За почитателите на научната фантастика Ридли Скот винаги е бил този, който се е измъкнал. Благодарение на мрачните два мегахита Пришълецът и Блейд Рънър, английският режисьор за кратко се превърна в истински бог за гийковете. И след това изведнъж Скот изостави бъдещето заради миналото, прекарвайки следващите 30 години в почти туристическа обиколка из всички възможни киножанрове — от фентъзи с еднорози (Легенда) до постфеминистко приключенско пътешествие (Телма и Луиз) до епоса на мечовете и сандалите (Гладиатор) — същевременно запазвайки здравословно разстояние от всякакви андроиди, извънземни и каквото и да е, дори далечно свързано с технологии.
Всичко това обаче се променя този месец
Прометей, нещо като своеобразна предистория на сагата за Пришълеца, разказва историята на група изследователи на далечния космос (сред които е и Майкъл Фасбиндер), търсещи древна цивилизация. Филмът има обичайната примамка за научнофантастичните фенове - космически кораби, странни на форма създания и облечена в плътно обхващащо тялото облекло Чарлийз Терон, но истинското сиренце в капана на филма е самият Ридли Скот.
Малко са режисьорите, способни да изведат историята от страниците на сценария до екрана с майсторство в детайлите, което Скот демонстрира като нещо подразбиращо се; още по-малко са способни да се сравняват с него в дарбата да представя на екрана страх, ужас и отвращение. Затова надали е изненада, че кинолюбителите и научнофантастичните гийкове в равна степен слюноотделят при упоменаването на страховития нов 3D космически епос на Скот.
Поразителна визия, мрачен, изпълнен с атмосфера дух и сюжет, който се заравя в някои от най-сериозните въпроси, пред които се е изправяло човечеството, той е перфектната алтернатива на захаросаната лятна реколта от позитивни филми — утешаваща глътка опушен, отлежал скоч в сравнение с газираната (макар и безспорно вкусна) огромна газирана напитка, която представлява Отмъстителите.
Антиутопичният свят на Скот, въплъщаващ минусите на техническия прогрес
Това, което прави научната фантастика на този режисьор толкова нахакана, е че в ерата на Лукас, Спилбърг и подпомагания от ефектите на ILM оптимизъм, Скот никога не е спирал да бъде прогресивен противник на прогреса. Пришълецът може да изглежда като филм за животно с екзоскелет, пускащо лиги и пораждащо фалически асоциации — което стана предтеча на недотам свързани с промъкнали се незабелязани на борда филми като DeepStar Six и Пришълците срещу Хищника — но все пак това означава да игнорираме предизвикващия най-голям ужас обрат в Пришълецът: фактът, че истинските чудовища са създадени от човека, под формата на заговорничещ, контролиран от корпорации андроид и всезнаеща компютърна система.
Скот възприема същата тема и в Блейд Рънър, където грубият полицай на Харисън Форд преследва и избива андроиди (“репликанти”), които бягат от тежкия труд и проституцията в Лос Анджелис, превърнал се в пълен с гигантски реклами мегалополис. Ако истинските злодеи в "Пришълецът" са корпоративните босове, каращи машините да вършат мръсната им работа, злодеите в Блейд Рънър са живеещите ежедневния си живот граждани, които нямат проблем да се отнасят с роботите като с роби.
Надеждата за ново бъдеще, предречено от майстора на кино-антиутопията
Тридесет години по-късно, много от злокобните пророчества на Скот са се сбъднали. Вярно, не експлоатираме и изтребваме репликанти (все още), но огромната власт на iPhone показва точно колко подчинени сме станали на нашите електронни джаджи и на корпорациите, които ги осигуряват. А мрачното бъдеще, представено в Блейд Рънър очевидно се оказва твърде примамливо за киното; ако можете, открийте кино-версия след 1982 на град на бъдещето, която да не предизвиква аналогии с нея. Справка: Петият елемент, Матрицата, Изкуствен интелект, Тъмният град, Батман: Аркам сити, или дори Специален доклад. Ние вместо вас ще добавим към списъка и Гатака. Научнофантастичните филми и видеоигрите са адски лениви във визията си за бъдещето, опирайки се на успешния модел.
