Архитектура за тялото

Рокля, направена от рециклирани отпадъци; колекция от дрехи, изработени от живи цветя; синтетично облекло, което изглежда като морска вълна около тялото.

Тези необичайни дизайнерски решения са резултат от новаторско сътрудничество между модните дизайнери и архитектите.

Нестандартните дизайни в момента се демонстрират в Холандия като част от изложба, наречена Fashion & Architecture, която се провежда в центъра за архитектура ARCAM в Амстердам.

Проектът е творение на архитекта Вутер Валкениер и модните дизайнери Лиза Койфман и Томас Овертом.

Те са избрали четири екипа, съставени от моден дизайнер и архитект - и са им поставили задача да създадат подходящо за носене върху тялото произведение на архитектурата.

"Мисля, че подходът в дизайна може да бъде подобен на нашия", казва Валкениер. Според него и модните дизайнери, и архитектите създават обитаеми структури, които защитават хората.

Тази функция е важна характеристика на дизайнерския процес и в двете области - наравно с естетиката, допълва той.

Начинът, по който се строят сградите и се правят дрехите, също става все по-сходен: "Това, което сега наблюдавам в архитектурата - заради икономическата криза - са по-евтини сгради, които ще издържат само за кратък период от време. И в това има известни аналогии с модния дизайн", казва Валкениер.

Връзката между модата и архитектурата не е от днес, твърдят на свой ред Койфман и Овертом от холандската компания Ontfront: "Винаги сме съзнавали, че архитектурата е била вдъхновение за модните дизайнери. Класически пример са архитектурните форми и твърдите тъкани на Christian Dior."

В последните години все по-често ставаме свидетели на сътрудничество между архитекти и моделиери. Вдъхновен от начина, по който бежанците създават временни домове, през 2000 г. британско-турският дизайнер Хюсеин Чалаян демонстрира колекция от дрехи, които изпълняват и функцията на мебели.

Друг пионер в областта на партньорството между модата и архитектурата е британският архитект от иракски произход Заха Хадид. Тя наскоро си сътрудничи с френската модна къща Chanel, за да създаде мобилен изложбен павилион, базиран на емблематичната плетена чанта на фирмата.

Хадид също така е създавала чанти за Louis Vuitton, лимитирана серия дълготрайни пластмасови обувки за дизайнерката на обувки Melissa и кожени обувки за марката за спортни стоки Lacoste.

Тези аксесоари имитират гладкия, почти течен архитектурен стил на Хадид - и са проектирани да се адаптират ергономично към тялото.

Междувременно холандският архитект Рем Колхас от центъра за градска архитектура (OMA) в Ротердам от години работи с италианската модна къща Prada. Колхас е проектирал представителни магазини за марката по цял свят, като допълнение към проектирането на новаторските им шоута на модния подиум. Изследователският проект на архитекта - AMO (акронимът е просто инверсия на OMA), дори е подготвил съвместно с Prada изложба, посветена на полите в Япония.

Идеята за предлагане на подходяща за носене върху тялото архитектура по думите на Валкениер отразява бързите темпове на движение на съвременния живот. Той сочи като вдъхновение за шоуто Питър Кук, един от основателите на лондонската архитектурна група от 60-те години Archigram.

Кук някога е казвал: "Пулсациите на градския живот са бързи, така че защо и средата му да не бъде такава? Тя отразява възхода и падението, появата и изчезването... промяната. Защо да не строим именно с тази цел?"

50 години по-късно изложбата Fashion & Architecture отговаря точно на този въпрос - и предлага прототипи за сливане на двата дизайнерски принципа.

Новините

Най-четените