Венеция провежда експеримент, който се следи с интерес и от пътешествениците, и от техните "жертви" - останалите дестинации, страдащи от свръхтуризъм.
След над година отлагане популярният град на каналите в северната част на Италия най-накрая въведе първата в света входна такса, която цели да ограничи притока на туристи, които съсипват Венеция.
Таксата е 5 евро, важи само за дневните посетители, които не остават за поне една нощувка, и от края на април се тества пилотно за общо 29 дни до средата на юли.
Туристите трябва да се регистрират в платформа, да платят и да получат QR код. Влизането в града не е ограничено физически, но наличието на платена такса се удостоверява пред стюарди, които обикалят популярните места и проверяват дали хората имат съответния QR код.
Неплатената такса води до глоба от 300 евро.
Резултатите от първите дни на проекта не изглеждат особено обещаващи, меко казано.
Според "Евронюз" за първите 11 дни градът е успял да събере над 970 000 евро, платени от 195 000 души.
Това обаче не значи че посетителите са намалели, нито пък че недоволството на местните хора се е уталожило.
Всъщност проектът започна с протести на жителите на Венеция, които смятат, че толкова ниска такса няма да реши проблемите на града, нито ще осигури жилища и услуги за местните хора.
Бившият кмет Масимо Качари дори директно покани посетителите да не плащат "абсурдната" такса и допълни, че това е ограничаване на свободното движение на хора.
Сега се оказва, че действително - поне по първоначални данни, таксата за влизане в града не е изиграла основната си роля - да ограничи туристите.
Точно обратното. Според общинския съветник от Венеция Джовани Андреа Мартини в последната неделя, 19 май, в града са дошли 70 000 души, а в сравним ден от същия период миналата година те са били 65 000.
"Това беше мярка, обявена като начин за намаляване на туристите, но тя се провали гръмко", коментира Мартини, който е в опозиция на кмета на Венеция Луиджи Брунаро - един от "архитектите" на таксата.
Според общинския съветник тя е безполезна и вредна и няма да спаси "душата" на града. "Венеция се третира като гъска, която снася златни яйца. Частни бизнес интереси са поставяни над интересите на жителите", смята Мартини, цитиран от британския "Телеграф".
Общинарят дори посочва проучване, според което 89 на сто от венецианците от историческия център са против плащането за влизане в него.
Една от причините за неуспеха на мярката, според противниците ѝ, са прекалено многото изключения, най-вече за жителите на региона Венето, където е и Венеция. Те могат да влизат в града без да плащат, а формират сериозна част от еднодневните туристи.
Според противниците на таксата единственият ефективен начин за ограничаване на наплива към Венеция е лимитиране на броя хора, които могат да посещават града.
Средно сега те са около 80 000 на ден, но трябва да бъдат ограничени до 50 000.
Дългосрочна мярка би била промяна в икономиката, насърчаване и на други бизнес начинания извън туризма и увеличение на населението на старинния град. В момента във Венеция живеят за постоянно около 50 000 души при 140 000 през 50-те години на миналия век.
Освен това, според Мартини, градът трябва да осигурява жилищно настаняване на жителите си на ниски цени. Той дава пример, че в цели райони на Венеция вече няма никакви местни хора. "Ако тази тенденция продължи, математически сигурно е, че градът ще умре", обяснява той.
Затова и според него трябва драстично да се намали броят на апартаментите, които се отдават под наем краткосрочно.
Според недоволните от таксата освен неефективна, тя е и сериозно нарушение на правата на хората.
Макар че за влизане плащат само туристите, които не остават за през нощта, останалите също трябва да се регистрират в онлайн платформата и да получат съответния QR код. Това изисква и лични данни и детайли като къде се отседнали. Идеята е да покажат кода, за да удостоверят, че не дължат 5 евро.
Това обаче засяга и жителите - ако искат да поканят хора на гости от други части на Италия, те също трябва да регистрират приятелите си и да опишат кога и къде ще отседнат те.
Хората, които работят във Венеция, но пътуват от другаде, както и студентите, също трябва да се регистрират и да имат QR код.
Информацията, събрана в системата, се пази 5 години.
Според Енрико Тоноло, адвокат от Венеция и президент на групата "Целият град заедно", това може да се ползва като система за наблюдение и няма прецедент в който и да било друг град по света.
От градските власти пък обясниха, че резултатите от пилотното въвеждането на таксата ще се анализират през юли и системата може да се коригира.
"Първите дни показаха, че тя работи по-добре от очакваното по отношение на организацията и проверките. Това е дългосрочен проект и е грешно да се смята, че всички проблеми, свързани със свръхтуризма могат да се решат за 15 дни", обясниха от общината пред "Телеграф".
Идеята на местните власти е да въведат изцяло таксата през 2025 г. и евентуално да увеличат стойността ѝ на 10 евро. Поне засега.