Ето защо Прометей е толкова интересен. Истинските визионери на научната фантастика винаги са били в сърцето си Панглосовци или Касандри — предричащи, че най-доброто (или най-лошото?) все още предстои да се случи. През 80-те години на миналия век Скот предвиди настоящето на нашия съвременен свят и се надяваме той да успее да го стори отново — само че този път не бихме възразили срещу някаква непредвидена, оптимистична визия.
Не че е време да отричаме антиутопиите, но започва да ни омръзва да ни повтарят, че посоката, в която светът върви, ще е изпълнен с мрак кошмар. Да се надяваме, че завръщащият се към историята сюжет ще осигури малко блянове за XXI век, или поне малко от стария дух на "всичко е постижимо", който присъстваше при андроидите на Скот. Дано Ридли не ни разбере погрешно - радваме се да го видим отново. Но може ли все пак да имаме някакво различно бъдеще?
"но огромната власт на iPhone показва точно колко подчинени сме станали на нашите електронни джаджи и на корпорациите, които ги осигуряват" Айде пак тази глупост. "Лош Apple, лош, лош. Лош, Стиви [RIP], лош ..."
е, какво го очакваш, филмът е по кината (3д) от седмица грубо. четох не много добри отзиви за него, а се бях натоил и аз яко. поне като го гледам няма да имам свръхочаквания и със сигурност ще се изненадам приятно. най-малкото щото е ридли скот (леко вече е попрестарял бил за 21 век, но все пак) и най-вече - чисто 3д, а не като повечето бози, които уж са 3д и излизат напоследък. последния филм, който си беше сниман чисто 3д и гледах беше аватар(! ), голяма боза филма, но заради ефектите си струваше. тия дни ще коментирам и този дали си е струвал.
Моля,не четете,ако не сте гледали филма.Има спойлери. Никога не следя отзивите за един филм.Малко или много,придобиваш някаква нагласа и после оставаш разочарован(в повечето случаи).Така беше и с "Прометей".И останах очарован.Останах очарован,от невероятната атмосфера,идеята,че не сме сами и разбира се Чарлийз Терон.Пустия му Ридли Скот.Как можа да я убие по такъв смотан начин!Та да се върнем на филма. Човекът уби Господ.При това много брутално.И след това отново го възкреси.След като уби своя Създател.Идеята е малко объркана,но пък е на ниво.Когато откриха Инжинерите,те откриха своя Създател.Когато студеното мислене на андроида накара Шоу да си свали кръста те убиха Господ.Защото вече не им беше нужен.А когато Създателят умря,Господ възкръсна и отново зае своето място.Защото ТОЙ е все още е някъде там.И въпреки всичко ни обича.И защото Създателят,не е Господ.Андроидът уби един от своите създатели,поради простия факт,че е създаден по наш образ и подобие.И нашият начин на мислене се прехвърля върху него.Защо е тази вечна омраза към по-висшата форма на живот? Не напразно Шоу искаше да знае ,защо Боговете ни мразят и се опитват да ни унищожат.Човека е алчно създание,което само иска.И когато нещо или някой не му изнася,той просто го заменя.Милиардерът искаше вечен живот.Не заслужи да го получи.Един въпрос ме е измъчвал винаги.Ако умреш на Земята отиваш в Рая(така се говори).А ако умреш на друга планета къде отиваш?Уейланд отговори на този въпрос.Последните му думи бяха:"там няма нищо" имайки впредвид бялата светлина и тунела който те отвежда в отвъдното.А роботът каза:"знам,сър".Едва ли,наистина е знаел за какво иде точно реч.Защото е само един андроид.Той и Уейланд са всичко,което Инжинерите мразят.Арогантното поведение и липсата на морал и човешки ценности.Точно за това искат да унищожат човешката раса.Не виждат смисъл в съществуването й. Филма има много дълбок подтекст.Не е само ефекти и екшън.Инжинерите се доближават ужасно много до хората,не само по ДНК и външен вид.Най-голямата прилика е,че те също грешат.Което всъщност е най-дълбоката човешка черта.Човек греши и се учи от грешките си.Сгрешили са и са обърнали оръжието за унищожение срещу себе си.Но упорито се опитват да поправят грешката си. Филма показва и непоправимото желание за живот.Искрицата дадена ни свише.Всеки може да създаде живот.Но точно тази искра,това което ни кара да дишаме,да се смеем и да плачем - това е истинското човешко богатство. Всяка реплика в този филм има задача,всяко действие,всеки кадър.Бих могъл да изпиша още сто страници,анализирайки филма,но не искам да ви оттегчавам.И за последно - не слушайте мнението на останалите.Гледайте този филм без никаква нагласа,просто го изгледайте.Мисля,че ще останете изненадани колко ще ви хареса.
