Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

За седем минути от Дания до Германия: Уникалният тунел на Северна Европа

Той ще свързва Дания и Германия под Балтийско море Снимка: Getty Images
Той ще свързва Дания и Германия под Балтийско море

Това може да са едва 18 километра и далеч да не е най-дългият тунел дори в Европа, но ще промени изцяло транспортните връзки между Скандинавия и останалата част от Европа.

Фемарнбелтският тунел между Дания и Германия ще съкрати сериозно времето за пътуване между двете страни, ще промени и начина на придвижване и ако има нещо, в което ще е "най", то е, че ще е най-дългият комбиниран железопътен и автомобилен тунел в света. И най-дългият потопен тунел.

Мегаструстурата се изгражда от миналата година и трябва да бъде завършена през 2029 г. Очакваната ѝ стойност е над 7 млрд. евро.

Това ще е тунел под дъното на Балтийско море, под протока Фемарн белт, който ще свързва германския остров Фемарн с датския Лолен. Макар да звучи като връзка между два острова, всъщност тунелът ще свързва директно Хамбург и Копенхаген, на място, за което в момента се използва ферибот.

Така пътуването между двете страни ще се съкрати значително - 7 минути с влак и 10 минути с кола при настоящи 45 минути по вода.

Планирането и проектирането се отнели повече от десетилетие, а избраният метод е на така наречения потопен или спуснат тунел. Първо е изградено временно пристанище от датската страна. В него има фабрика, която ще прави елементите, от които ще се състои тунелът.

Това ще са общо 89 секции от железобетон, които ще бъдат полагани една по една и след това свързани помежду си. Всяка ще е дълга 217 метра, широка - 42 метра, висока - 9 метра и ще тежи 73 хиляди тона. На сушата ще бъдат прокопани отсечки, които ще свържат тунела с наземните авто и жп пътища.

Тунелът ще е на дълбочина от 40 метра. Първоначално ще бъде прокопан канал на морското дъно, в който ще се полагат тунелните елементи. След това тунелът ще бъде покрит със защитен слой от камъни и пясък за пълно възстановяване на морското дъно.

Очаква се първият елемент да е готов в началото на 2024 г., като времето за производството на всеки от тях ще е около 2 седмици.

Естествено, в Европа отдавна има по-дълъг тунел - този под Ламанша, който свързва Великобритания и Франция. Той е дълъг 50 километра, но е изграден с пробивни машини, а не от полагани отделни елементи.

Когато е готов, Фемарнбелтският тунел ще има два двулентови пътя и две електрифицирани жп линии.

В момента пътуването с влак от Хамбург до Копенхаген отнема 4 часа и половина, а след като тунелът влезе с експлоатация, се очаква той да бъде съкратен значително. Пътят с автомобил ще бъде съкратен с около час, тъй като няма да се чака за ферибот.

Така се очаква все по-малко хора да избират варианта да пътуват със самолет между двата града.

Съоръжението обаче ще е от особена важност в търговски аспект за товарните влакове и камионите, тъй като ще съкрати с около 160 км маршрута от Швеция към Централна Европа. В момента трафикът през Дания между Скандинавския полуостров и Германия изисква или ползване на ферибот през протока Фемарнбелт или заобиколен път по мостовете от други датски острови през полуостров Ютланд.

Тунелът е "най" в още едно отношение - най-големият инфраструктурен проект на Дания. Финансовата му рамка е 7,4 млрд. евро, от които над 1 млрд. от ЕС.

Парите ще се изплатят от таксите за използване на съоръжението. Какви ще са те ще реши датското министерство на транспорта, когато проектът бъде завършен.

 

Най-четените