Прометей - алтернатива на захаросаните филми

За почитателите на научната фантастика Ридли Скот винаги е бил този, който се е измъкнал. Благодарение на мрачните два мегахита Пришълецът и Блейд Рънър, английският режисьор за кратко се превърна в истински бог за гийковете. И след това изведнъж Скот изостави бъдещето заради миналото, прекарвайки следващите 30 години в почти туристическа обиколка из всички възможни киножанрове — от фентъзи с еднорози (Легенда) до постфеминистко приключенско пътешествие (Телма и Луиз) до епоса на мечовете и сандалите (Гладиатор) — същевременно запазвайки здравословно разстояние от всякакви андроиди, извънземни и каквото и да е, дори далечно свързано с технологии.

Всичко това обаче се променя този месец

Прометей, нещо като своеобразна предистория на сагата за Пришълеца, разказва историята на група изследователи на далечния космос (сред които е и Майкъл Фасбиндер), търсещи древна цивилизация. Филмът има обичайната примамка за научнофантастичните фенове - космически кораби, странни на форма създания и облечена в плътно обхващащо тялото облекло Чарлийз Терон, но истинското сиренце в капана на филма е самият Ридли Скот.

Малко са режисьорите, способни да изведат историята от страниците на сценария до екрана с майсторство в детайлите, което Скот демонстрира като нещо подразбиращо се; още по-малко са способни да се сравняват с него в дарбата да представя на екрана страх, ужас и отвращение. Затова надали е изненада, че кинолюбителите и научнофантастичните гийкове в равна степен слюноотделят при упоменаването на страховития нов 3D космически епос на Скот.

Поразителна визия, мрачен, изпълнен с атмосфера дух и сюжет, който се заравя в някои от най-сериозните въпроси, пред които се е изправяло човечеството, той е перфектната алтернатива на захаросаната лятна реколта от позитивни филми — утешаваща глътка опушен, отлежал скоч в сравнение с газираната (макар и безспорно вкусна) огромна газирана напитка, която представлява Отмъстителите.

Антиутопичният свят на Скот, въплъщаващ минусите на техническия прогрес

Това, което прави научната фантастика на този режисьор толкова нахакана, е че в ерата на Лукас, Спилбърг и подпомагания от ефектите на ILM оптимизъм, Скот никога не е спирал да бъде прогресивен противник на прогреса. Пришълецът може да изглежда като филм за животно с екзоскелет, пускащо лиги и пораждащо фалически асоциации — което стана предтеча на недотам свързани с промъкнали се незабелязани на борда филми като DeepStar Six и Пришълците срещу Хищника — но все пак това означава да игнорираме предизвикващия най-голям ужас обрат в Пришълецът: фактът, че истинските чудовища са създадени от човека, под формата на заговорничещ, контролиран от корпорации андроид и всезнаеща компютърна система.

Скот възприема същата тема и в Блейд Рънър, където грубият полицай на Харисън Форд преследва и избива андроиди (“репликанти”), които бягат от тежкия труд и проституцията в Лос Анджелис, превърнал се в пълен с гигантски реклами мегалополис. Ако истинските злодеи в "Пришълецът" са корпоративните босове, каращи машините да вършат мръсната им работа, злодеите в Блейд Рънър са живеещите ежедневния си живот граждани, които нямат проблем да се отнасят с роботите като с роби.

Надеждата за ново бъдеще, предречено от майстора на кино-антиутопията

Тридесет години по-късно, много от злокобните пророчества на Скот са се сбъднали. Вярно, не експлоатираме и изтребваме репликанти (все още), но огромната власт на iPhone показва точно колко подчинени сме станали на нашите електронни джаджи и на корпорациите, които ги осигуряват. А мрачното бъдеще, представено в Блейд Рънър очевидно се оказва твърде примамливо за киното; ако можете, открийте кино-версия след 1982 на град на бъдещето, която да не предизвиква аналогии с нея. Справка: Петият елемент, Матрицата, Изкуствен интелект, Тъмният град, Батман: Аркам сити, или дори Специален доклад. Ние вместо вас ще добавим към списъка и Гатака. Научнофантастичните филми и видеоигрите са адски лениви във визията си за бъдещето, опирайки се на успешния модел.

