Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Небесният "Титаник" - американски стартъп готви най-големият самолет, излитал някога

WildRunner ще задмине дори Airbus Beluga и "Антонов Ан-225" Снимка: Radia
WildRunner ще задмине дори Airbus Beluga и "Антонов Ан-225"

Климатичните промени изискват изцяло нови източници на енергия като вятърните турбини например.

Със строежа на генераторите пък възниква един любопитен проблем - превоза на перките им. Повечето от конвенционалните самолети не са достатъчно дълги, за да разнасят перки, а най-големите машини освен това са по-трудни за кацане и маневриране по пистите.

Един нов играч на пазара долита с огромно във всеки един смисъл решение на казуса.

Radia представя своя WildRunner - самолет, който би превозвал без проблеми 90-метрови перки.

Ако влезе в серийно производство, това ще е и най-големият самолет в световното въздушно пространство, излитал някога.

Снимка: Radia

Radia е компания със седалище в Колорадо, която вижда във ветрогенераторите сравнително евтин и ефективен начин да се намали общият въглероден отпечатък на планетата.

Марк Лундстрьом, учен от Масачузетския технологичен институт, вече седем години ръководи екипа, който работи по WildRunner.

Обемът в самолета трябва да е над 82 хил. кубични метра или достатъчно пространство, за да се поберат три басейна с олимпийски размери. Общата дължина от върха на едното крило до върха на другото е 80 метра.

След размера най-големият и смайващ плюс на машината е, че ще може да кацне на писта с дължина от 1800 метра - нещо, което много други големи самолети не могат.

В сайта си от Radia посочват, че за WildRunner използват вече доказали се в космонавтиката и авиацията материали, одобрени от американските регулатори.

Освен това самолетът е проектиран така, че предната му част да се отваря за безпроблемно разтоварване на вятърните перки. За да се спести място във фюзелажа, пилотската кабина не е директно в предната част, а е монтирана отгоре.

Снимка: Radia

Голямата въпросителна в големия самолет остават двигателите, с които той ще се задвижва, както и разходът и видът на горивото.

В най-добрият случай WildRunner ще използва устойчиво авиационно гориво с максимално нисък въглероден отпечатък. С разработването на подобно гориво вече са се заели гиганти като Airbus, British Airways и Nestle.

Плановете на Radia пък са първата машина да лети във въздуха през 2027 г.

Ако те се осъществят, WildRunner ще задмине всякаква конкуренция, дори Airbus Beluga и "Антонов Ан-225".

А и самолетът ще е в състояние да превозва възможно най-големите перки, които в момента са на пазара - тези от 90 метра.

Според създателите му той ще е в състояние да кацне дори и на специални площадки, изградени до ветрогенераторите, без нужда от летище.

Подобно постижение може да звучи маловажно за мнозина, но то би могло изцяло да промени изграждането и поддръжката на вятърните турбини и оттам и бъдещето на по-зелената енергетика.

 

Най-четените