Когато Ричард Хамънд, Джеръми Кларксън и Джеймс Мей правят кръгчета из алпийските прелести на Швейцария с хърватски електромобил с над 1000 конски сили, приключението няма как да се пропусне.
Особено когато приключва със скоростно състезание, внезапно изстрелване извън пистата, електромобил в пламъци и пет пирона в коляното на Хамънд.
"Виновникът" за всичко това е Rimac Concept One - електрическа суперкола, създадена от хърватския инженер Мате Римац (р. 1988 г.).
Не вярвайте на Джеръми Кларксън, който я нарича "дамска самобръсначка" през по-голямата част от Епизод 1 на новия сезон на The Grand Tour.
Rimac Concept One не е просто скъпоструваща играчка, с която можете да вдигнете от 0 до 100 км/ч за 2,8 секунди, без да вдигнете никакъв шум, и да оставите зад гърба си Lamborghini Aventador и Honda NSX.
Това е един от най-впечатляващите автомобили от гледна точка на инженерната си концепция.
Задвижването на Concept One се състои от четири електрически двигателя, четири инвертора и четири трансмисии, монтирани в центъра на всяка от осите. Предните електромотори имат общо 671 конски сили, а задните - 804 к.с. Въртящият момент е 1600 Nm.
Системата на задвижване разпределя мощността на всяко от колелата на Concept One според настройките на шофьора и според условията за движение.
Двигателите се задвижват от 8450 броя литиево-йонни батерии с волтаж от 650 V и капацитет от 82 киловатчаса, разположени по централната ос и задната част на купето. За сравнение - Tesla Model S идва с комплект батерии от 90 киловатчаса.
Rimac гарантира, че системата за зареждане издържа на автономно движение в разстояние на около 330 км.
Тялото на Concept One е създадено от карбонови нишки, а шасито е от хром-молибденова стомана с алуминиеви и карбонови елементи. Общото тегло е 1850 кг, което не е леко като за спортен автомобил, но е напълно адекватно, като се има предвид, че става дума за електрическа суперкола с 4 двигателя и 4 трансмисии. И все пак е по-лек от Bugatti Chiron.
Concept One има електрохидравлично сервоуправление, окачването е с двойни носачи, като дава възможност за хидравлична настройка на височината.
Спирачната система разчита на 15,3-инчови дискове на предните колела и 15-инчови за задните, със съответно 6 и 4 бутала. От Rimac твърдят, че спирачният път от 100 км/ч до пълен покой е с дължина от 31 метра.
Ускоряването от 0 до 200 км/ч става за 6,2 секунди, а до 300 км/ч - за 14,2 секунди. Максималната скорост на Rimac Concept One е 356 км/ч.
Интериорът на супер автомобила е създаден от екип бивши служители на Pininfarina, воден от Горан Попович. В този автомобил се открива и българска следа - кожената тапицерия на интериора е дело на тунинг компанията Vilner.
Concept One разполага с machine-to-machine система, която изпраща над 500 вида информация до облак през 4G мрежа - включително за състоянието на всички елементи от автомобила, телеметрични данни и местоположение. Данните могат да се преглеждат в реално време или да се анализират през мобилно приложение.
Компанията, която стои зад това произведение на изкуството, е Rimac Automobili, създадено в Света Неделя край Загреб през 2009 г. Тестовият автомобил на Мате Римац е електрическо BMW M3, което е първият електромобил, спечелил състезание срещу автомобили с традиционни двигатели от същата категория.
Мате Римац и Ричард Хамънд
Премиерата на прототипа Concept One се случва на Автомобилния салон във Франкфурт през 2011 г. Първата продуктова версия на електрическата суперкола излиза едва през 2016 г. Базовата цена е 900 000 евро.
Rimac работят и по новия си проект - Concept S, наричан "злия брат близнак" на Concept One, с допълнителни 292 конски сили, олекотен с 54 кг, още по-мощно ускорение и максимална скорост от 365 км/ч.