Какво е общото между Бил Клинтън, Стив Джобс и Тони Блеър? Независимо дали ги харесвате, или мразите - те излъчват силна харизма. Харизматичните лидери могат да вдъхновяват последователите си и да получават в замяна повече лоялност и по-голямо усърдие. Но има ли различни начини, по които лидерите могат да бъдат харизматични?
Знаем, че чарът спомага за влиянието върху хората на работното място, но харизмата включва доста по-разнообразна гама от умения. Тя обхваща комуникация (независимо дали вербална или писмена) чрез силни метафори и истории. Харизматичният човек използва изражения на лицето и език на тялото, които успешно предават подкрепящи посланието ви емоции, докато същевременно се демонстрира увереност.
Чарът включва изграждане на зрителен контакт с хората, убеждаването им да говорят за самите себе си, задаване на лични въпроси и отправяне на изпълнени с емпатия изказвания, докато харизматичните лидери не е задължително да имат пряко взаимодействие с публиката, на които оказват влияние - те могат да го правят и отдалеч.
Чаровният човек е харесван от всички - нещо, което не е задължително за харизматичния лидер.
Можете да бъдете харизматични, без да сте приятни хора.
Вземете за пример човек като Стив Джобс - който е бил крайно недолюбван от някои свои служители. Въпреки това пак е останал в историята като невероятно харизматична личност.
Има няколко типа харизма: трудната за постигане харизма на "звездата" в стила на Мерилин Монро, която е обичала да бъде пред камера; харизмата на "вниманието", която приковава аудиторията; и харизмата на "добротата", демонстрирана от Далай Лама, която може да бъде научена.
Оказва се, че има много измерими ползи от харизматичното поведение.
Например когато ценностите, зад които стои един лидер, се припокриват с тези на хората, на които той се опитва да повлияе, може да се случи ‘харизматичен ефект'. Останалите се идентифицират с личността на лидера, искат да приличат на него и стават все по-склонни да го следват.
В изследване от 2015 психолози от Университета в Лозана установяват, че работещите в кампания за набиране на средства са увеличили резултатността си със 17%, след като са гледали запис на харизматична мотивационна реч (в сравнение с тези, които са гледали стандартна реч).
Независимо от това колко привлекателни сте на външен вид - по-голяма е вероятността да получите подкрепа, ако демонстрирате повече харизма при презентацията си.
Защо се проявяват тези ефекти? Всичко това е въпрос на доверие.
Проучване от 2016 констатира, че харизматичните мениджъри имат по-висок шанс да получат доверието на своите служители. Те на свой ред, са по-склонни да помагат на своите колеги си и да показват загриженост за бъдещето на екипа. Готови са и на допълнителна ангажираност с компанията извън чисто договорните си задължения.
Тези лидери показват, че имат интегритет и високи способности, като постоянно генерират нови идеи и поемат лични рискове за благото на организацията.
Марк Зукърбърг, например, е прочут с факта, че си по $1 на месец. Илон Мъск никога не е получавал заплата от Tesla.
Можете ли да се научите да бъдете харизматични?
Това не е толкова магическо или непостижимо качество, колкото изглежда на пръв поглед.
Повечето черти на харизмата произлизат от начина, по който използваме думите и излагаме аргументите си. Съществуват т.нар. "харизматични тактики за лидерство" - девет основни вербални тактики, включващи употребата на метафори, истории и шеги, използване на контрастни сравнения, подредба на аргументите в списъци, задаване на реторични въпроси. Харизматичният говорител трябва да показва своята морална убеденост. Той трябва да споделя емоциите на публиката, към която се е насочил. Нужно е да поставя високи очаквания и да излъчва увереност.
Мениджърите, обучени да използват тези тактики, са определяни като по-компетентни, по-заслужаващи доверие и по-способни да влияят на другите.
Маргарет Тачър дължи невероятната си харизма именно заради реториката си и употребата на подобни тактики.
През 1980 г. Тачър изнася реч пред конференцията на Консервативната партия, останала в историята със заглавието "Дамата не прави обратен завой" (‘The lady's not for turning'). Тази реч е типичен пример за обилната употреба на множество от тези езикови трикове.
Изпълнена е с метафори, реторични въпроси, истории, контрасти, списъци и набелязване на амбициозни цели.
Но не само начинът, по който използвате думите, е важен. Езикът на тялото, жестовете, изражението на лицето и тонът на гласа допринасят за емоционалното изразяване и трябва да отговарят на посланието, което се стремите да предадете.
Когато говорите пред публика, трябва да демонстрирате съответстваща емоция на това, което казвате. Трябва да изглеждате убедително, така че хората да ви имат доверие.
Вероятно това е един от факторите, който прави Хилъри Клинтън по-малко харизматична от Бил.
В сравнение с него, тя сякаш изглежда леко студена и дистанцирана по време на предизборната си кампания, не излъчва топъл и дружелюбен имидж, какъвто имаше съпругът й. Жестовете, израженията на лицето, тонът на гласа й не осигуряват емоционална подкрепа на нейното послание. Това й придава вида на човек, четящ по сценарий.
Използваната стратегия зависи от типа харизма, която желаете да излъчвате.
Харизмата на авторитетния лидер е полезна, когато има "пожар" и трябва да изведете всички навън. Не ви вълнува особено дали хората ви харесват или не, искате те да изпълняват това, което им наредите.
Най-добрият начин да подобрите този тип харизма е до подобрите собствената си увереност. Някои консултанти дори изпращат клиентите си на курсове по бойни изкуства, като акцентират върху предимствата от заемането на физическото пространство.
Например: заставането в поза, наподобяваща голяма горила, пропъждаща конкурент от територията си, наистина работи.
Стив Джобс е типичният пример за човек, който е усвоил т.нар. "харизма на визионер" по време на кариерата си.
Анализ на първата му презентация от 1984 г. го показва като типичен "нърд". Разчита продуктът да се продава сам. Не демонстрира нито власт, нито силно присъствие, и определено няма топлота. Всичко това се променя постепенно в началото на новото хилядолетие.
Може да се проследи как Джобс придобива елементите на харизма. Първо, демонстрира присъствие - гледа аудиторията и се фокусира върху нея, вместо върху продукта. После усвоява демонстрацията на власт и влияние, като постепенно започва да заема все по-голяма част от сцената, и да въздейства и чрез глас.
Има още един доказано работещ начин, по който известни фигури в крайна сметка подобряват харизмата си.
Често придаваме романтичен ореол на хората след смъртта им и ги възприемаме като по-харизматични приживе. В изследване от 2016 г., участниците четат материал за кариерата на американски учен, създал ваксина срещу определена бактерия.
Материалът подчертава, че ученият все пак е починал от болест, свързана с въпросната бактерия. В края на изследването хората го определят като по-близък до обществото, както и като по-харизматичен.
Изследването също така разглежда упоменавания в пресата на държавни ръководители, починали докато заемат високи постове в периода 2000-2013 г. Установено е, че е по-вероятно лидерите да бъдат считани за харизматични... след смъртта им.
Този последен метод може и да е ефективен, но все пак не го препоръчваме.
"Харизматичен" на български е "обаятелен" или "надарен". Термина идва от гръцки и означава личност която е надарена и се откроява. Както всяка дарба и тази може да се развива, но в известни граници. Останалото е циркаджилък.