Ето защо Прометей е толкова интересен. Истинските визионери на научната фантастика винаги са били в сърцето си Панглосовци или Касандри — предричащи, че най-доброто (или най-лошото?) все още предстои да се случи. През 80-те години на миналия век Скот предвиди настоящето на нашия съвременен свят и се надяваме той да успее да го стори отново — само че този път не бихме възразили срещу някаква непредвидена, оптимистична визия.

Не че е време да отричаме антиутопиите, но започва да ни омръзва да ни повтарят, че посоката, в която светът върви, ще е изпълнен с мрак кошмар. Да се надяваме, че завръщащият се към историята сюжет ще осигури малко блянове за XXI век, или поне малко от стария дух на "всичко е постижимо", който присъстваше при андроидите на Скот. Дано Ридли не ни разбере погрешно - радваме се да го видим отново. Но може ли все пак да имаме някакво различно бъдеще?

#1 Rodrigo Diaz de Vivar 09.06.2012 в 10:03:27

"но огромната власт на iPhone показва точно колко подчинени сме станали на нашите електронни джаджи и на корпорациите, които ги осигуряват" Айде пак тази глупост. "Лош Apple, лош, лош. Лош, Стиви [RIP], лош ..."

#3 fALLEN 10.06.2012 в 00:36:59

е, какво го очакваш, филмът е по кината (3д) от седмица грубо. четох не много добри отзиви за него, а се бях натоил и аз яко. поне като го гледам няма да имам свръхочаквания и със сигурност ще се изненадам приятно. най-малкото щото е ридли скот (леко вече е попрестарял бил за 21 век, но все пак) и най-вече - чисто 3д, а не като повечето бози, които уж са 3д и излизат напоследък. последния филм, който си беше сниман чисто 3д и гледах беше аватар(! ), голяма боза филма, но заради ефектите си струваше. тия дни ще коментирам и този дали си е струвал.

#5 Ben Dover 10.06.2012 в 09:32:17

Моля,не четете,ако не сте гледали филма.Има спойлери. Никога не следя отзивите за един филм.Малко или много,придобиваш някаква нагласа и после оставаш разочарован(в повечето случаи).Така беше и с "Прометей".И останах очарован.Останах очарован,от невероятната атмосфера,идеята,че не сме сами и разбира се Чарлийз Терон.Пустия му Ридли Скот.Как можа да я убие по такъв смотан начин!Та да се върнем на филма. Човекът уби Господ.При това много брутално.И след това отново го възкреси.След като уби своя Създател.Идеята е малко объркана,но пък е на ниво.Когато откриха Инжинерите,те откриха своя Създател.Когато студеното мислене на андроида накара Шоу да си свали кръста те убиха Господ.Защото вече не им беше нужен.А когато Създателят умря,Господ възкръсна и отново зае своето място.Защото ТОЙ е все още е някъде там.И въпреки всичко ни обича.И защото Създателят,не е Господ.Андроидът уби един от своите създатели,поради простия факт,че е създаден по наш образ и подобие.И нашият начин на мислене се прехвърля върху него.Защо е тази вечна омраза към по-висшата форма на живот? Не напразно Шоу искаше да знае ,защо Боговете ни мразят и се опитват да ни унищожат.Човека е алчно създание,което само иска.И когато нещо или някой не му изнася,той просто го заменя.Милиардерът искаше вечен живот.Не заслужи да го получи.Един въпрос ме е измъчвал винаги.Ако умреш на Земята отиваш в Рая(така се говори).А ако умреш на друга планета къде отиваш?Уейланд отговори на този въпрос.Последните му думи бяха:"там няма нищо" имайки впредвид бялата светлина и тунела който те отвежда в отвъдното.А роботът каза:"знам,сър".Едва ли,наистина е знаел за какво иде точно реч.Защото е само един андроид.Той и Уейланд са всичко,което Инжинерите мразят.Арогантното поведение и липсата на морал и човешки ценности.Точно за това искат да унищожат човешката раса.Не виждат смисъл в съществуването й. Филма има много дълбок подтекст.Не е само ефекти и екшън.Инжинерите се доближават ужасно много до хората,не само по ДНК и външен вид.Най-голямата прилика е,че те също грешат.Което всъщност е най-дълбоката човешка черта.Човек греши и се учи от грешките си.Сгрешили са и са обърнали оръжието за унищожение срещу себе си.Но упорито се опитват да поправят грешката си. Филма показва и непоправимото желание за живот.Искрицата дадена ни свише.Всеки може да създаде живот.Но точно тази искра,това което ни кара да дишаме,да се смеем и да плачем - това е истинското човешко богатство. Всяка реплика в този филм има задача,всяко действие,всеки кадър.Бих могъл да изпиша още сто страници,анализирайки филма,но не искам да ви оттегчавам.И за последно - не слушайте мнението на останалите.Гледайте този филм без никаква нагласа,просто го изгледайте.Мисля,че ще останете изненадани колко ще ви хареса.

