Училището на частните уроци

Защо изпитите за езикови гимназии не са след 6-и клас, преди хлапетата да цамбурнат надълбоко в пубертета?

Въпроса задава моя приятелка, чиято дъщеря - отличничка и едно от т.нар. деца за пример, в седми клас стана неузнаваема. Вечно ядосана и твърдоглава тийнеджърка, която може да го играе дубльорка на момичето в рекламата на "Икеа" за здрава кухня.

Помните, нали - онази, в която девойката тряска с все сила вратичките на кухненските шкафове, когато родителите й не я пускат на море (в Слънчев бряг, както е в пълната реклама, от която впоследствие отпада изразът).

За подготовката на гневливката тази година за изпитите за езикови гимназии след 7 клас приятелката ми плащаше всеки месец 240 лева - 80 лева за четири учебни часа на седмица по подготовка по математика в група, и 160 лева за индивидуална подготовка по български език и литература заради удвояването на тази оценка от изпита. За 9 месеца подготовка (от септември до май) това прави общо 2160 лева.

Резултатите на девойката, излезли вчера, 4 юни, са 4.90 по математика и 5.15 по български език и литература.

От класа на момичето, който се състои от 25 деца, само 3 (!!!) - или 10.2%, не са се готвили с частни уроци за изпитите - на едното от тях родителите просто нямат никаква възможност да извадят пари за подготовка, другото просто няма нужда, защото се справя блестящо, а третото си остава в същото училище.

Сестра ми, завършила преди трийсетина години една от престижните езикови гимназии, не ходеше на частни уроци. За моето си кандидатстване преди двайсетина години аз посещавах една пенсионирана учителка по математика, чиято дарба да обяснява достъпно геометричните задачи я беше направила особено търсена в квартала.

Синът ми ходи на уроци по английски език и математика от втори клас, а вече е в пети. Тоест - едно перо в семейния бюджет винаги е "частни уроци". Ако върви така, следващите поколения най-вероятно ще ходят на училище просто за разнообразие - за да не висят във Фейсбук, а ще учат и получават образование тези, чиито родители могат да плащат за частни уроци.

Говорейки си с познати и приятели, които са в чужбина, не съм чула някое от децата им да е ходило на частни уроци, за да кандидатства в колеж, нито пък за друг тип училище. Реформата в училищното образование, започната от вицепремиера Даниел Вълчев по време на управлението на тройната коалиция, не ограничи частните уроци - този сив сектор на образованието, който генерира годишно приходи от поне няколко милиона, които не се отчитат и не се облагат.

Всъщност това не може да стане с постановление на МС или наредба, нито с промени в закон, а само с промяна в тестовата форма, по която се провежда външното оценяване и изпитите за гимназии. Защото сега има космическо разстояние между полуакадемичното ниво, на което изпитват децата ни, и качеството на преподаване в училище, както и претрупаните понятийно и съдържателно учебници, които така и не бяха пренаписани - въпреки заканите на бившия вече просветен министър Сергей Игнатов.

Понякога си мисля, че има някакъв таен сговор между издателства, просветно министерство и учители образованието ни нарочно да е такава високопарна главоблъсканица, за да има нужда от допълнително заплатени усилия за по-доброто му разбиране.

"Ама ти знаеш ли какви ниски заплати вземат учителите?", чувам. Знам. А вие знаете ли, че моята позната и хиляди други като нея работят допълнително - или теглят заеми, за да посрещнат разходите за тези уроци. Представете си, че имате две деца. Едва сте си поели въздух от частните уроци, абитуриентския бал, подготовката за университет на едното, и идва моментът да приготвите пари за номер 2.

Защо? Един от вероятните отговори е, че същите тези учители, които преподават уроците на частно, не си вършат работата по същия начин в училище на циничния принцип "За колкото ми плащат, за толкова ще работя".

За да ходят все повече и повече деца на частни уроци, значи, има нещо сбъркано - учебниците са лоши, учениците не учат, учителите не си вършат работата, родителите не оказват контрол.

Резултатите от националното външно оценяване за 4 клас показаха, че 26% от учениците не се справят с общообразователния минимум за тази учебна степен. Децата ни продължават да се затрудняват със задачи, които изискват разбиране и логично мислене. В бъдеще от МОН ще се опитат да разнообразят задачите така, че да ги провокират към... мислене.

В по-горните класове тези проблеми се разрастват и така стигаме до седми клас, след който една част от децата ще кандидатстват в заветните езикови гимназии. Тогава родителите с ужас установяват, че те са съвършено неподготвени, защото пропуските и незнанията им от предишните етапи на обучение са се наслоили и оформили сериозни празноти.

Най-голям спад е регистриран по български език и литература - сега са се справили 67% от учениците, а през 2012 г. делът им е бил 72.6%, всъщност са най-слабите резултати от 2007-а насам. Най-труден за учениците се е оказал въпросът, който изисква разбиране на текст и свободен отговор, най-лесни - тестовите въпроси с възможни отговори.

