"Как сте, кучета! Добре дошли отново в още едно видео! Добре дошли в соло предизвикателство за оцеляване, в което в продължение на три дни трябва да оцелея в суровата австралийска пустош без храна, без вода и без подслон."
Високият татуиран австралиец във видеото звучи толкова въодушевен от идеята, че е оставен в дивата пустош само с ножа си и с корда и кукичка за ловене на риба, че човек ще каже, че точно е спечелил 1 млн. долара от лотарията.
И пак няма да сте чак толкова далеч от истината, ако предположите подобно нещо. Защото младият мъж на име Мат Фийлд има специализиран YouTube канал за оцеляване, в който редовно публикува клипове с подобни предизвикателства.
В тях той показва как на самотни острови успява да си намери храна, подслон и вода за пиене като използва всичко в заобикалящата го среда - от кокосови орехи, до изхвърлени от морето бутилки и джапанки.
Каналът му Field Days има над 1,38 млн. абонати, които до момента са му осигурили над 151 млн. гледания.
Мат е само един от множеството създатели на съдържание в YouTube, специализирани в публикуването на видеа за оцеляване в дивата природа и при екстремни условия.
Мнозина авантюристи и любители на живота на открито (които в голямата си част са мъже, но далеч не само) показват във видеа как преминават границите на човешкото съществуване и се връщат до онези базови умения за оцеляване, които днес са все по-занемарени заради удобния начин на живот и доставките на храна за вкъщи.
Повечето клипове на австралиеца, както споделя сам той по време на приключенията си, са вдъхновени от идеи, които са му хрумнали по време на пътешествия из Източна Азия, и са в стил "Какво ще стане, ако случайно се озова на самотен остров само с 1-2 полезни предмета в себе си?".
В някои от клиповете си Фийлд взима и приятелката си, за да покаже, че тази работа с оцеляването не е само за сурови и очукани от живота мъже, но дори може да се превърне в забавна семейна почивка.
В това отношение той не е сам. 42-годишният канадец Дейвид Джоузеф също не се свени да включва съпругата си в своите видеа за оцеляване.
Двамата заедно показват как човек може не просто да оцелее, но дори да си изкара добре на температура от -29 градуса в едно от най-негостоприемните места в Северна Америка. Стига, разбира се, нищо да не се обърка и двойката да не измръзне или да стане жертва на хищници.
Техният канал UPNORTHOF60 има 382 хил. абонати, а конкретното видео, озаглавено "-29C Winter Camping in the Warmest Hot Tent on Earth", в което Дейвид показва как се пали огън с голи ръце, готви на открито сред снежната гора и се готви да посрещне ледената нощ, има над 2,9 млн. гледания.
Американецът Люк Никълъс отива дори още една крачка по-напред в това отношение. Той и малките му синове редовно се отправят на пътешествия сред ледовете на Аляска, за да покажат как човек може да си осигури подслон за през нощта и да оцелее, ако попадне на подобно място. Често те дори не взимат палатки, а се насочват към лесни за построяване подслони в гората.
Техният канал Outdoor Boys има над 2,89 млн. последователи.
Това са само част от все по-големия брой подобни YouTube канали, които са посветени на това да дават съвети за оцеляване сред природата, които могат да накарат дори експерт като Беър Грилс да изглежда като аматьор.
Техният истински апел за зрителите идва обаче от друга посока - те показват как да живееш на открито и далеч от всички удобства на модерния свят, за да не се налага ние да го правим.
Подобни приключения могат да служат за сурогатни изживявания за нас самите, показвайки ни какво е да се откъснеш от комфорта на собственото жилище, храната от магазина и изградените тръбопроводи, водещи водата директно в домовете ни.
Напук на идеята за "живота в замък", който се явява като символична мечта за мнозина, едно най-обикновено или дори бедно семейство в днешно време живее в много по-големи условия на удобство в сравнение с графове и херцози отпреди няколко века.
Журналистът Майкъл Истър нарича това "Криза на комфорта", като пише по темата книгата си The Comfort Crisis, в която хвали предимствата на дивото къмпингуване като един от аспектите на здравословния начин на живот.
"Ако се замислите как се е променил светът през последните 10 000 години, всички живеем много по-комфортно. Развихме се, за да си осигурим максимално удобство, но това може да започне да има обратен ефект. Днес човек може да живее, без да прави дори 1000 крачки на ден. Не е нужно да работиш, за да си осигуряваш храна", обяснява той пред сп. Men's Health.
По думите му обаче има някои неоспорими ползи в това да се отделиш поне за малко от цивилизацията и да се сблъскаш с природата в нейния хабитат. И цитира проучвания, според които редовното прекарване на време на открито може драстично да подобри физическото и психологическото здраве на човек.
"Хората винаги са излизали сами в дивото, за да се опитат да достигнат до себе си", коментира още Истър.
Тъй като обаче не всички могат (или имат желанието) да спят в гората под звездите, подобни YouTube сървайвър канали предлагат възможността да преживееш подобни приключения без да се налага да изтърпяваш всичките студ, неудобство, ръбене, буболечки и т.н.
Затова и колкото по-неприятно, сложно и опасно изглежда едно видео, толкова повече интерес буди то.
33-годишният Ксандър Бъдник потвърждава тази максима. В канала си в YouTube той има повече от 560 000 последователи, които следят предизвикателствата, които той заснема. В тях често се включват нощуване без палатка в горите край Онтарио, Канада, посред зимата, оцеляване с почти никакви пособия и само с малък пакет сланина за храна, изграждане на подслон по време на проливен дъжд и други.
Твърде малко от видеата на Бъдник изглеждат така, сякаш той си прекарва добре, но всъщност не това е и смисълът им.
"Най-добрите моменти за снимане са най-гадните моменти за снимане. Когато нещата станат трудни, вали дъжд и трябва да внесеш храната си, преди да са я налазили буболечките. Именно тогава искаш камерата да снима, защото това са най-интересните моменти", споделя Бъдник.
Макар той да има и по-спокойни видеа, в които просто кара кануто си или само излиза на къмпинг с редовно оборудване, те не се радват на такава популярност. Така, ако по-екстремните събират по няколко милиона гледания, по-обикновените достигат до около 60 хил. гледания.
Тук се крие и един от проблемите пред тази вълна от високоадреналинови и доста опасни клипове в YouTube - техните автори са принудени да се подлагат на все по-големи и рискови приключения в името на публиката.
Според Джо Галиезе, съизпълнителен директор на агенцията за инфлуенсър маркетинг Viral Nation, ключовото за YouTube е да накараш хората бързо да кликнат върху клипа, за да може алгоритъмът да те възприеме като актуален.
Работата е там, както Бъдник споделя пред Men's Health, че той наистина обича да кара кану и от време на време да излиза на къмпинг, без да се налага да спи на пресекулки в корените на стари дървета, завит с шума. Затова и продължава да публикува подобно съдържание въпреки алгоритмите.
"Страхът ми е прегаряне. Искам да правя това възможно най-дълго и мисля, че най-големият ми враг е да си позволя да се натоварвам твърде много и да ми писне да създавам такова съдържание. Тогава всичко свършва", обяснява мъжът.
Защото все пак - както за него, така и за по-голямата част от тези създатели на сървайвър съдържание за YouTube, в основата на всичко стоят не толкова парите, колкото желанието да правят нещо, което наистина им харесва. Това вече е безценно.