#6 post deluvian 10.06.2012 в 09:48:21

в началото като пуснаха рекламите, изглеждаше обещаващо, но по-натам станаха по-подробни рекламите и май се поизясни, че сюжетът е тривиален. Специалните ефекти май са на ниво, но ми мяза на филм на ужасите, така че вероятно няма да го гледам. По-скоро ще отида да видя Недосегаемите, все още го дават тук-там.

#9 Дракон с кисело зеле 10.06.2012 в 14:23:44

Този филм като че ли се сгромоляса от много високо... Чак се разплеска като палачинка по улицата... Бях се наточил да го гледам, `щото Ридли т`ва-он`ва, "Пришълец" т`ва-он`ва... Ама ВСИЧКИ - буквално ВСИЧКИ - ревюисти, на които се доверявам, говорят едно и също за този филм - а именно, че сценарият му е МАЛОУМЕН. Това, естествено, е нормално, предвид факта, че е писан от сценариста на "Каубои и извънземни" - един от най-разочароващите филми в историята на Вселената. Предвид името на режисьора - човек, успял с помощта на два филма да предефинира ЦЯЛАТА фантастика - и претенциите за дълбочина и сериозност, видими от трейлърите, това е просто недопустимо.

#10 bzb 10.06.2012 в 19:03:41

Абсолютен провал е филмът. А заиграването с бога беше толкова плоско и не на място, че ми се дорева направо. Ben Dover, какъв дълбок смисъл? Според мен ти е харесал моментът с кръсчето и това е. Само по себе си вмъкването на такъв момент не е нещо лошо всъщност, не ме разбирай погрешно. Но не по този буквално дебилен начин! Имайки предвид на каква основа стъпва лентата (Прищълецът) и какво се очакваше нея, подобно изпълнение, с такива дупки в сценария и неадекватни персонажи е направо чиста обида за феновете. И не - не е достатъчно просто да натъпчеш всичко за което се сетиш в един филм (имаме си даже зоми... face palm!!) и да го брандираш като "Завръщането на Ридли Скот". За мен това е подигравка.

#11 Enigma 10.06.2012 в 22:23:47

Пфуу аман от разбирачи, сюжета бил такъв, онакъв, Вие сте тотални консуматори, много Ви разбират кухите китари от сюжети и т.н. Филма е страхотен и всеки има право да си го преживява и разбира, както иска. Тука всички са невероятни разбирачи на киното, както и на всякакви неща, които са им далече от това, което могат наистина... Така че ако некой ме пита въобще оценка 10 от 10 давам Аз - изкефих се и си преживях едни достойни 2 часа. И да Ви кажа затова ходя сам на кино!

#12 Ben Dover 10.06.2012 в 22:29:49

Прометей е доста новаторски филм.Във всеки аспект.Историята не беше от най-хипер турбо интересните защото ще има продължение.И Пришълеца 1 не беше кой знае на какво ниво,нооо..после стана култов!Престанете да бъдете толкова Олд Скуул.Знам,че сте свикнали със добрите стари фантастики,но това тук е на много различно ниво.И нивото ще си остане такова.Не мисля,че някой ще се хване да прави филми като в доброто старо време.По същия начин псуват и Питър Джаксън,че иска да снима новия си филм на 42 фрейма.Ще има мрънкане,но няма как да спрем развитието на киното само защото не сме свикнали.

