Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Smart образование: Как Австралия избра да промени образователната си система

Упоритата образователна система на Австралия не само продължава да се развива, но вече има нови и още по-дръзки цели. Към настоящия момент се нарежда в челните места по употреба на електронни устройства. Снимка: iStock/Getty Images
Упоритата образователна система на Австралия не само продължава да се развива, но вече има нови и още по-дръзки цели. Към настоящия момент се нарежда в челните места по употреба на електронни устройства.

През 2007 г. със стартовата кампания на бившия министър-председател на Австралия - Кевин Ръд, започва и подготовката на една нова образователна система, която ще промени учебния процес завинаги. Digital Education Revolution или DER е специална програма с една единствена цел - създаването на младо общество с високи познания в информационните технологии.

Отделената сума за този мащабен проект е около 2,5 милиарда щатски долара. С въпросната инвестиция ще бъдат предоставени лаптопи на всеки ученик от 9 до 12-годишна възраст. Родителите също ще имат възможност да участват и помагат в онлайн обучението на своите деца.

Друга важна заложена точка е създаването на високоскоростна мрежа, която да позволи на учениците да разменят информация, знания и всички останали необходими пособия в хода на учебния процес. DER отделя и сериозна сума за обучаването на учителите в новата система, с което практически се задоволяват всички нужди на DER. Страната подписва договор с Lenovo и получава устройствата със софтуер за 5500 долара. В списъка с програмите присъства най-новия Microsoft Office пакет, както и Adobe Suite.

Договорът е за 4 години и устройствата трябва да бъдат в ръцете на учениците в съответната възраст. През 2010 г. в австралийския щат Куинсланд започва да проверява устройството iPad и смята да направи тестове, за да види дали може да се използва в учебния процес. Самият iPad също щял да бъде бонус за учениците към лаптопите. Началото на този впечатляващ проект е трудно. Доставката на компютрите се забавя, освен това и мрежата не се строи особено лесно. Австралия не се отказва от желанието си да се превърне в IT фактор на световната карта и продължава да работи и до днес.

Около 12 години по-късно, ситуацията и критиките вече са минало. Упоритата образователна система на Австралия не само продължава да се развива, но вече има нови и още по-дръзки цели. Към настоящия момент се нарежда в челните места по употреба на електронни устройства. На първо място е Южна Корея.

Постижението е впечатляващо, имайки предвид краткия срок за изпълнение, но най-важното е, че днес Австралия говори от позицията на страна, която се стреми да  отгледа следващите поколения IT специалисти. Инвестицията на правителството не е единствена, различни бизнес организации също подпомагат и спонсорират учебния процес, защото имат нужда от кадри, а какъв по-добър начин от обучаването им в най-ранна възраст?

Може да звучи като смело твърдение, но имайки предвид инвестираните ресурси и пълната промяна на системата, където учителите постоянно се запознават с новите технологии, Австралия е на път да стане световен пример и в иновациите.

Подозираме, че все още не сте успели да тествате новото устройство на Microsoft - HoloLens. Неговата основна функция е да работи с добавена реалност и съответно да позволява на потребителя да визуализира мащабни 3D проекти в дома и офиса. HoloLens не е толкова масов продукт и идва с много сериозна цена и от 2 години се използва в класните стаи на Австралия. Учениците в столицата Камбера използват добавена реалност, но не за писането на нови програми или разработката на виртуална среда, а в час по история.

Преподавателите са разработели специални модели на обекти от китайската история на по 3000 години и съответно предлагат разходка и обстойно разглеждане, вместо гледане на снимки и разказ по картинка. Същото се случва и в останалите учебни предмети. Добавената реалност позволява на учениците не само да четат, а да преживяват исторически събития, да наблюдават деления на клетките, да визуализират всички закони на физиката и още много други.