в началото като пуснаха рекламите, изглеждаше обещаващо, но по-натам станаха по-подробни рекламите и май се поизясни, че сюжетът е тривиален. Специалните ефекти май са на ниво, но ми мяза на филм на ужасите, така че вероятно няма да го гледам. По-скоро ще отида да видя Недосегаемите, все още го дават тук-там.
Този филм като че ли се сгромоляса от много високо... Чак се разплеска като палачинка по улицата... Бях се наточил да го гледам, `щото Ридли т`ва-он`ва, "Пришълец" т`ва-он`ва... Ама ВСИЧКИ - буквално ВСИЧКИ - ревюисти, на които се доверявам, говорят едно и също за този филм - а именно, че сценарият му е МАЛОУМЕН. Това, естествено, е нормално, предвид факта, че е писан от сценариста на "Каубои и извънземни" - един от най-разочароващите филми в историята на Вселената. Предвид името на режисьора - човек, успял с помощта на два филма да предефинира ЦЯЛАТА фантастика - и претенциите за дълбочина и сериозност, видими от трейлърите, това е просто недопустимо.
Абсолютен провал е филмът. А заиграването с бога беше толкова плоско и не на място, че ми се дорева направо. Ben Dover, какъв дълбок смисъл? Според мен ти е харесал моментът с кръсчето и това е. Само по себе си вмъкването на такъв момент не е нещо лошо всъщност, не ме разбирай погрешно. Но не по този буквално дебилен начин! Имайки предвид на каква основа стъпва лентата (Прищълецът) и какво се очакваше нея, подобно изпълнение, с такива дупки в сценария и неадекватни персонажи е направо чиста обида за феновете. И не - не е достатъчно просто да натъпчеш всичко за което се сетиш в един филм (имаме си даже зоми... face palm!!) и да го брандираш като "Завръщането на Ридли Скот". За мен това е подигравка.
Пфуу аман от разбирачи, сюжета бил такъв, онакъв, Вие сте тотални консуматори, много Ви разбират кухите китари от сюжети и т.н. Филма е страхотен и всеки има право да си го преживява и разбира, както иска. Тука всички са невероятни разбирачи на киното, както и на всякакви неща, които са им далече от това, което могат наистина... Така че ако некой ме пита въобще оценка 10 от 10 давам Аз - изкефих се и си преживях едни достойни 2 часа. И да Ви кажа затова ходя сам на кино!
Прометей е доста новаторски филм.Във всеки аспект.Историята не беше от най-хипер турбо интересните защото ще има продължение.И Пришълеца 1 не беше кой знае на какво ниво,нооо..после стана култов!Престанете да бъдете толкова Олд Скуул.Знам,че сте свикнали със добрите стари фантастики,но това тук е на много различно ниво.И нивото ще си остане такова.Не мисля,че някой ще се хване да прави филми като в доброто старо време.По същия начин псуват и Питър Джаксън,че иска да снима новия си филм на 42 фрейма.Ще има мрънкане,но няма как да спрем развитието на киното само защото не сме свикнали.
