след което водата в кофата трябваше да се сменя в междучасието. Преминаването от тебешира към бялата дъска и маркера определено е голям скок - по-лесно почистване, повече удобство, по-лесна работа на учителя с учениците.
На практика обаче процесът си е същият: учителят разполага с ограничено пространство, на което пише и обяснява, учениците преписват и разбират (или се преструват, че разбират) написаното, а понякога, в лош ден с надвиснала над главата слаба оценка, пишещите по дъската са те. Средствата са различни, но процесът е същият.
По-голям е скокът от черната и бялата дъска към "виртуалната" дъска.
Когато вместо учителят да пише на ръка по дъската, използва мултимедиен проектор, промяната вече е тотална. Променя се не само технологията, но и целият образователен процес. За разлика от "аналоговата" епоха, днес не учителят е основният източник (или посредник) на информация. Освен книгите и учебниците, насреща вече е и интернет. Диктуването на материал звучи като загуба на време, когато той може да бъде изпратен до класа с натискането на бутона "Send" по имейла.
Така се променя и ролята на учителя - той вече не е просто източник на основната информация. Учителят има и още една задача - да помага на учащите се да отсеят най-важното, да отсеят лъжата от истината, да разберат информацията и да я приложат - това, в което се корени големият смисъл на образованието.
Благодарение на технологиите в час, учителят не просто може да покаже по-бързо всичко, което би изписал на черната дъска, но и да я превърне в истински обучителен десктоп. Той може да представя презентации, видео, изображения чрез своя смартфон или компютър, използвайки много по-интересни за аудиторията си начини за обясняване.
Vivacom предлагат вариант, с който ученето да стане по-интересно. Заедно със сайта за видеоуроци Ucha.se те предлагат безплатен абонамент за сайта Уча.се в комбинация с таблет и план от Vivacom. Така се улеснява интерактивното учене не само в час, но и вкъщи.
Благодарение на различни видове софтуер, в честия случай безплатен, преподавателят може да провежда анкети на живо по време на самия час или лекция, събирайки мнението на всеки в залата.
Така се гарантира и получаването на обратна връзка, което пък при препълнените класни стаи може да се окаже много полезно и за оценка до каква степен материалът е достигнал до разбирането на учениците.
Технологиите водят процеса и една стъпка по-напред: с тях могат да се организират учебни игри, в които да се тестват на практика предадените теоретични уроци, а освен това позволяват изпращането на материали директно до учащите и гарантират по-добра комуникация между двете страни. А каква по-голяма гаранция за успешно учене от това учителите да виждат прогреса на учениците и учениците да имат лесен достъп до информация?
Smart образование е съвместна рубрика на Webcafe.bg и Vivacom, посветена на образованието и дигиталните форми на обучение.