Паста за зъби, крем за ръце, слънцезащитен крем, шампоан, бутилки с течност. За да са ни под ръка в ръчния багаж, те трябва да минат през проверката за сигурност на летището. За целта се налага да бъдат извадени и сложени в пликче и не бива да са над 100 мл, ако не искаме да се простим с любимия си крем, който да бъде конфискуван.
От години сме свикнали с досадното и крайно неудобно правило за 100-те милилитра течност, въведени заради мерки да сигурност. Ново поколение високотехнологични скенери обаче е на път да облекчи пътуването.
Ограниченията за течности в ръчния багаж бяха въведени по цял свят в началото на века, след като британската полиция разкри терористичен заговор за детониране на течни експлозиви, маскирани като безалкохолни напитки на 10 презокеански полета от Великобритания към пет летища в САЩ и две в Канада.
Идеята на терористите тогава е била да монтират и детонират взривно устройство по време на полета, използвайки кислородна вода и други вещества, инжектирани в 500 милилитрови бутилки от безалкохолни със запечатани капачки.
Кислородната вода, или водороден пероксид, е масово използвано средство за избелване и дезинфекция, но при смесване с определени съставки може да стане експлозив. При това с огромна разрушителна сила - според силите за сигурност, ако не беше разкрит, заговорът с перхидрол можеше да се окаже по-смъртоносен и от атаките на 11 септември в САЩ.
Първоначално това доведе до пълна забрана на ръчния багаж в самолетите. Впоследствие рестрикциите бяха облекчени до течности над 100 мл, след като тестове показаха, че по-малки количества не могат да представляват опасност и да нанесат сериозни щети.
Затова и от 2006 г. е в сила правилото, че пътниците могат да пренасят в ръчния си багаж до 1 литър течности в контейнери до максимум 100 мл. На повечето летища те се отделят от останалия багаж, поставят се в прозрачна торбичка и така минават през скенерите.
Повечето от нас ненавиждат това правило.
Изливаме или изпиваме на екс водата си преди проверките, обмисляме добре каква и колко козметика да вземем и често, за да не се занимаваме излишно, я оставяме в чекирания багаж, а след дълъг полет съжаляваме, че нямаме паста за зъби или дезодорант под ръка.
Това обаче може да се промени - поне в някои страни, благодарение на нов вид скенери, които - подобно на медицинските, използват компютърна томография. Тя осигурява добър 3D образ на съдържанието на куфарите на пътниците.
Изображенията, сканирани по подобен начин, могат да се въртят на 360 градуса и да се увеличават. Това позволява нещо като дигитално разопаковане на багажа, без той да се отваря физически, обясняват от Smiths Detection - компанията, разработила скенера.
Машините имат и алгоритми, с които могат да засичат и експлозиви, включително в течности.
В момента скенерите на летищата работят по обичайната 2D рентгенова технология. Те могат да различават органични и неорганични материали и да ги показват в различни цветове.
3D скенерите обаче - с помощта на изкуствен интелект, могат да разграничават течностите едни от други - кое е вода и кое е например водороден пероксид или алкохол. Те предоставят и по-пълноценно изображение на електрониката.
Това улеснява и преминаването на електроника през секюрити проверките.
Сега лаптопи и таблети трябва също да се вадят от багажа и да минават отделно през проверката на повечето летища. Тези скенери обаче позволяват джаджите да бъдат обследвани, докато са в багажа и съответно да отменят и това правило.
Ако дадена вещ изглежда подозрителна според скенера, багажът се подлага на допълнителна проверка от служителите по сигурността. Новата технология обещава и по-малко фалшиви аларми и съответно - по-малко ненужни допълнителни проверки и забавяне на потока пътници.
Всичко това позволява на различните държави и летища да премахнат правилото за течности до 100 мл. Това няма да направи пътуванията по-малко безопасни, напротив - новите скенери и по-детайлните изображения ще подобрят сигурността, смятат от министерството на транспорта на Великобритания.
Технологията може да намали и времето за чакане за проверки на сигурността и да намали опашките.
Както и бонусът, че всеки ще може да си носи вода или напитки, купени на нормални цени извън летището, вместо да плаща далеч по-солено в магазините вътре.
Новите скенери вече са инсталирани на няколко летища в Европа, включително "Схипхол" в Амстердам и "Леонардо да Винчи" в Рим. Очаква се редица аерогари в Испания също постепенно да въведат новата технология - на "Ел Прат" в Барселона се очаква това да стане от лятото на 2024 г.
От 2025 г. технологията ще влезе в експлоатация и на "Хийтроу" и "Гатуик" в Лондон, макар че правителството във Великобритания въведе изискване това е факт още през тази година.
Не е ясно обаче дали и кога 3D технологията може да се очаква и на българските летища.
От 2022 г. тя вече работи на градското летище в Лондон, което след над година тестове и обучение дори премахна изискването за 100 мл течности.
"Нивото на сигурност е дори по-високо от преди и машината може да различава опасни и безопасни течности", обяснява шефът на сигурността на летището Алисън Фицджералд, цитирана от "Би Би Си".
Така персоналът се фокусира върху потенциално опасни вещества, а вода, шампоан и парфюм минават свободно.
Изчисленията на това летище сочат и 30% ръст на преминалите за час пътници през проверките, тъй като не се губи време за вадене на предмети и нареждането им в различни контейнери.
Заради времето, нужно за тестове и обучение, инсталирането на такива скенери не значи автоматично отпадане на правилото за стоте милилитра - това отнема около 2 години.
След отпадането на строгите рестрикции, във Великобритания планът е хората, които летят, да имат право на до 2 литра течности без ограничения за обема на бутилката или контейнера, в които се пренасят. Няма да се налага и да слагат течностите в прозрачно пликче и да ги пускат през скенерите отделно от останалия багаж.
Засега обаче летищата, които възнамеряват да използват технологията, не са много и ще отнеме години, докато - и ако - тя се наложи масово.
Затова съветът към всички, които пътуват, е да проверяват правилата за всяка от аерогарите, през които минават, за да не се окаже, че трябва да изхвърлят ценна козметика или скъп алкохол например.