Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Недосегаемите зад волана

90% от хората в цялата страна ползват колани, ако са на предната седалка, но не е така, ако са отзад. На този фон, 25 деца са загинали миналата година като пътници в автомобили Снимка: Getty Images
90% от хората в цялата страна ползват колани, ако са на предната седалка, но не е така, ако са отзад. На този фон, 25 деца са загинали миналата година като пътници в автомобили

"Пътна полиция" хваща 600 души на седмица да карат без книжка. 600! Или никога не са имали подобен документ, или им е отнет. Малцина са онези, които просто са го забравили някъде.

И в това число дори не влизат хилядите, които карат без книжка, но са извадили късмет да не бъдат спипани, както и стотиците „братовчеди", за които КАТ си затваря очите, след като с отработен жест прибира поне 20-левка.

300 водачи са хванати с алкохол, а 90% от хората в цялата страна ползват колани, ако са на предната седалка, но не е така, ако са отзад. На този фон, 25 деца са загинали миналата година като пътници в автомобили.

Тази статистика за пореден път доказва недосегаемостта на средно статистическия българин. Той не спазва правилата, защото е рисков играч и опитва да ги заобиколи. Той е самонадеян и твърдо убеден в собствените си способности - независимо дали шофьорски или някакви други. Той познава правилните хора и често му се разминава. Същият този убива деца на пътя. И няма намерение да спре.

А и пословичната катаджийска подкупност и повсеместна корупция не е стимул, съгласете се. И въпреки това, изнервеният български водач мрази да го засичат, но засича. Натиска клаксона, псува и настъпва газта до ламарината, само за да си докаже, че може.

Чете лекции за това кой колко зле кара, а сам не е използвал мигач от години. Пуска фаровете, само защото знае, че КАТ ще се „заяде". И е прав - пътни полицаи потриват ръце, когато съзрат безспорно нарушение, което може да доведе до бърз дивидент в условията на някой крайпътен храст.

Пари за безопасност на движението уж има, но трябва да се реализира проект. Такъв проект - за 174 стационарни камери, е започван през годините, но не е завършен. На родната полиция й стига да се отчете за хванатите нарушители, да ги порицае, да се окичи с хвалби за добре свършената работа и накрая да чака отчета, за да тегли чертата и да преброи мъртъвците. После да даде някой и друг съвет на водачите, смесен с клишета за войната на пътя, безопасността на движението, отговорностите на шофьорите, неопитността им и т.н.

Проблемът обаче е повсеместен - от ДАИ, които дават книжки на кило, през КАТ, които удобно „проспиват" каквото им е угодно, та чак до МВР, за което статистиката, особено в негова изгода, е пръв приоритет. За АПИ и разкошните им пътища да не говорим. И цялата институционална неуредица в страната обаче не може да оправдае личната безотговорност.

Докато пияни майки и бащи карат децата си, демонстрират им редовно как се нарушават правилата, говорят по телефона, слагат колана преди катаджийската вишка и го свалят 500 метра след това, а после им купуват скъпи коли, с които да демонстрират същата недосегаемост, жертви на пътя ще има, и то много.

Всичко е въпрос на възпитание.
От простака може и да става добър шофьор, но отговорен водач - едва ли. Подкупният полицай може и да бъде добър катаджия от време на време, но пазител на реда - едва ли. Ред няма, пътят е голям и има място за всички. Подборът, уви, не е естествен.

 

Най-четените