Черно-бели електромобили Tesla, в които са настанени космонавтите Робърт Бенкън и Дъглас Хърли. Самите те - облечени в стилни черно-бели скафандри. Целта им е черно-бялата капсула SpaceX Crew Dragon, с която да достигнат Международната космическа станция (МКС).
Цветовият синхрон не е случаен. Това не е просто поредното изстрелване на хора към Космоса, а едва ли не модно събитие, целящо да демонстрира следващата стъпка в навлизането на частния бизнес в космическата индустрия. И както всяко бизнес събитие изисква, важно е какво вижда публиката.
Илон Мъск, главен изпълнителен директор на частната космическа компания SpaceX, знае това.
Космонавтите в реалността много се различават от това, което филмите ни показват. Най-разпространената представа за скафандър на космонавт вероятно е тази за бухналата, сякаш надута форма, напомняща за логото на Michelin. В същото време, когато Холивуд се опита да ни представи някоя космическа история, най-често виждаме плътно прилепнали футуристични костюми със стилни комбинации от цветове, които да придадат героична осанка на междузвездните пътешественици.
Мъск се цели някъде по средата.
Вероятно това е причината скафандрите на космонавтите Бенкън и Хърли, които имат планирано посещение на МКС, да приличат на "космически смокинги", сякаш измайсторени от филмовия и комикс герой Тони Старк/Железния човек, изигран от Робърт Дауни-младши в редица филми.
Според биографията на Мъск, написана от журналиста Ашли Ванс, предприемачът харесва да бъде сравняван с измисления Старк (дори има кратка поява във филма "Железния човек 2"), а подходът му към технологичния дизайн само потвърждава това.
Планираният полет на ракетата SpaceX Falcon 9, която трябва да изпрати капсулата SpaceX Crew Dragon на МКС, беше отложен заради лошо време на 27 май. В събота, 30 май, обаче предстои нов опит Робърт Бенкън и Дъглас Хърли да бъдат изпратени към звездите.
Събитието е историческо, тъй като частна компания за пръв път обединява усилия с НАСА за подобно начинание. Но това, което компанията на Мъск добавя към събитието, не е само технология, но и стил.
Космическите пътувания са нещо, което привлича вниманието на публиката, а през последните години именно частни компании като SpaceX, Blue Origin и Virgin Galactic са тези, които се опитват отново да ни накарат да гледаме с копнеж към звездите. Като всяко нещо, което частна компания се опитва да продаде на аудиторията, и тук важен е именно дизайнът.
Катлийн Люис, куратор на изложбата на скафандрите и международните космически програми, изложени в музея "Смитсониън", коментира, че "скафандрите са чаровните животни сред космическия хардуер". По думите ѝ те са нещото, което "буди човешкото изживяване".
Мъск и SpaceX залагат на този момент с космическите костюми, които Бенкън и Хърли носят. Визията им сякаш е попила много от попкултурата и напомня повече на онези космонавти, които гледаме в междузвездните екшъни, отколкото на онези, които виждаме на документалните кадри.
Сходството не е случайно. Прототипът е дело на дизайнера на костюми Хосе Фернандез, който е работил по филми като "Батман срещу Супермен", "Фантастичната четворка", "Отмъстителите", "X-Мен 2" и др.
Вместо да търси обичайните подизпълнители, които военновъздушните и военноморските сили на САЩ ползват, Мъск се ориентира към някой, който е измислял костюми за филмовия бранш. Фернандез разказва през 2016 г., че когато за пръв път се свързали с него, той нямал идея какво е SpaceX.
Бил е един от шестимата, поканени да се пробват със сериозната задача. Така за две седмици той създава прототип на шлем, а след това работи шест месеца с Мъск по дизайна на костюма. След това дизайнът е модифициран, така че да отговаря на изискванията за пътуване в Космоса.
Фернандез разказва пред Bleep, че докато са работили по дизайна, Мъск постоянно е казвал: "Всеки изглежда по добре в смокинг, без значение от размерите или формата си". Целта е била когато космонавтите сложат скафандрите, да изглеждат по-добре с тях - както се отразяват традиционните смокинги на мъжете.
Кураторката Катлийн Люис разказва, че американската космическа програма винаги е взимала под внимание значимостта на визуалното. Първите космически облекла са били в традиционното за авиацията зелено, преди някой да ги пребоядиса в сребристо.
По думите ѝ има много теории защо е направено това. Сред тях е и тази, че заради отражаемостта на сребристото, този цвят е направил космонавтите по-забележими. Според нея най-доброто обяснение е, че на хората по онова време този цвят им е изглеждал "нов и високотехнологично".
Мъск и SpaceX отиват още по-далеч с тази идея, оставяйки в миналото традиционния широк профил на скафандрите от мисиите до Луната или оранжевите, "тиквени" скафандри от изстрелването на "Дискавъри" през 2011 г.
В скафандрите на SpaceX ги има не само заемките от модата и някогашните оптимистични идеи за Космоса, но и холивудската представа за тялото на човека-воин с често преувеличени рамене и ясно изразена мускулатура.
Костюмите на Мъск имат по-тъмни панели от двете страни, които създават визуалната представа за граници на тялото, прави линии на раменете, аеродинамични шевове от ключиците до коленете, както и сходни, почти супергеройски ботуши, достигащи също до коленете. По тях няма никакви жички, тръби и пр. елементи, които са характерни за традиционните скафандри.
Една от причините това да е възможно е, че скафандрите на SpaceX не са предвидени да се ползват извън космическия кораб.
Както кураторката Люис обяснява, това елиминира необходимостта те сами по себе си да са "личен космическо кораб", осигуряващ на космонавта вътре кислород, система за охлаждане и средства за комуникация. Същевременно обаче отговарят на необходимите изисквания, защото в крайна сметка скафандарът е част от хардуера, който космонавтите използват в своите мисии - той трябва да има своето място в кораба, а не само да съответства с него цветово.
"Докато космическото пътуване беше субсидирано от правителствата, нямаше нужда скафандрите да са атрактивни, тъй като единствената грижа беше безопасността на астронавтите. В същото време, ако космическите пътувания ще се превръщат в дейност на частни компании, търсещи печалба, те имат естествен интерес в това да направят така, че космонавтите им да изглеждат привлекателно", обяснява Гари Вестфал, автор на книгата "The Spacesuit Film: a History, 1918-1969".
Неслучайно милиардерът Ричард Брансън обединява сили с бранда Under Armour за дизайна на униформите за неговата собствена космическа компания Virgin Galactic.
Мъск е от онези предприемачи, които поставят огромен акцент върху дизайна в технологичния свят. Той е наясно, че визията на едно нещо е част от историята, която то разказва. Визията може да създаде емоционална връзка, която от своя страна да се превърне в пазарна сила. Също така сходните визуални елементи могат да доведат до подсъзнателното разпознаване от страна на потребителите, че даден продукт идва от вече добре познат бранд или хора зад този бранд.
"Това е умно брандиране, защото сигнализира, че навлизаме в нова епоха", коментира Люис. Тя се надява скоро да се сдобие със скафандър от SpaceX, който да добави към останалите 278 скафандри, прототипи и парчета от космически костюми, които вече са събрани в музея.
А новата епоха, за която говори, е тази на навлизането на частния бизнес в опитите за покоряване на Космоса. При това със стил.