Българската следа в ИКЕА

Вече е факт първата колекция на ИКЕА, произведена изцяло в България и достъпна в цял свят. VÄSSAD не е просто набор от мебели с много функции и повече от лесен начин на сглобяване. Тя има пряка връзка с нашата страна.

Идеята се ражда преди две години, когато дизайнерите на ИКЕА Кнут и Мариане Хегберг посещават България и се вдъхновяват от заобикалящата ги среда, производствените методи и материали в българските фабрики. VÄSSAD носи оригинално индустриално усещане, тъй като голяма част от дизайна и разработката се случват директно на производствената площадка във фабриката.

Тази година компанията има повече от една пресечни точки с България - миналият ноември летящият дакел Мури на 10-годишната Мира беше избран сред 70 хиляди рисунки в цял свят.

Мира е първото дете от България - финалист във "Вълшебният конкурс за деца и техните фантастични приятели" на ИКЕА и УНИЦЕФ. Плюшени играчки с кауза, ще се продават в магазините на ИКЕА в цял свят. Сред тях е и дакелът еднорог на Мира, който вече "кацна" и в София.

Тазгодишният конкурс вече започна и ще продължи до 20 ноември. Той е за деца до 12 години и е част от инициативата „Време е за игри и добрини", която подкрепя правата на децата в България и цял свят да играят и да се развиват.

Преди началото на есенния сезон ИКЕА преобрази шоурума си като затвори част от пространствата, превръщайки ги в истински апартаменти на реални хора, които живеят в България.

Ефектът е, че сега посетителите на магазина могат да надникнат през прозореца, да влязат през вратата, да минат от стая в стая. Идеално подредените преди пространства са отстъпили място на умерения творчески хаос, който цари в истинските домове.

Усещането е, че децата току-що са играли на земята и са забравили да съберат играчките си, или че младата двойка тъкмо е гледала телевизия.

Коя е най-важната стая в една къща?

Със сигурност това е стаята, в която обичате да прекарвате най-много от времето си. За някои може да е спалнята, за други кухнята. Фокусът на каталога тази година е поставен върху дневната. Това е стаята, в която растем, споделяме, почиваме, спорим, срещаме се и се разделяме...

Създадохме нова зона в магазина, която прилична на квартал с домове. За всеки дом имахме разработен сценарий с персонажи, който нашите интериорни дизайнери използваха за вдъхновение, за да обживят интериорите и да пресъздадат моменти от ежедневието.

За да постигнат този ефект от ИКЕА България са анализирали навиците на хората, големината на апартаментите им и зад всичко, което виждате в шоурума стоят реални истории на истински български семейства. От ИКЕА дори кръщават потенциалните обитатели на техните апартаменти. Знаят кога се събужадат сутрин, къде закусват, кога се прибират и т.н.

Защо ИКЕА реши да прави колаборация между шведски дизайнери и български производители?

Ние в ИКЕА казваме, че нашият асортимент е нашето ДНК. Да предлагаме разнообразие от продукти с отличен дизайн, качество, цена, форма, в същото време произведени по устойчив начин е изключително важно, за да спечелим доверието на нашите клиенти. Искаме те да знаят, че всеки път, когато влязат в магазин ИКЕА, ще ги изненадаме с нов продукт.

VÄSSAD е първата колекция на ИКЕА, изцяло произведена в България. Българските фирми Дриймс къмпани" - Смолян и "Бонана" - Петрич изработиха всички над 30 артикула от колекцията, която отскоро се продава в магазините в целия свят. Историята за създаването на колекция VÄSSAD е изключително интересна. Шведските дизайнери Кнут и Мариане Хагберг споделиха, че много харесват България, нашата природа и имат чудесни взаимоотношение от десетилетия със специалисти и технолози от нашите фабрики.

Колко време отне пускането на "българската" колекция VÄSSAD?

По време на гостуването си у нас през 2015-та, дизайнерите правят обиколка в България, заедно с много голям екип специалисти от Швеция. След това посещение за по-малко от година се стигна от скиците до първите мостри на реалните продукти.