България все още не присъства в подобна класация на дигиталното образование, но същевременно с бързи стъпки усвоява иновациите. Една от тях са електронните учебници, които търпят все по-голямо развитие. Основната полза от тях е интерактивното съдържание, което да представя учебния материал по по-разбираем и интересен начин. Положителният пример у нас са електронните учебници на издателство „Просвета", които съвсем скоро ще включват видеа, създадени от Сдружение „Българска история" с подкрепата на Виваком. Те ще влязат не само в учебниците по история, но и в други подходящи предмети за по-големи и по-малки ученици.

Видеата могат да бъдат намерени и на платформата www.vivahistory.bg, но включването им в учебниците е най-бързият начин да достигнат до повече ученици и да им помогнат с изучаването на увлекателната, но и тежка историческа тематика. Макар и да сме все още далече от виртуалната реалност в клас, можем да бъдем спокойни, че родното образование все повече се отдалечава от дъската, тебешира и тежките раници.

Предстоящите стъпки към подобряването на дигитално образование можем да проследим в следващите редове, разглеждайки австралийските промени в училище.


Иновациите в класната стая могат да бъдат впечатляващи, но големият план на Австралия от самото начало беше обвързан с модернизирането на училищата, които се намират далеч от големите полиси. Част от проекта беше свързан с изграждането на онлайн мрежа, в която всички училища на страната могат да участват в различни проекти, да разменят материали и дори да използват достъп до учебната литература. Модерните проблеми изискват и модерни решения и съответно повече от 15 000 учителя преминават специалното обучение на Intel, за да могат да предложат на своите ученици най-доброто от света на иновациите и технологията, при това всичко се случва в учебната стая. Видео уроците също не са мит в Австралия. Всеки учебен клас се записва и е достъпен от абсолютно всички ученици.

Интересна подробност е, че страната следи появата на всяка нова технология и трендовете на развитие в дигиталната сфера. Само няколко години, след като започна да се говори за създаването на изкуствен интелект, правителството подготви ресурси за финансирането и на такъв учебен предмет.

Трябва да признаем фактите, които все пак разкриват една доста позната практика.

Технологичният скок на страната и въвеждането на всички иновации, които обединяват знанията и позволяват на учители и ученици да работят заедно и съответно да подобряват учебната среда, значително повиши качеството им на образование. За кратко време Австралия се намираше в топ 10 на страните използващи дигитално образование, но след това конкуренцията също започна да прави мащабни инвестиции.

Към днешната дата Австралия се намира на 54-то място от 63 страни, използващи комуникационни технологии, скоростта на интернет връзката ги нарежда на 38 място. Значителното понижаване и изпадане от класацията не е изненада. Проблемът не е и във факта, че Австралия прави нещо грешно, островната държава просто не може да се бори с огромни технологични лидери като САЩ, които винаги са следвани от други педанти на технологията и образованието - Сингапур и Швеция. Дори Китай се движи яростно в световната класация и от 30 място вече се намира на 22-ро.

Тази стряскаща класация не може да притесни австралийското общество, което при официално запитване относно качеството на образователната система дава 84% положителен отговор и смята, че училищата се справят добре в обучаването на следващите поколения. Останалите 13% дават неутрален глас и съответно 1% са жителите, които не са доволни от системата.

Направеното изследване дава подобни резултати и на останалите въпросни относно модерните похвати и инвестиции, които се правят всяка година за въвеждането на нови и нови предмети, обвързани изцяло с новите трендове в IT сферата. Качеството очевидно е забелязано и от останалите страни в региона, защото дори бързо развиващият се Китай е готов да изпрати ученици и студенти в Австралия, което в известна степен може да бъде знак за качество.

В заключение можем да кажем, че дори и Австралия да не е лидер в технологичното образование за момента, поставянето на здрави основи, сериозна комуникация с бизнеса за създаването и обучаването на млади хора, които по-късно да намерят реализация в локалния, а и международния бизнес, се отразяват положително не само в икономиката, но и в качеството на живот. Все пак не е ли и това целта на всяка образователна система? Да подготвя млади и ориентирани хора, които лесно да се справят в бързо променящия се свят?

Smart образование е съвместна рубрика на Webcafe.bg и Vivacom, посветена на образованието и дигиталните форми на обучение.

 

Най-четените