Google и силата на името

Под всякакво друго име Google щеше да звучи поне 5 процента по-сладко. С толкова се оскъпиха акциите на компанията, след като бе обявена мащабната нова структура на бизнесите й - конгломерата Alphabet. Но защо точно Alphabet?

Не че инвеститорите наистина се интересуват толкова от самото име, за разлика от потребителите, които се присмяха в социалните мрежи на патетичното „Азбука". Инвеститорите не гледат самото име, а какво издава то.

Google пак ще е Google. Няма нужда да търсите нещо в Alphabet. Вместо купчина проекти - от YouTube до Gmail, от Google Maps, Android, Chrome до безпилотни автомобили и дронове за доставка, всички обединени под логото на Google, сега най-важните разработки ще бъдат съставни, отделни единици на новата компанията - майка.

Тоест, Google ще остане чисто и просто търсачката на компанията - така, както бе създадена в началото. Google ще е просто част от Alphabet, като филиал, клон, направление или както ви харесва.

Става дума за ребрандиране и реорганизация

Бизнесът реши, че това е най-добрия ход на Google, откакто започна да продава таргетирани реклами в резултатите от търсенията. Пазарният ефект от обявяването на Alphabet не беше никак лош - покачване на акциите с 5 процента.

Не мислете обаче, че това е драстична промяна в бизнеса на Google - това все още е компания, която монополизира печалбите от търсенията в интернет и свързаните с това услуги, за да финансира спекулативни научни проекти и да развива иновации.

И преди Google беше конгломерат, и сега е конгломерат. Разликата е в корпоративната структура.

Точно това е накарало инвеститорите да танцуват от радост. Ако има нещо, което брокерите на Уолстрийт мразят, това е когато компаниите харчат пари за нещо, но не знаят дали ще им донесе печалба или не. Става дума за пари в крайна сметка, а сигурността им има решаващо значение.

Големите технологични компании като Google се изолираха от зоркото око на борсите и от натиска на финансовите пазари, тъй като самата им структура дава реалната власт в ръцете на основателите им.

Това даде възможност на Google да налива пари в безпилотни автомобили и каквото родят фантазиите на Сергей Брин и Лари Пейдж, докато Уолстрийт на практика не може да направи нищо друго, освен да хленчи.

Е, това е вярно донякъде. Уолстрийт не може да спре Google да инвестира огромни средства в проекти „по посока на Луната", но има механизъм да накара акциите на компанията да поевтинеят.

И точно заради това интернет - гигантът реши да се трансформира

Целта на Google е да убеди инвеститорите, че не хвърля пари на вятъра - за проекти, които не дават резултат. Разделяйки се на две, Google ще може да каже колко печели от интернет търсенията и рекламите от една страна, а от друга - ще може да каже колко харчи за останалите си направления и разработки.

Така инвеститорите ще получат представа колко би струвала компанията, ако търсачката престане да функционира. Изобщо, тук имаме хитро решение как да покачиш цената на акциите си, но без да намаляваш или спираш финансирането за странични дейности, които се гледат с подозрение откъм възвращаемост.

Още нещо - не се променя само брандът на Googlе, променя се образът на Лари Пейдж и Сергей Брин.

Досега в очите на брокерите от Уолстрийт двамата изглеждаха като хазартни личности, които пръскат пари за нещата, които им изглеждат готини. Помните ли Google Glass? Очилата на бъдещето се оказаха провал.

Пайдж и Брин искат покажат, че не са нърдовете от Силициевата долина, а по-скоро Уорънбъфетовците от Силициевата долина.

Още повече, че самият Брин призна Berkshire Hathaway на Бъфет за един от най-добре работещите конгломерат, какъвто изглежда, че и Google е.

Сега те ще „разпределят капитала справедливо, за да гарантират, че всеки бизнес върви успешно". Това вероятно означава, че успешните и обещаващи проекти и услуги ще се финансират повече, а останалите не.

Google оперира със същата логика и в момента, но въвеждането на лишен от сантименталност език на отчетност, на непрекъснати анализи на приходите и разходите е точно каквото Уолстрийт обича.

Google, който знае как да играе играта на Уолстрийт, е Google, който може да играе и своя собствена игра. Дори под името Alphabet.

 

Новините

Най-четените