#15 Belisarius 10.06.2012 в 23:45:16

Още един олд скуул бройте. Не може филм с такива амбиции да има брутално плосък сюжет. Имаше няколко линии, по които можеха да тръгнат, но избраха най-предвидимата. Половината филм се развиваше по всички клишета на тийн-хорър филмите. А групата, избрана да пътува до тази планета, участвайки в мисия за трилион долара, беше най-жалката пасмина от аматьори, глупаци и несериозни пияници. Е, това няма как да не дразни брутално! Влизаш в атмосферата на чужда планета и веднага казваш: "Ей там вдясно кацай, че видях нещо!" WTF?? Виждат, че въздухът можел да се диша и веднага свалят скафандрите?!?! Ами стерилност, това-онова? Учени?!? Почват да пипат, шумят, викат, ровят, нямат план за нищо - какво ще правят, какво целят там, какво търсят, как ще го документират и изследват - нищо! Картографът(!!!!) и геологът (!!!!!) се изгубиха в леко заоблен 100-метров тунел, при положение, че имаха даже джаджи за сканиране!!! Другите на втората секунда извадиха уиски, кой когото можа изплющя в първата свободна минута, за да стигнем до сцената "Виж колко е миловидна тази извънземна змия, сега ще я погаля!" Хора, моля ви, що за тъпня! Аз най-обикновен смок няма да доближа, ония "учени" ходят да галят извънземен организъм, който нека признаем не беше много симпатичен... Сцената с операцията няма да задълбавам, но онова дето го извади как порасна за един час до стократен размер без да яде нищо, не ми е ясно. А саможертвата накрая на трима от екипажа беше с толкова емоция все едно се попитаха дали искат кафе. Все пак ще умрете, ало? След секунда? Чарлийз Терон ако беше направила една стъпка встрани вместо да тича една минута в посока на падащия кораб, може би щеше да покаже малко мозък, по принцип изискуем за началник на такава мисия. Оня дето се зомбира и се беше сгънал на две, а после преби двама какъв му беше пък на него проблема не разбрах много-много. Просто имахме 2 излишни милиона и решихме да вкараме и зомби за всеки случай?? Ужасно, абсолютно ужасно, на моменти срамно да го гледаш. Страхотна визия, увита около гръбнак от абсолютна тъпня. Съжалявам, но ако олд скуул е да искаш малко смисъл в това, което гледаш, малко логика, то се надявам да не виждам ню скуул никога повече.

#16 post deluvian 11.06.2012 в 13:57:59

Мда, така си и мислех, евентуално ще го гледам след 6 месеца, като го пуснат по НВО.

#18 fALLEN 12.06.2012 в 21:03:28

айде, айде, поне заради ефектите сигурно си струва, както казах вече. в аймакс обаче не могат да го направят хортата както трябва и за да са ти фокусирани субтитрите, освен че не трябва да си пил много преди това, трябва да си некъде 5-7 ред, всичко напред-назад ще се изкьоравиш да им четеш на тия тъпанари субтитрите...

#20 deowin 13.06.2012 в 00:57:21

Филмът е съвсем ок и на IMAX забавлява доволно много. Това му е и целта, а не да ви шашне със заплетен сюжет, дълбокомислени човешки драми, или потресаваща актьорска игра.

#21 Bobby_gBG 13.06.2012 в 07:46:38

Свинчо филма никой не е казал че не е ОК, само че ни го хвалят като някаква светиня и величие, а е най-обикновена тийн боза с перфекти ефекти и графика. Когато идваш като наследник на умопомрачителна поредица като пришълеца, очакванията към теб са много по-високи от едно просто "ок". И ти очакваш свестен сценарий, а не необосновани немотивирани тъпаци, които са сложени там просто за да бъдат заклани по зрелищен начин.

#22 post deluvian 13.06.2012 в 10:56:22

deowin, ами поразглезили сме се явно, след като сме гледали филми като Изкуствен интелект на Спилбърг, Гатака, Инсепшън, Соларис, Матрицата, Аватар, пък и доста други, някак имаме очаквания и по отношение на сюжета и идеите във филма, не ни стигат специални ефекти и компютърна графика.

#23 vanko 13.06.2012 в 15:26:44

Тъкмо да напиша и аз нещо, и се спрях... Викам си - тук е пълно с членове на Филмовата академия, режисьори, продуценти със сериозен стаж. Къде съм тръгнал аз да се изказвам Дами и господа критици, вие колко филма имате в "кариерите" си? Нали правим разлика м/у сюжет и сценарий? В конкретният случай сюжета е много ок, но в сценария има дупки... И какво от това?! Филмчето е добро забавление, според мен. За някой като мен навява приятни спомени, аз съм от феновете на поредицата Гледах първите два филма в кинозалата (силно казано) на Американското посолство. Разбира се, преди доста години, в едно друго време... Разглезени от Матрицата??? Още ли има някой, който го смята за нещо повече от каталог за специални ефекти???

Новините

Най-четените