Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

SpaceX вече няма конкуренция за частните космически полети

Успехите на SpaceX тази година, включително изпращането в орбита на български сателит, поставя компанията на Илон Мъск в позиция да се превърне в ключова сила в бъдещето на космическите изследвания. Снимка: SpaceX
Успехите на SpaceX тази година, включително изпращането в орбита на български сателит, поставя компанията на Илон Мъск в позиция да се превърне в ключова сила в бъдещето на космическите изследвания.

На 23 юни, в 22:10 часа българско време, първият национален геостационарен комуникационен сателит на "Булсатком" BulgariaSat-1 беше изстрелян в от компанията SpaceX. Спътникът излетя от космическия център "Кенеди" във Флорида с една от обновените ракети Falcon 9.

BulgariaSat-1 ще бъде разположен на българската орбитална позиция и ще осигурява телевизионни и комуникационни услуги на Балканите и в други европейски региони.

Два дена по късно SpaceX изпратиха от Калифорния към космоса десет по-малки сателита използвайки нова версия на същата ракета.

Това постижение показва, че частната космическа компания е по-близко от когато и да е било да осъществи направата на конкурентно струващи ракети, които са способни да сменят рязко посоката си.

Още от създаването си SpaceX имаше за цел да превърне частния космически полет в печелившо начинание, а основна част от тяхната амбиция беше ракетата за многократна употреба - едно от най-важните открития в технологиите за 2016 година.

С изстрелването, кацането и подновяването на краткотрайно-горящи двигателни ракети, също познати като като бустери, компанията се надява значително да намали разходите за поставяне на спътници в космоса.

Но също така се надява да генерира максимално количество приходи чрез увеличаване честотата на изстрелванията.

През март те демонстрираха, че първата от тези цели е постижима, а честотата на изстрелванията им този уикенд показва, че те се справят отлично и с втората част. Сега SpaceX увеличиха броя на успешните си мисии до 9 за година.

Въпреки че 2017 е едва преполовена, предишни календарни години не е достигано до този успех. Фирмата вече успя да приземи 13 от своите ракети след изпращане в космоса, а мисията в петък маркира втория път, когато успешно се използва ракета повторно.

Междувременно останалата част от космическата индустрия просто наблюдава с удивление, коментира Business Insider.

Докато много организации се опитват да разработят начини за намаляване на разходите, никой засега не е достигнал успеха на SpaceX.

Нейният президент Гуин Шотуел заяви по-рано тази година, че разходите за изпращането в орбита на ремонтирана двигателна ракета са потенциално по-малко от половината от разходите за изграждане на нова за всяко изстрелване.

Също така, главеният изпълнителен директор, Илoн Мъск знае от опит, че тези успехи поставят SpaceX в позиция да се превърне в ключова сила в бъдещето на космическите изследвания.

"Представете си, че сме авиокомпания, която продава самолети, които могат да бъдат ползвани многократно, а всички останали продават самолети, които могат да бъдат ползвани веднъж", каза той след първото успешно повторно използване на SpaceX ракета.

"Искам да кажа, че това не е много конкурентна позиция".

Действително на този етап изглежда сякаш SpaceX е абсолютният доминант в космическите начинания сред частните компании - и не се вижда кой би могъл да я замести засега.

Най-четените