Facebook не завижда на Snapchat, а на WeChat - и това е лоша новина

Представете си следната ситуация: Разхождате се из централен квартал, забелязвате симпатично ново кафене и решавате да влезете за една чаша топъл шоколад.

Докато чакате на опашка пред касата, обръщате внимание, че никой не държи портфейл в ръцете си. Вместо да вадят пари или банкови карти, посетителите се разплащат през телефона си - докосват го до NFC-скенер и хоп, получават кафето си. В този момент обръщате внимание, че не ползват някакво универсално мобилно банкиране, а... Facebook.

Самите вие не ползват профила си в социалната мрежа от няколко месеца. Да, но в кафенето не приемат пари в брой. Значи, за вас няма горещ шоколад.

Една седмица по-късно се срещате с приятелка, която ви разказва как цялата компания се е събрала на парти миналия уикенд - и само вас ви е нямало. Защо не са ви поканили? Оказва се, че планът за събитието е бил споделен през WhatsApp, чат-приложението от семейството на Facebook, което вие не ползвате.

След няколко дни изпадате в поредна странна ситуация: излезли сте с колеги на обяд и решавате да разделите общата сметка. Колегите ви плащат с Facebook през телефоните си. Вие обаче нямате достъп до вграденото приложение "Раздели ми сметката". Налага се да отидете до банкомата, за да изтеглите пари в брой и да се разплатите в ресторанта.

Когато дойде време да се приберете с метрото, се налага да се редите на дълга опашка за билет от касиерката, докато всички останали минават през входа с едно докосване на телефона си.

Ако мислите, че не е възможно едно приложение да бъде така всеобхватно и незаобиколимо за всекидневния ви живот, помислете пак - то вече съществува в Китай.

WeChat (Weixin) е нещо като "швейцарското ножче" на китайските мобилини приложения, превърнало се в ключов елемент от социалния живот на Китай. Всеки от описаните по-горе сценарии е реален, и се е случвал поне веднъж на Харисън Джейкъбс, международен кореспондент на "Бизнес инсайдър", по време на командировката му в Пекин.

Всички използват WeChat в Китай - това не е услуга или мобилна технология, а е есенцията на модерния живот в страната. Над 1 милиард души използват app-а, който дълго време държеше лидерството на най-популярния софтуер за мобилни устройства на национално ниво.

Приложението служи не само за размяна на съобщения, но и за социална мрежа, електронна търговия, таксиметрови услуги, споделено ползване на велосипеди, резервиране на туристически пътувания и т.н.

Ако искате да говорите с някого в Китай - независимо дали по работа или по лични въпроси - не използвате мейл, не звъните по телефона. Пращате им съобщение в WeChat.

Джейкъбс споделя, че когато започва да работи като журналист в Китай, изпада в пълно затруднение да издири контактите на хората, за които би искал да пише. Дори да открие мейл-адресите им след дълго търсене, често не получава никакъв отговор. Когато най-после се включва в WeChat, разбира, че точно това е мястото за пряк контакт с всеки източник, към когото би искал да има връзка.

"Сякаш изведнъж прогледнах след едноседмична слепота", пише той.

Удивителното е колко много хора използват разнообразните услуги на WeChat за всекидневни нужди. Потребителската му база е много по-широка от младите, технически грамотни милениали. Бабата на партньорката му, която е китайка, не умее да използва интернет, но има WeChat на телефона си и се справя с него като експерт.

Когато се запознавате с хора по време на бизнес-срещи в Китай, никой няма да ви поиска телефонния номер, няма да ви подаде и визитна картичка. Просто сканирате QR-кодовете си, за да можете да обмените идентификаторите си за WeChat.

Дори уличните музиканти и просяците не молят за стотинки или банкноти, а имат табели с QR-код за плащане, свързан с профил в WeChat.

"Спомням си, когато за първи път се сблъсках с този феномен - стоях пред древните крепостни стени на Сиан в североизточен Китай, когато забелязах група китайски ученици, които слушаха изпълнението на улични музиканти. Пред тях нямаше отворена кутия за китара, в която да събират пари. Но след всяка втора песен един от приятелите им показваше две табели с разпечатан код - един за AliPay (конкурентът на WeChat), и един за WeChat Pay. Десетки души от публиката вдигнаха телефоните си и за няколко секунди сканираха кодовете, за да могат да пратят няколко юана по сметките на музикантите", пише той.

Мечтата на Марк Зукърбърг за трансформацията на Facebook от класическа публична социална мрежа към затворено приложение за чат (и друг вид лична комуникация, включително с разплащания), на практика вече е изпълнена в Китай. Той не цели да имитира модела на Snapchat, а на WeChat.

Независимо от последните месеци, в които Зукърбърг поема постоянни ангажименти за опазване на личните данни, този тип бизнес модел е много по-агресивен към информацията на потребителите си, а не обратното.

Най-голямата иновация на китайската технологична индустрия е масовото прилагане на платформи, базирани на екосистеми като WeChat и Alibaba.

Alibaba, който най-често се сравнява с "китайски Amazon", се създава като платформа за електронна търговия, но тя вече се е разширила до много по-голямо разнообразие от услуги - билети за пътуване, билети за кино, социална мрежа, видеострийминг на живо, доставка на храна по домовете, разпространение на развлекателно съдържание.

Данните, които се събират през финансовата услуга AliPay, са дълбоко интегрирани в основното приложение. То свързва профилите на конкретните потребителите с финансовия пазар и банките, то участва и в изграждането на кредитния рейтинг.

Личните данни от тези приложения се използват са създаването на подробни досиета за всеки потребител, които компаниите могат да "продават" за маркетингови услуги в рамките на приложенията си и да генерират приходи в такива обеми, за които Facebook и Google могат да мечтаят.

Потребителските данни, които се събират от подобни технологични конгломерати, са толкова целенасочени и специфични, че по тях производителите могат да се ориентират какво да създават и да продават за в бъдеще, а не само как да рекламират наличните си стоки в момента.

Тази дългосрочна инвестиция в личните данни напомня на стратегията, която Facebook започва да възприема.

Много от китайците са напълно примирени с всеобхватността на приложения като WeChat, защото са доволни от удобствата, които получават в замяна на личното си пространство. Китайските онлайн-услуги се развиват все по-бързо благодарение на широкия достъп до потребителски данни, генерирани през мобилни плащания, доставки на храни, споделени пътувания, чат-комуникация и всички останали видове услуги.

Действително, това облекчава всекидневието на хората, особено в страна като Китай, за която защитата на личните данни не е приоритет. Но ако технологичната индустрия на Запада реши да тръгне по същия път, не е сигурно дали европейците и американците биха се съгласили на подобна инвазия в личното им пространство.

Дублирането на модела WeChat няма да е никак лесно за Facebook. На първо място - китайската услуга не е толкова зависима от рекламодателите за създаването на приходи. WePay генерира печалбата на приложението, като начислява комисионни за обслужването на потребителите през платформата си.

Зукърбърг твърди, че търси начин да насочи Facebook към сферата на защитата на лични данни. Но ако планът му е да повтори китайския модел, може да се окаже, че социалната мрежа ще знае за потребителите си още повече, отколкото знае в момента.

Новините

Най-четените