Битката за свръхзвуковите пътнически полети навлезе в нова фаза, след като наскоро канадската компания Bombardier обяви, че най-новият ѝ самолет ще се движи с невижданата досега скорост от 1100 км/ч.
Самолетът Global 8000 ще бъде най-бързата и с най-широк обсег машина за граждански полети, обявиха от Bombardier. Той се очаква на пазара през 2025 г. и ще е за бизнес цели - с капацитет за до 19 пътници и обсег от 14 800 километра.
Очакваната максимална скорост, която ще достига машината, е 0.94 мах спрямо скоростта на звука. Това се равнява на над 1100 км в час.
The new #Global8000 can fly customers to many destinations, faster & farther than ever before. With its class-leading range & short-field performance, even more city pairs are achievable, including Dubai-Houston, Singapore-Los Angeles, London-Perth and many others. 3/3 #ebace2022 pic.twitter.com/RSnDuD5Epz
— Aeronews (@AeronewsGlobal) May 23, 2022
Цената на модела ще е 78 млн. долара, а с по-големия си обхват за полети, Global 8000 ще може да изпълнява маршрути като от Дубай до Хюстън, от Сингапур до Лос Анджелис и от Пърт до Лондон.
Налягането в кабината ще е подобно на това на височина от 890 метра.
Самолетът вече е счупил при тестове звуковата бариера, която се минава при над 1200 км/ч. В няколко демонстрационни полета той е достигнал 1.015 мах, или над 1240 км/ч.
Машината е била съпровождана от Boeing F-18, опериран от НАСА. Освен че е записал рекордна скорост, самолетът е станал и първият транспортен свръхвзуков самолет, който лети с устойчиво авиационно гориво.
Нищо не е гарантирано на Bombardier, въпреки успешните тестове. Надпреварата в областта на все по-бързите самолети не е спирала в последните 2 десетилетия, след като "Конкорд" беше приземен.
Миналата година Gulfstream представи машината си G800, чийто дебют се очаква през 2023 г. Обхватът ѝ ще бъде 14 800 см, а скоростта - 0.85 мах - над 1000 км/ч.
Пак през 2021 г. United Airlines обяви, че може да предлага свръхзвукови маршрути от 2029 г., купувайки 15 такива машини.
Една от основните компании в сектора - американската Boom Supersonic завърши тестовете на прототип за повече пътници - до 88. Целта е машина, която да поеме над 500 основно дълги маршрути. Скоростта е 2.2 мах или 2600 км/ч.
Друга от компаниите, на която се залагаха надежди - американската Aerion, фалира месеци, след като обяви плановете си производство на самолет за пътнически полети със скорост от близо 5000 км/ч.