Според експертите от МОН продължава да личи механичното възпроизвеждане на знания - децата знаят наизуст алгоритми, правила и исторически събития, но изпитват трудности да разсъждават, да мислят логично, да се аргументират, да прилагат знания в друг контекст.

Тоест, папагалщината и зазубрянето на материала - този типичен за българското образование метод, продължава да властва от соца до ден днешен.

От министерството смятат, че решението за тези повече от една четвърт от учениците, които не са покрили общообразователния минимум, е в индивидуалната работа с всеки от тях. И кой ще я води тази индивидуална работа? Родителите, за голяма част от които този ангажимент е непосилен - работят по цял ден, или не разбират учебния материал, или пак опираме до... частните уроци. В случай че не могат да ги плащат, децата им ще останат неграмотни, а по-късно и изхвърлени от образователната система. При това без да имат никаква вина.

Сред тях със сигурност има и деца с редки дарби и уникални възможности, но българското образование ги отхвърля и вместо да ги развият, те си остават илитерати. В XXI век, в страна, член на ЕС, държавата не прави никакви усилия, за да подпомогне не с пари, а с допълнителни занятия децата, които са имали нещастието да се родят в бедни семейства и няма как да учат "на частно".

Изключения, разбира се, има, защото винаги има деца със силна воля и амбиция, които им помагат да надмогнат средата си.

Но не е ли парадоксално, че некачественото българско образование все повече става достъпно единствено за... платежоспособните.

#4 Оня Дето Го Трият 05.06.2013 в 11:13:15

Специалиста Бойчев Така е, Бойчев, имаш пълно право точно ти да се оплакваш от образованието и капитализма. Бургаския ти свободен университет е жив пример - хем нищо не си научил, хем скъпо. Ама пък си "специалиста Бойчев" днес

#5 Borracho 05.06.2013 в 12:03:32

Тая държава трябва да се закрие - бедни и богати в нея, всичкото да бъде разстреляно в дълбоки ровове и да се зарие с булдозери. И да дойдат на тая земя я китайци, я евреи. Каквито и да са - само да не е това гнусно булгаристанско племе...

#6 паяка 05.06.2013 в 12:13:19

"една пенсионирана учителка по математика, чиято дарба да обяснява достъпно геометричните задачи" - много тъпо изречение, вероятно родено в главата на хуманитарист.

#7 Дара 05.06.2013 в 13:03:41

В конституцията е казано : Чл. 53. (1) Всеки има право на образование. (2) Училищното обучение до 16-годишна възраст е задължително. (3) Основното и средното образование в държавните и общинските училища е безплатно. Ако т 2 се премахне, нещата ще изглеждат много по-добре. Може би само 2 години задължително образование - четене писане и смятане. Всичко друго трябва да бъде абсолютно доброволно Не може да бъде задължително някой пубертет, който от 3 дни не е изтрезнявал, да седи в клас и да слуша за разликата между морфология и синтаксис , или между мейоза и митоза. Ако останат само тези , които искат да учат, нещата ще си застанат на мястото. Сега тези , които искат да учат и родителите , които искат децата им да учат, са принудени да търсят частни учители, докато държавните са запълнени с такива , които са там по задължение и изобщо не им пука .

#8 mima 05.06.2013 в 13:19:18

Не виждам абсолютно никаква драма в това да има частни учители и уроци. Има една основна училищна база, за която е добре да се работи да става по-добра и от там насетне всеки има право да влага допълнително средства в образованието си или това на децата си. Не разбирам драмата и желанието на някои да уеднаквят всички деца и възможностите им. Ако родителите имат възможност е съвсем в реда на нещата да потърсят професионалисти, които да помогнат на децата им, ако изостават или да работят с тях извън учебния материал и да им помогнат да развият талантите си. Не сме еднакви - едни го могат, а други не.

#10 Оня Дето Го Трият 05.06.2013 в 13:43:59

Специалиста Бойчев Я излез на дъската да те изпитаме за капитализма. Абе как става така, че и тоя път частното (учители работещи за себе си и родители плащащи свои пари) е пак по-добро и по-качествено от държавното (учители заплатени от държавата и деца вейнати в общия кюп) ? Май човек като има личен интерес по-добре си гледа работите - по-добре преподава и по-добре си учи уроците.... Я да чуем какво ще препоръча специалиста Бойчев на капитализма?

