В сряда тази седмица Porsche представи първия си напълно електрически автомобил, наречен Taycan.
Колата беше показана в две мощни версии - Taycan Turbo, който има 670 конски сили, и Taycan Turbo S, който идва със 751 конски сили.
Думата "Турбо" в наименованието може би е малко объркваща.
Тези автомобили всъщност нямат никакви турбокомпресори, защото са задвижвани изцяло от електричество. Турбокомпресорите се използват за увеличаването мощността на двигателите с вътрешно горене. Но от Porsche използват термина, за да маркират колко мощни са колите.
Освен това максималните конски сили ще могат да бъдат достигнати само в "overboost" режим на каране. В противен случай двата електрически мотора - един, който задвижва предните гуми, и един - задните, могат да стигнат 670 конски сили и при двата модела.
И преди Porsche са показвали концептуални версии на Taycan, но автомобилът, показан тази седмица, ще влезе за серийно производство и скоро ще се продава. Turbo S ще се продава за около 185 хил. долара, а Turbo ще струва около 150 хил. долара. Други версии на Taycan ще предлагат по-малко мощност за по-ниска цена и ще са на пазара до края на годината.
Електрическият SUV кросоувър Taycan Cross Turismo ще е на пазара през следващата година.
Като използва опцията "overboost", електромобилът може да достигне от 0 до 100 км/ час само за 2,6 секунди. Според изданието Car&Driver същото постижение има и Porsche 911 Turbo. От Tesla твърдят, че представянето на Model S, най-мощният им автомобил, е дори по-добро и то без да изисква допълнителни опции.
Porsche обаче настояват, че мощността на една кола не се измерва само в начина, по който ускорява от напълно спряла позиция. По време на състезанието Formula E за електромобили през юли в Ню Йорк професионален шофьор вози журналисти из завоите на пистата, за да покаже как Taycan се справя с маневрите.
Клаус Цимер, изпълнителен директор на Porsche за Северна Америка, казва, че всичко в тази кола - от ускорението до преминаването през завои - показва, че това е един спортен автомобил. Според него това е начинът Taycan да се отличи от другите елекромобили.
Повечето електрически коли имат трансмисия само с една скорост, защото не изискват многобройни предавки, каквито използват колите на бензин и дизел.
Taycan от своя страна има трансмисия с две скорости за задните си гуми, докато предните са с едноскоростна трансмисия.
По-ниската предавка на задните гуми помага за бързото ускоряване от спряло положение.
Елекромобилът ще има пет режима на каране, от които ще зависи как ще се усеща колата по време на шофиране и как ще се държи на пътя. Освен обичайния за Porsche спортен режим, ще има и нормален, както и "Sport Plus". Ще има и икономичен вариант на каране, както и индивидуален, който ще зависи от личните настройки на водача.
В купето на Taycan няма почти никакви физически бутони. Почти всички инструменти за контрол се управляват от компютърен дисплей и тъчскрийнове. Колата има доста нисък покрив, което може да направи трудно сядането в нея, особено на задните седалки.
Освен представянето на пътя, от Porsche изтъкват и бързината на зареждане.
Като използва опция за бързо зареждане, при "идеални условия" електромобилът може да се зареди до 80% за около 22 минути и 30 секунди. Производителят казва още, че с едно зареждане Taycan може да измине до 450 километра, според европейските тестове за пробег.
Резултатът от американските изпитания все още не е ясен.