Още един олд скуул бройте. Не може филм с такива амбиции да има брутално плосък сюжет. Имаше няколко линии, по които можеха да тръгнат, но избраха най-предвидимата. Половината филм се развиваше по всички клишета на тийн-хорър филмите. А групата, избрана да пътува до тази планета, участвайки в мисия за трилион долара, беше най-жалката пасмина от аматьори, глупаци и несериозни пияници. Е, това няма как да не дразни брутално! Влизаш в атмосферата на чужда планета и веднага казваш: "Ей там вдясно кацай, че видях нещо!" WTF?? Виждат, че въздухът можел да се диша и веднага свалят скафандрите?!?! Ами стерилност, това-онова? Учени?!? Почват да пипат, шумят, викат, ровят, нямат план за нищо - какво ще правят, какво целят там, какво търсят, как ще го документират и изследват - нищо! Картографът(!!!!) и геологът (!!!!!) се изгубиха в леко заоблен 100-метров тунел, при положение, че имаха даже джаджи за сканиране!!! Другите на втората секунда извадиха уиски, кой когото можа изплющя в първата свободна минута, за да стигнем до сцената "Виж колко е миловидна тази извънземна змия, сега ще я погаля!" Хора, моля ви, що за тъпня! Аз най-обикновен смок няма да доближа, ония "учени" ходят да галят извънземен организъм, който нека признаем не беше много симпатичен... Сцената с операцията няма да задълбавам, но онова дето го извади как порасна за един час до стократен размер без да яде нищо, не ми е ясно. А саможертвата накрая на трима от екипажа беше с толкова емоция все едно се попитаха дали искат кафе. Все пак ще умрете, ало? След секунда? Чарлийз Терон ако беше направила една стъпка встрани вместо да тича една минута в посока на падащия кораб, може би щеше да покаже малко мозък, по принцип изискуем за началник на такава мисия. Оня дето се зомбира и се беше сгънал на две, а после преби двама какъв му беше пък на него проблема не разбрах много-много. Просто имахме 2 излишни милиона и решихме да вкараме и зомби за всеки случай?? Ужасно, абсолютно ужасно, на моменти срамно да го гледаш. Страхотна визия, увита около гръбнак от абсолютна тъпня. Съжалявам, но ако олд скуул е да искаш малко смисъл в това, което гледаш, малко логика, то се надявам да не виждам ню скуул никога повече.
Мда, така си и мислех, евентуално ще го гледам след 6 месеца, като го пуснат по НВО.
айде, айде, поне заради ефектите сигурно си струва, както казах вече. в аймакс обаче не могат да го направят хортата както трябва и за да са ти фокусирани субтитрите, освен че не трябва да си пил много преди това, трябва да си некъде 5-7 ред, всичко напред-назад ще се изкьоравиш да им четеш на тия тъпанари субтитрите...
Филмът е съвсем ок и на IMAX забавлява доволно много. Това му е и целта, а не да ви шашне със заплетен сюжет, дълбокомислени човешки драми, или потресаваща актьорска игра.
Свинчо филма никой не е казал че не е ОК, само че ни го хвалят като някаква светиня и величие, а е най-обикновена тийн боза с перфекти ефекти и графика. Когато идваш като наследник на умопомрачителна поредица като пришълеца, очакванията към теб са много по-високи от едно просто "ок". И ти очакваш свестен сценарий, а не необосновани немотивирани тъпаци, които са сложени там просто за да бъдат заклани по зрелищен начин.
deowin, ами поразглезили сме се явно, след като сме гледали филми като Изкуствен интелект на Спилбърг, Гатака, Инсепшън, Соларис, Матрицата, Аватар, пък и доста други, някак имаме очаквания и по отношение на сюжета и идеите във филма, не ни стигат специални ефекти и компютърна графика.
Тъкмо да напиша и аз нещо, и се спрях... Викам си - тук е пълно с членове на Филмовата академия, режисьори, продуценти със сериозен стаж. Къде съм тръгнал аз да се изказвам Дами и господа критици, вие колко филма имате в "кариерите" си? Нали правим разлика м/у сюжет и сценарий? В конкретният случай сюжета е много ок, но в сценария има дупки... И какво от това?! Филмчето е добро забавление, според мен. За някой като мен навява приятни спомени, аз съм от феновете на поредицата Гледах първите два филма в кинозалата (силно казано) на Американското посолство. Разбира се, преди доста години, в едно друго време... Разглезени от Матрицата??? Още ли има някой, който го смята за нещо повече от каталог за специални ефекти???