Из Facebook регулярно циркулират съобщения, че след еди-си-колко-време той, Facebook, ще стане платен, ще пресее своите потребители или, недай Боже, ще спре завинаги. Близо половината от моите приятели публикуват ужасяващата новина и молят да се обединим, за да спрем заедно това кощунство. Ами ако наистина това се случи... да кажем сега...
Как може Марк Зукърбърг изобщо да си позволи да плаши хората с подобни неща? Да плащаме за Facebook! Да го спрем! И тук идва логичният въпрос - какво да правим, ако това евентуално се случи...
В случай на апокалипсис...
Може би е хубаво първо да поревеш добре за пропиляното време, изгубените снимки, важните неща, които съхраняваш в социалната мрежа и множеството контакти, които си загубил безвъзвратно. Но нека да бъдем честни - с много от тези хора не комуникираш изобщо от години. Просто те е срам да ги изтриеш. И ако си като мен, бягаш на отсрещния тротоар, когато случайно ги засечеш извън интернет.
Facebook отдавна се е превърнал в твой паралелен живот, в който ти си достатъчно умен, достатъчно хубав и достатъчно добър във всичко, което правиш. И най-важното, можеш да се похвалиш, да изкрещиш на всички за това. Но какво да правиш наистина, ако в далечното, антиутопично бъдеще, което чертаят най-мрачните сценарии в киното, когато социалните мрежи, мобилните връзки и интернет изчезнат напълно и завинаги... Или поне толкова завинаги, колкото да забравиш, че някога ги е имало...
Наистина ли ще се върнем в пещерите, ще палим огън с камъни и ще се обличаме в листа... Ще настане Боен клуб. Ще се събудим и ще сме в каменната ера... Спокойно, учени са установили, че ще ни трябва много повече, за да се върнем чак там, затова си отдъхни, хвани здраво iPhonе-а и продължавай да четеш...
Какъв всъщност е проблемът? Според американски университет, провел изследване в тази област, днешните деца ще са първото поколение, които ще живеят по-кратко, по-тромаво и ще прекарат почти 1/3 от живота си на едно място, най-вероятно пред компютър или в кола. Те ще са част от бъдещето общество, в което 2/10 ще имат проблем с очите и 2/10 ще бъдат неграмотни. Нека си го признаем, малко сме обсебени от Facebook.
Какво има Facebook, което никъде го няма?
Илюзията, че си страхотен, активен, ангажиран и изобщо „уау", независимо какво правиш. Илюзията за ненаказаност, за липса на цензура, чувството на вечност и безсмъртие, което вероятно си изпитвал за последно, когато беше на 15, нали?
А какви хора обитават твоето социално интернет пространство? Не, не ми казвай. Нека сама да позная. Такива, които ъпдейтват статуса си с бързината и честотата, с която ходят до тоалетната. Такива, които никога не пишат, нищо не казват, но ти си убеден, че тайно влизат и непрекъснато гледат профилите на другите и най-често се подиграват на тяхната активност. И ще си прав - има ги и така правят. Примири се. И разбира се, има ги и онези със снимките.
Значи, те не могат да пишат, просто защото или са неграмотни, или тъпи, или мързеливи. За сметка на това правят по 158 снимки в минута, а техният статус най-често е „гледа Къртицата", „чеше се зад ухото", „мести си го от левия в десния" - щастливи личица... Твоята социална мрежа изобилства от хора, които отдавна си забравил как изглеждат на живо.
И отново в случай на апокалипсис...
Сега си представи свят, в който, както си чаткаш по клавишите вкъщи, цялата мрежа се срине. Няма Facebook, няма Twitter, няма Tumblr... Първото нещо, което ще направиш - ще започнеш да се взираш в монитора в продължение поне на час, в отчаяна нужда да промениш това, което се случва със силата на мисълта си. (Същата онази сила, която кара автобуса да дойде по-бързо, ако се взираш по-настойчиво в посоката, от която го чакаш.)
След това, в отчаянието си ще опиташ да промениш това, което се е случило. Но като всяко нещо, което не зависи от теб, това няма да стане. Накрая ще трябва да приемеш фактите. Нещата, които ти препоръчвам допълнително са - пробвай нещо чуждо, пробвай нещо странно и различно, чети повече...
Но най-важното. В случай на интернет-фейсбук-блог-апокалипсис само не трябва да се разстройваш. И не плачи. Нали знаеш какво е определението за безумие - да правиш едно и също нещо, но да очакваш различен резултат... Няма как да стане.
А аз ти пожелавам един апокалипсис точно сега.
Уважаема госпожо,вашите съждения по-скоро са насочени към глобалната мрежа ,но тя е факт .По скоро ми звучат като статия от педагогическия факултет на университета в Пхенян или Гуангджоу. В момента съм в Китай и мога да кажа с чисто сърце ,че без Facebook може да се живее ,но пък ме е яд.... Като дете четох -мисля в една от рубриките за култура на вестник "Работническо дело " статия на известен филмов критик за "Междузвездни войни" общо взето беше нещо от рода на:-"Така ли си представяме нашето бъдеще -изпълнено с войни ,а не мирно овладяване на космическото пространство"....Явно беше по поръчка и милия критик не беше си направил труда даже и да го гледа,та извода беше ,че фантастичните филми с военен оттенък прави нас подрастващото поколение военнолюбици. По същата логика вече охарактеризирахте всички потребители -пасивни воайори, активни малоумници и фотоексихибиционисти .Четвъртата група бих я определил като емпатиращи лицемери. Моето мнение е,че всичко се надживява -по- нататък ще има и други привлекателни радости за народа. Не можем да им го отнемем ......
Преди години Холивуд произведе филм, в който дявола изкушаваше вманиачен по телевизията зрител с невероятната оферта - Огромен телевизор с 666 канала. Е, след това му се случиха една камара страшни неща, но в крайна сметка се отърва, спря телевизора и ... отвори да чете книга. Модата на ФБ отшумява, все повече хора не го ползват при това без да са мигрирали към Туитър, Ласт ФМ или някъде другаде. Чичко Цъкълбърг щял да въвежда такси? Щуротии! Чичко Цъкълбърг има файда народа да си казва в неговия сайт и онова, което не казва и на интимния си партньор. След това тази активност се продава на заинтересованите от нея: глобални рекламни мрежи, конкретни рекламодатели, правителствени служби, други платежоспособни организации. Обаче предвид, че народа започна да се усеща, може би скоро ФБ ще плаща на разни активисти, за да зарибяват масите към активност.