Трябва ли да има локални колаборации? Има ли икономически ефект или те са просто реверанс към местната публика?

Колаборациите са широко застъпени в ИКЕА, да правим нещата ЗАЕДНО е част от нашата корпоративна култура. Както в сферата на дизайна, това виждаме като резултат от работата с известни дизайнери като Том Диксън, Илзе Крофорд, дизайнерското дуо Хей, с основателя на стрийт бранда Off-White, Virgil Abloh...до колаборация на производствената площадка във фабриката.

Може ли да посочите нещо характерно за българския вкус?

Българският потребител е един съвременен, много добре информиран и пътуващ човек. Без значение къде живеем и с какво се занимаваме, нашият дом изразява нашата индивидуалност. Малките жилища, еднопространствени обеми, споделени жилищни пространства и градските номади са характерни както за Берлин, така и за София. И нуждите на хората са доста сходни. Това чувство е особено силно, докато разглеждаме последния доклад от мащабното проучване на ИКЕА за живота в дома Life at home.

Разбира се, интересуваме се и посещаваме домовете на хората в България и откриваме някои любопитни детайли - например в скандинавските държави има много повече осветителни тела в едно помещение в сравнение с българския дом. Тук често имаме само едно централно осветително тяло.

В българския дом стените са семпло декорирани, няма толкова много картини, рамки и декоративни елементи и тук ние виждаме възможност да предложим различни идеи и техники за декориране на интериора.

Йоана Цонева с българския дакел Мури, част от десетте плюшени играчки с кауза

Партньорството ви с Уницеф е много известно. Разкажете за българската играчка Мури?

Мира е първият български финалист в ежегодния „Вълшебен конкурс за деца и техните фантастични приятели на ИКЕА". Рисунката на нейния крилат дакел Мури впечатли международното жури на конкурса и той се превърна в една от десетте плюшени играчки в колекцията с кауза SAGOSKATТ.

До 20 ноември деца до 12 години може да участват в конкурса, който е част от инициативата на ИКЕА „Време е за игри и добрини", която подкрепя правата на всяко дете да играе и да се развива. Играта е жизненоважна за човешкото развитие. Затова ние в ИКЕА заставаме зад правото на всяко дете да играе и учи и подкрепяме проекта на УНИЦЕФ за приобщаващо образование в детските градини.

Тази година обзаведохме ресурсни кабинети в детските градини, където деца със специални потребности могат да получат специализирана подкрепа. Така завъртаме колелото на доброто - дете рисува рисунка, тази рисунка се превръща в играчка, играчката набира средства и тези средства отиват в проекти, за да могат всички деца да рисуват, играят и учат заедно.

Какви цели ви постави новият управител на ИКЕА - Никос Ифантидис?

Никос Ифантидис пое управлението на бизнеса у нас след 16 години работа за ИКЕА на гръцкия пазар. Кариерата му започва като търговски мениджър в първия магазин на ИКЕА в Гърция - този в Солун, на който става управител през 2003-та и в който много българи са пазарували със страст.

Стратегията ни за развитие е насочена към подобряване на потребителското преживяване във всички търговски канали - от търсенето в онлайн пространството, през пазаруването до удовлетворението след покупката.

На последното събитие на ИКЕА за медиите казахте, че искате да продавате преживявания, а не просто стоки. Как се прави това?

Всичко започва от нашата мисия - да създаваме по-добро всекидневие за всички хора, да им помогнем да постигнат по-добър и хармоничен живот в техните домове.

ИКЕА предлага много повече от продукти - нашият шоурум показва палитра от обзаведени домове в различни стилове и с най-различни решения, от които посетителите ни могат да черпят идеи.

Имаме чудесна зона за детска игра, която е напълно безплатна, както и ресторант с шведски кюфтенца, и това ни прави предпочитано място, където цялото семейство може да прекара деня си забавно.

Нашият каталог също е създаден с идея за вдъхновява и всяка година достига до много домове.

Новините

Най-четените