#11 Pencho 05.06.2013 в 16:32:06

Към Геренова, но и не само. Точно това е проблемът с образователната ни система. Всички седнали да плюят учителите. Ама, видите ли, те били некачествени хора. Ама те не вършели нищо, само влизали в час и си изпявали уроците. Ама те имали огромни ваканции. Ама те били длъжни да възпитават дечицата, едва ли не за това им се плащало. Не, не им се плаща за това, уважаеми дами и господа. Възпитанието на децата си е наше задължение, на родителите. И това, че децата ни, вместо да учат, скитат по улиците, пушат, пият и се друсат, си е наш проблем - на родителите и на цялото ни общество. Не на учителите. Защото на тях не им се плаща да бъдат полицаи и пъдари. Има учители, които приемат присърце каузата да възпитават учениците си; има и такива, които не го правят - въпрос на личен избор, на възможности и на нерви, а не на задължение. Спомняте ли си какво се случи по време на голямата стачка. Никой не ги подкрепи. Нито една прослойка от палячовския ни народ не излезе в подкрепа на учителите. Учителите, които векове наред са поддържали жив българския дух. Получиха само храчки отвсякъде. Така че който смята, че учителите са некачествени хора, първо да погледне себе си. Защото нито учителите, нито лекарите, нито политиците ни са някакви присадени отвън хора. Всички те са част от загнилото ни общество. ------ И още няколко бележки: Не можело да се уволни учител. Явно уважаемата дама е доста далеч от нещата в системата. Напротив, може и то много лесно. Защото именно учителите са сред хората, които имат най-малки възможности да се възпротивят на подобно действие. Не можело да им се направи забележка. Ха-ха. Че то е ежедневие ученици и родители да бият учители, уважаемата седнала да говори за забележки. Вие въобще като ги пишете тези работи, мислите ли преди това или? По въпроса да се махнели тези, които не си вършели работата (има такива, разбира се - както навсякъде), и да бъдели назначени други. И откъде да дойдат тези други по-добри? За 400-500 лева заплата. Вие, уважаема Геренова, пък и всички тук, наясно ли сте, че няма млади и образовани хора, които да искат да станат учители? Наясно ли сте, че почти не останаха мъже учители в системата, понеже за "модерното" ни общество мъж учител е равносилно на тотално пропаднал тип, който нищо друго не може да прави? Няма как да сте наясно. Защото си личи, че за голяма част от нашето общество учител се е превърнално в мръсна дума и синоним на безхаберник и втора ръка човек. Благодаря за вниманието.

#15 Pencho 05.06.2013 в 17:20:11

Геренова, аз също съм бил учител. И?

#16 deowin 05.06.2013 в 17:26:56

По времето на заклеймения в статията соц, обаче, имаше огромно богатство от организирани от държавата извънкласови занимания, които бяха страшно популярни - ТНТМ-та, клубове по всички науки и всякакви моделизми (корабо-, ракето-), станции на младите техници, математически къщи, както и състезания, турнири, междуградски съревнования, летни школи.. Почти нищо от тази инфраструктура не оцеля прехода. Изобщо не защитавам социализма като строй, но точно средното образование работеше доста добре.

#18 паяка 05.06.2013 в 18:18:47

"организирани от държавата извънкласови занимания" извънкласни, се казва, претендиращия за грамотност.

#19 паяка 05.06.2013 в 18:28:23

6 паяка | 05.06.201312:13 "една пенсионирана учителка по математика, чиято дарба да обяснява достъпно геометричните задачи" - много тъпо изречение, вероятно родено в главата на хуманитарист. оценка+1 -5 Хахаха, до сега 5 минуса, след малко ще са може би 15, но това не променя безумността на "достъпното обясняване на геометричните задачи". Боравенето с теореми и логика изключва априори преразказването им на бебешки език.

#20 Копче 05.06.2013 в 18:41:11

Аз пък ти давам +, паяк, като се сещам за един таксиметров шофьор, който като разбра, че уча химия и сподели, че му била приятна в училище, защото учителят им я разказвал като приказка

#21 deowin 05.06.2013 в 18:48:17

Извънкласни вярно. А, паяка, нещо изнервена ми се чиниш днес. Повече от нормалното ти свръхизнервено състояние даже. Минусите ли ти скършиха крехкото его, или върна на клиент в железарския левче повече, отколкото трябваше, и затуй сега бълваш змии и гущери?

#23 mima 05.06.2013 в 19:40:03

Паяче, първо да уточня, че не съм писала минуси (нито плюсове) и после изречението може и да е от филолог, но наистина има разлика от учител до учител. В повечето училища теоремите се сервират наготово и не се доказват, оттам учениците са длъжни да ги наизустят, а това е доста вредно откъм развитие на логиката. А специално за геометрията е важно да се използва и визуалното възприятие, но има даскали които "забуквят" на АВС, не се стараят да задържат вниманието на учениците и съответно математиката остава мистерия. Все пак това не са университетски преподаватели, а педагози, които са длъжни да развият усет и отношение към децата. Последните две години от гимназията и първите две от университета давах частни уроци по математика и мога да потвърдя, че е много трудно да предадеш знание на някой друг. За да си сигурен в успеха трябва постоянно да го следиш в очите и да търсиш сигнали за мозъчна активност. И ако не стане по един начин, обясняваш по друг, измисляш примери, правиш се на маймуна - но все пак за това ми плащаха...

#24 Оня Дето Го Трият 05.06.2013 в 19:58:16

Е точно специалиста Бойчев, кадър на реномирания Бургаски свободен, нарича другите недоучили калинки Специалисте Бойчев, остави това, ами сглоби някакъв отговор на коментар 10 по въпросите за капитализма.....ако можеш разбира се. Ако не можеш, ще приемем, че е поради червената ти душа и престижната диплома от......БСУ

Новините

Най-четените