Адаптирането на библейска история на голям екран лесно може да се превърне в пълна каша, особено когато тя е всеизвестна като тази за Ноевия ковчег.
Затова „Ной" на Дарън Аронофски - смел и независим режисьор, самоопределил се като атеист - изглеждаше обречен на дълги полемики от самото начало.
Идеята точно Аронофски („Черен лебед", „Ресвием за една мечта") да се заеме с тази екранизация за 125 милиона долара предизвика доста повдигания на вежди, а първите трейлъри подплашиха зрителите като създадоха впечатление за бедствен екшън флик тип „След утрешния ден" на Роланд Емерих.
После дойдоха зле приетите предварителни прожекции пред религиозни групи и медийните спекулации относно намеренията на режисьора да превърне историята на Ной в някакво фентъзи, изпълнено с халюцинации и водни чудовища.
Оказа се обаче, че нито едно от тези неща не успя да попречи на „Ной" да завладее боксофисите. Продукцията спечели 45 милиона долара в първия си уикенд по екраните и по всичко личи, че ще бъде успешна инвестиция за гиганта Paramount.
Само че отвъд финансовата част остава въпросът дали филмът наистина си заслужава. Какво е сътворил Аронофски от Ноевата история?
Като начало, много по-предизвикателен и завладяващ филм, отколкото някой е очаквал
Още от първите кадри е видно, че досега не е имало такъв религиозен филм - светът му е оцветен от ярки зелени планини, камънисти местности и светещо небе.
Тази прото-Земя е визуално впечатляващ фентъзи свят - повече „Властелинът на пръстените", отколкото „Страстите Христови", но в нея има и една непосредствена заплаха, внушена от неравните и динамични кадри, заснети от ръка.
Афинитетът на Аронофски към кошмарните видения влиза в действие, когато Ной е завладян от ужасяващите си халюцинации: в един момент той е по средата на пропито с кръв поле, в следващия крещи на дъното на Океана, а хиляди трупове плават около него.
Фентъзи елементите се засилват още повече, когато главният герой и семейството му получават помощ от внушителни титани, наречени Пазителите - паднали ангели с вид на каменни Трансформъри.
Колкото и странно да изглежда, такива концепции сработват във филма, благодарение на цялостния му фентъзи привкус и на визуалните ефекти, които успяват да останат на границата на стилизирания реализъм.
Невероятната визия си проличава още по-ясно, когато започва Големият потоп
Но акцентът не е върху самия визуален спектакъл, който просто олицетворява най-съществените послания на филма.
Всъщност „Ной" предизвиква зрителите с портрет на мистериозен и често жесток Създател (понятието Бог не е споменато нито веднъж), а после ни приканва да мразим главния герой и непреклонната му вяра, превръщаща го от човек в чудовище.
След което филмът разкрива истинските си теми: за щедрата природа на сърцето и за силата на свободната воля пред лицето на догмата. Това са значими въпроси за всеки, независимо от неговата вяра, но „Ной" ги повдига някак твърде късно и ни кара да се чудим за кого точно е предназначен.
Въпреки тези слабости обаче - или може би тъкмо заради тях - творбата на Аронофски притежава нещо твърде често отсъстващо от високобюджетните филми: душа.
Да, не сме виждали филм като този. И дълбоко съжалявам, че го видях. Уеб-ем ти ефектите, това беше един от най-тъпите филми, които съм гледал Интересно ще ми е ако някой го е харесал, какво точно е видял в него. Три-Де ефекти не се броят.
Трудно се впечатлява европейската аудитория от подобни безсмислени мегаломании (изключая -1, особено в частта си, която не ръси монсанто по барабоя и не само в Неделя минава през коритото (и не на път за песнопойката). Според новите тенденции в социалните науки - т. нар. Западен свят бива зловещо "поселячен". Нищо чудно във времена, когато Хегемона разчита на подкрепата на Норвегия и Небраска (яко общ геном)...
Да правят филми за каквото щат, ама защо мислят че 3Д ефектите ги освобождават от ангажимента поне малко от малко да има сценарии То става така, че в екшъни и в порно има по-дълбок сценарии от в 3Д филм
Ето линк към статия в „Tablet” САЩ -"Darren Aronofsky’s ‘Noah’ Is a Hot, Wet, Cinematic Mess" - http://www.tabletmag.com/jewish-arts-and-culture/167520/darren-aronofsky-noah