Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Авиацията на следващо поколение: Сбогом на средните седалки и добре дошли на спалните капсули

Иновативни концепции отварят нова страница в полетите Снимка: Getty Images
Иновативни концепции отварят нова страница в полетите

Представете си шест двуетажни легла, на които пътниците от икономична класа могат да се разполагат при по-дългите полети.

Няма да е нужно да носите на възглавнички за пътуване, няма го ѝ раздразнението, когато съседът ви по седалка неволно ви удари и ви извади от сладкия унес. Резервирате си подобно легло на борда и ще сте сигурни, че спокойно може да си отспите, докато самолетът прекосява половината свят.

Представете си и друго. На една ръка разстояние от вас да има зареден минибар, така че да не се налага да търсите стюардесите, ако имате нужда от храна или напитка.

Идеите са събрани от Crystal Cabin Awards, които ежегодно награждават най-оригиналните предложения за модернизиране на самолетните кабини. Побраните дизайни ще минат още една цедка, преди обявяването на победители.

Но вече има изявени фаворити със стремеж не само да грабнат отличията, но и да преформулирам вида на самолетните пътувания.

Първата от концепциите е на новозеландската авиокомпания Air New Zealand, които направиха впечатление с мини спални на борда. Дизайнът, с който трупа точки, носи името Skynest и е фокусиран върху удобството на пасажерите при междуконтитенталните полети, става ясно от сайта на Crystal Cabin Awards.

"Желанието ни е туристите, които посещават страната ни (Нова Зеландия), е да се чувстват комфортно и приятно по време на пътуването си. Затова сме готови да направим сериозни инвестиции в бордовите си продукти, насочени и към икономичната класа", заявява Кели Рийвс, говорител на новозеландската авиокомпания пред CNN Travel.

Концепцията им представлява капсули с двуетажни легла, обзаведени с възглавници, спално бельо, тапи за уши, нощна лампа за четене и USB порт. Всяко легло трябва да се резервира предварително, като има и лимит за времето, в което може да се ползва - до 4 часа.

Все още се работи върху графика за сесии на леглата, но от Air New Zealand са категорични, че ще измислят справедлив подход, при който всеки пътник ще може да се отпусне по време на дългия полет.

"Направихме доста проучвания върху циклите на съня. Установихме, че типичния цикъл на дълбокия сън трае около 90 минути. Това означава, че за 4 часа пътниците ще могат да отпочинат и да се чувстват свежи, когато самолетът им кацне", твърдят представители на превозвача пред USA Today.

В духа на удобството при предвиждането по въздух е и друга идея-претендент за Crystal Cabin Awards.

Проектът е на Adient Aerospace и е конструиран в сътрудничество с Boeing EnCore Interiors. Концепцията носи името Front Row-Business Class и е насочена към клиентите с по-дълбоки джобове.

Идеята на Adient Aerospace е да изведат луксозното изживяване на първата класа с още едно ниво нагоре, като пренесат комфорта и характеристиките на широкофюзелажните самолети в пасажерските кабини на бизнес полетите.

Adient Aerospace и Boеing EnCore Interiors си представят дизайн, в който място намират легло, по-голямо място за съхранение на багаж, минибар и библиотека до всеки пътник от първа класа на полетите им.

За разлика от Air New Zealand, обогатяването на мястото при Adient Aerospace ще се приложи и при по-кратките полети.

Проектът бе представен на авиосимпозиум в Хамбург миналата година, а след получената обратна връзка, от Adient казват, че трябва да изчистят някои инженерни детайли, преди да минат на следващия етап по въвеждане на дизайна.

"Имаме известни предизвикателства, но сме решени да внесем по-добро изживяване на пътниците в тесни корпуси", твърди Стефани Фолк, директор по продажбите в Adient Aerospace.

И докато двата авиопревозвача обмислят модернизации с добавяне на екстри към вече съществуващите самолетните салони, от испанската архитектурна компания Taller de Architectura T36 се предлагат да преработят кабината из основи, като премахнат междинната седалка.

Дизайнът им предлага кабини на две нива с комбинация от реални и виртуални прозорци. Архитектите казват, че това подреждане ще увеличи местата в салона и направи аварийния изход не толкова очевиден.

Последният от фаворизираните участници в краткия списък на Crystal Cabin Awards е проектът Euphony, които предвижда поставянето на седалки с вградени персонално слушалки.

Високоговорителите са монтирани в облегалките на всяка седалка, така че пътниците могат да се наслаждават на избраната от тях музика, без да притесняват съседа си.

"От икономичната до първа класа представените конфигурации тази година отварят нова страница във въздушните пътувания. Виждаме значителни иновации във всички категории: от екологичните пътувания до нови приложения на хранителните отпадъци. Концепциите имат шанс да променят авиацията, особено след пиковите периоди на пандемията", коментира Джулия Гросер, говорител на Crystal Cabin Awards.

 

Най-четените