Неслучайно сравняват презокеанските круизни кораби с "плаващи градове". Те са огромни и на тях има всичко, за да прекараш месеци и дори години без да слизаш много-много на сушата.
Тепърва обаче може да говорим за плаващи мегаполиси.
Круизните кораби са удвоили размерите си за последните две десетилетия, гласи доклад на Transport & Environment (T&E) - европейската федерация, обединяваща неправителствени организации, които се занимават с устойчив транспорт и околна среда.
Това вещае евентуално още по-големи плавателни съдове в бъдеще и съпътстващото ги потенциално по-голямо замърсяване.
Най-големите лайнери в момента са два пъти по-големи, отколкото през 2000 г., гласи докладът.
Авторите му предполагат, че ако тенденцията продължава с това тепмо, през 2050 г. най-мащабният круизен кораб би могъл да бъде близо 8 пъти по-голям от "Титаник" - най-големият за времето си лайнер, пуснат на вода през 1912 г.
"Днешните круизи карат "Титаник" да изглежда като малка рибарска лодка", коментира Инеса Уличина от T&E.
Преди век - и преди трагичния край на първото му пътуване, легендарният кораб е изумявал с размерите си. Дължината му е била 269 метра, имал е 10 палуби, капацитет за 2500 пътници и брутен тонаж от 46 300 тона.
За сравнение, през 1999 г. круизната компания Royal Caribbean пусна тогавашното чудо на чудесата - Voyager of the Seas. С тонаж от 137 200 тона той беше най-големият за времето си.
Най-големият круизен кораб за момента - The Icon of the Seas, на същата компания, е пет пъти по-голям от "Титаник". Той беше пуснат на вода през 2024 г. Капацитетът му е за 7600 пътника, тонажът - 248 600 тона, има 20 палуби, 7 басейна, воден парк от 1500 кв. м., 40 бара и ресторанта и 8 "квартала".
Съответно, ако тенденцията продължи, през 2050 г. може да се очаква чудовищен проект за 10 500 пътници и с тонаж от 345 000 тона, изчисляват от T&E.
От организацията припомнят, че бизнесът с круизите е най-бързо растящият сектор в туризма.
Броят на круизните кораби е нараснал 20 пъти от 1970 г. до днес - или от 21 на 515 плавателни съда.
Очакванията са през 2024 г. от тази форма на туризъм да се възползват цели 36 млн. пътници.
Проблемът, според лобистката група, е че емисиите на тези лайнери "бързо излизат от контрол", а разцветът на индустрията има цена.
Според доклада въглеродните емисии от круизните кораби в Европа са били близо 20% по-високи през 2022 г. в сравнение с 2019 г. Общо морските плавателни съдове пък се смятат за източник на близо 3 на сто от глобалните парникови емисии годишно.
Круизните кораби обаче не плащат акцизи за горивото, което използват, както и някои други данъци, обръщат внимание от екологичната група. Затова според тях въвеждане на такса от 50 евро върху средния билет за круиз може да доведе до събиране на 1,6 млрд. евро в глобален мащаб, а само в Европа - 410 млн. евро.
Парите може да се използват за декарбонизиране на индустрията, например с инвестиции във водородни горива.
ЕС вече въведе изисквания за големите кораби, които влизат в пристанища на блока. Те трябва да купуват разрешителни за емисии и очакванията са до 2030 г. това да оскъпи с 140 000 евро 7-дневно пътуване на круизен кораб на изкопаеми горива.
Въпреки това от T&E настояват за по-бързи и решителни мерки по отношение на круизните кораби. "Те прекарват значително повече време по пристанищата в сравнение с другите кораби и водят до рискове за здравето на хората, както и за природата", предупреждават от организацията.
Все повече популярни дестинации въвеждат различни ограничения за достъпа на този тип кораби - и заради свръхтуризма, но и заради замърсяването.
Според екоорганизацията, ако круизните компании не искат да стават все по-нежелани гости, те трябва да се насочат към чисти решения.
От Международната асоциация на круизните линии отвърнаха, че 60% от всички подобни кораби на вода днес, както и планираните за следващото десетилетие, са малки или средни. "Те са част от глобална флотилия, която е по-енергийно ефективна от всякога", обявиха от асоциацията в изявление.
Асоциацията, която е най-голямата в сектора, оспорва и данните от доклада на екоорганизацията. Оттам твърдят, че круизните лайнери са намалили емисиите си средно с 16% за всеки кораб в последните 5 години.
И допълват, че членовете ѝ планират нулеви емисии към 2050 г., както и да използват повече устойчиви горива и да инвестират в нови, по-екологично фокусирани технологии.
Дано, защото не изглежда интересът към подобни пътувания да намалява.