Когато човек посети супермаркет и пазарува там, рядко се замисля какво точно се случва с парите му - при кого отиват и как се използват. Това е показало допитване на Лидл България, която за поредна година разкрива отражението на бизнеса си върху българската икономика.
От компанията илюстрират своя принос, като обясняват как се разпределят всеки 100 лева, които Lidl има като разходи в България.
От тази сума 62 лева отиват при производителите на български стоки, били те хранителни или не. 14 лева на всеки 100 пък са за сгради, поддръжка и ремонт. 9,50 лева отиват за услугите, необходими за функциониране на магазините. 7 лева от всеки 100 пък са за възнаграждения на служителите. 4 лева - за данъци, а около 3,50 - за оборудване за обектите от веригата.
Дейността на Лидл България като цяло има 1,61 млрд. лева общ принос за икономиката на страната за 2021 г.
Това показва оценката на икономическото въздействие на веригата, изготвена от Института за пазарна икономика (ИПИ). В този общ принос влизат както преките ефекти от разходите на компанията - за български стоки, инвестиции, услуги и възнаграждeния, така и непреките.
Под непреки се визира това как всеки разход, направен от Лидл България, се отразява на икономическата картина в страната. Например доставчиците на стоки и услуги на Lidl, които на свой ред инвестират получените средства в закупуване на суровини, наемат хора и плащат заплати.
Друг пример са служителите на самата верига, които харчат доходите си за разнообразни стоки и услуги в страната.
От ИПИ отчитат, че общият принос от 1,61 млрд. лева за 2021 г. е 44% ръст спрямо 2019 г. Значителен е ръстът и в стоките от България и заплащанията за служителите в Lidl.
Това измерване на отпечатъка на компанията върху българската икономика се прави от 2019 г. и е известно като Ефектът Lidl.
Главният изпълнителен директор на Лидл България Милена Драгийска отбеляза, че постигнатите резултати са резултат от усилията на целия екип и партньорите на компанията.
"Вярваме обаче, че ефектът Lidl е много по-всеобхватен. Той включва в себе си и приноса към нашите клиенти, които намират в Lidl качество на добра цена, пазаруват бързо, удобно и пестят време и средства. Тук е и приносът към нашите служители, които откриват в наше лице сигурен и стабилен работодател, както и приносът към българските доставчици, които растат заедно с нас и могат да разчитат на коректен и надежден партньор", допълни тя.
Един от любопитните изводи е свързан с нивата на заплащане в Лидл България.
Средната месечна заплата в компанията през 2021 г. е била с над 81% над средната в сектор търговия на едро и дребно и с над 53% по-висока от средната работна заплата за страната.
Общо 71 млн. лева са нетните разходи за заплати през същата година. Към онзи моментът екипът е наброявал 3300 души.
Разширяването на веригата у нас, където Lidl вече има 113 магазина, според Драгнева е сред причините за ръста в Ефекта Lidl.
"Отварянето на нови магазини означава нови хоризонти за нашите партньори", обясни тя на събитие за представяне на резултатите от изследването на ИПИ. Изпълнителният директор на Лидл България коментира, че се полагат повече усилия и за износ на стоки на български производители.
Делът на българските производители сред асортимента на Lidl у нас е нараснал с 11% за последните 2 години, а плащанията към тези производители възлизат на 544 млн. лева. Отвъд това има около 11 млн. лева други стоки и близо 65 млн. лева износ от български производители към търговската мрежа на Lidl в Европа.
Не на последно място са и инвестициите, сред които новите магазини и разширяването на складовата база в Равно поле.