Време ли е да се паникьосваме от Google...

На 26-ти януари един учтив имейл стигна до пощата на милиони хора, използващи продуктите на Google. В него се обясняваше, че компанията предстои да обедини 60 различни политики за защита на личните данни в един "лесен за четене" документ - не че някой от нас си е правил труда да ги чете преди, когато общият им обем надхвърляше 2000 думи. Въпреки това, европейските власти са се постарали в това отношение и далеч не са били впечатлени от прочетеното - предупреждавайки, че формулираните условия са "твърде трудни за разбиране дори от обучени специалисти в областта на сигурността".

Формално опростена, новата политика на Google всъщност е арогантно агресивна

Google твърдят, че принципите им за сигурност си остават непроменени, но новата политика изглежда все пак нарушава европейската директива за защита на данните. Комисарят по въпросите на правосъдието в ЕС Вивиан Рединг съобщи преди няколко дни, че агенциите по защита на данните са установили, че "новите правила са в противоречие с Европейското право".

Какво е променено в крайна сметка?

Преди броени дни бяха изменени вътрешните системи на Google, така че информацията, която се събира, докато потребителите използват един продукт на компанията - например търсачката на Google - сега може да бъде използвана за модифициране на резултатите от търсенето при използване на някой друг продукт на компанията. Така че например ако сте търсили за курсове по пиано в търсачката на Google, следващия път, в който използвате видеоуслугата на компанията YouTube, тя може да ви предложи да гледате видеа с изпълнения на пиано.

Надали има изненадани защо компанията си позволява това...

Тази промяна се дължи предимно на бързо увеличаващия се размер на Google. Докато Facebook e една обединена услуга, която се урежда от една-единствена политика, Google се е разклонила в толкова много посоки, че не можем да виним компанията за това, че иска да интегрира и организира по-добре потока от данни.

Но това не е въпрос единствено на твърде динамичната администрация. Печалбите на Google са правопропорционални на адекватността на резултатите от търсенията и рекламите, които ни показва компанията, а понастоящем тя е изправена пред сериозна конкуренция в лицето на Facebook и Twitter в контекста на Интернет среда, която става все по-зависима от "мъдростта на приятелите".

Потребителите обаче не се изкушават да споделят охотно личните си данни с Google

Така че Google отчаяно се опитват да запазят своята адекватност - ала докато потребителите изглежда охотно предоставят информация на Facebook под предтекст споделянето на съдържание със своите приятели, Google се затрудняват доста повече в това да опознаят хората, които използват услугите им. По този начин, когато компанията прави промени, с които да изгради по-добър профил на потребителските интереси, те биват посрещани от голяма съпротива. Google изрично посочват, че не споделят навиците на търсене на своите потребители с когото и да било, но изглежда това не е от значение за никого. На хората просто не им харесва идеята Google да знае нещо за тях.

Проблемът е най-вече в крайно трудното отказване от подобно проследяване

Дори и ако сме опростителни към Google и се съмняваме в тяхната злонамереност, все още бихме могли да се притесним от начина, по който бяха прокарани тези промени. Никой не очаква Google да предизвикат сериозни опасения, когато променят условията си за употреба, но трудностите да се откажеш от механизма им за събиране на данни се приемат от мнозина за вбесяващи. Докато браузъри като Firefox и Safari предлагат опция "Не желая да бъда следен" ("do not track"), Google се бавят с въвеждането й в браузъра си Chrome, като обещават това да се случи до края на годината - и вероятно, и по-важно, собствените им онлайн услуги да спазват настройките за отказ от следене в браузърите.

Ако Google някога се осмелят да намекнат, че не се налага да ползваме услугите им ако не желаем, гарантирано ще последват гневни реакции. Но това всъщност опира до също толкова масовото игнориране на цената на употреба на продуктите им. Google не съществува като алтруистичен благотворителен концерн; услугите им се осигуряват безплатно, но това си има и някаква цена - частици от нашата лична информация. Ако не желаете да ги разкривате, наистина са достъпни и други търсачки.

Или пък, както сатиричният уебсайт/издание The Onion гениално предложи преди време: "Функцията за отказ от следене от Google позволява на потребителите да защитят личните си данни, като се преместят в затънтено селце".

Тагове: google, лични данни
#2 Dam Duk 06.03.2012 в 19:27:58

Докато четях си спомних за това: http://www.youtube.com/watch?v=Wg5f4cdVf_Q&feature=share

#3 Evil Trin 06.03.2012 в 22:04:32

Аз в интерес на истината си направих труда да прочета новите правила на Гугъл и прочетеното никак не ми хареса. Направих каквото можах да се скрия, доколкото мога, но едва ли е достатъчно. Чудя се обаче, дали след като ЕК смята, че Гугъл нарушава правилата, ще направи нещо по въпроса?

#4 Sir John 07.03.2012 в 10:54:35

Каква е тази мания дето е обхванала всички ,че някой все ги преследва и им краде личните данни много го интересува някой от Гугъл какво търси леля Сийка от петия етаж в нета.Сякаш вършим някви велики тайни дела и търсим супер важна информация в тоя смотан Нет, че и трябва да се крием.Като ти пратят реклама голям праз не и обръщай внимание.Относно къде си влизал и какво си търсил да се притесняват педофилите и извратеняците........ Откачен народ вижте в каква действителност живеем майната им на гугугл ,фейсбук и други дивотий с който те разсейват да видиш накъде отива света.

#6 Doberman 08.03.2012 в 14:36:42

Съре, сети се как за малко да хлопнат кепенците на сайта "читанка", например и тогава говори каква глупост е. Щото тогава се опитаха да махнат сайта, а от известно време насам могат да ебат майката на потребителите, което е по-респектиращо. Един-двама изгарят, а другите ще разберат, че пари и няма да се бутат. И там не ставаше дума за световна конспирация, а за едно издателство на местно ниво. Айде сега си представи подобно затваряне на сайтове в много по-голям мащаб и какво чуваш в главата си? Не можеш да го различиш ли? Ще ти помогна... Welcome to the dark ages.

#8 Sir John 08.03.2012 в 17:17:40

doberman Защо си мислиш, че не сме вече в dark ages? Интернет не ни прави нито по-умни нито по контактни - напротив, горките ни деца .....с промити мозъци от телевизий и интернет материяали с целева насоченост мозъчна промивка.Намерели сме къде да си търсим свободата във виртулания свят и тоно това се иска от нас да правим пък ти се сети на къде отива всичко.

#9 Doberman 08.03.2012 в 19:52:27

Това, че има хора, които във всяка епоха се намират "на тъмно", не значи, че всички трябва да се оказваме там. А за младежта - родителите носят отговорност за това дали детенцето трепе орки или тренира нещо.

Новините

Най-четените