Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Суперяхтата, предназначена да спаси света

Earth 300 ще приютява ВИП пътници, но и ще се бори с климатичните промени Снимка: Earth 300
Earth 300 ще приютява ВИП пътници, но и ще се бори с климатичните промени

Малко неща крещят за лукс и банкова сметка от милиони долари повече от суперяхтите. Търсенето към тях отбеляза истински пик по време на пандемията, когато редица богаташи решиха да се спасят от изолацията и скуката на някоя скъпа яхта, снабдена с всички екстри.

Поръчките за нови скъпи плавателни средства ще увеличат неминуемо флотилията от суперяхти - категория, към която се причисляват почти всички яхти с дължина над 25 метра.

Има само един проблем - тези огромни лодки вредят сериозно на околната среда.

Според изчисленията на Университета в Индиана една суперяхта с екипаж, който е непрекъснато на борда, с площадка за хеликоптер, пространство за подводница и плувен басейн, изпуска около 7000 тона въглеродни емисии годишно.

Когато това се умножи по 300 - приблизителния брой на суперяхтите по света - това прави над 2 млн. тона въглеродни емисии, повече от годишните емисии на над една четвърт от страните по света.

Сега нов кораб има амбициите да използва аурата на лукс и благополучие, която носят суперяхтите, но да я слее с научните достижения и да се превърне в мегакораб без вредни емисии. Така специалистите по климата се обединяват със свръхбогатите в опит да спасят планетата.

Идеологът на това обединение е Арън Оливера - предприемач, който е роден в Гибралтар и живее в Сингапур, където е основана и компанията му.

Той посочва, че в момента хората с много пари могат да си купят всичко онлайн и това трябва да важи и за яхтите.

Неговото творение е кръстено Earth 300 заради дължината си от точно 300 метра и би засенчило дори суперяхтата "Азам", която принадлежи на кралското семейство на Абу Даби. Дизайнът на яхтата на Оливера е нещо, което не може да бъде сбъркано, най-малкото заради сферата, приютяваща 13 етажа, предназначени за лаборатории.

Основната задача на учените, които ще работят в помещенията, е да събират данни от обитателите на яхтата и да се борят с климатичните изменения. Платформата, която ще се използва, ще бъде с отворен код, за да позволи на световната научна общност също да участва в изследванията.

Експертите ще бъдат подкрепени и от квантов компютър от нов тип, който ще използва свойствата на квантовата механика, за да има несравнима мощност и бързина.

Снимка: Earth 300

Както по-голямата част от технологиите, които Оливера смята да вложи в суперяхтата, и квантовият компютър все още не е масово достъпен, но в момента е в период на проучвания от страна на Google и IBM.

Капацитетът на кораба е за 425 души, за които ще се грижат две групи хора - 165 учени и 160 души екипаж.

Ще има място и за 20 ученици и 20 експерти в разнообразни области като икономика, инженерство, изкуства или политика например. Така трябва да се образува мултикултурно общество, което да обсъжда важни теми и идеи, уточнява Оливера.

Единствените пасажери, които ще заплащат престоя си на яхтата, ще са обитателите на двадесетте ВИП апартамента. Те ще платят по 1 млн. на човек, за да плават с Earth 300, но Оливера подчертава, че целта на начинанието му не е финансова печалба.

Вместо това той обяснява, че суперяхтата му ще е "плаващ компютър", който ще позволи на хора от целия свят да станат част от невероятното пътешествие на лодката. Онези изключително богати пасажери, които ще си платят за пътуването, ще са длъжни да споделят със света подробности от приключението си.

Снимка: Earth 300

Крайната цел е Earth 300 да се превърне в икона на своето поколение, каквито са например Айфеловата кула или олимпийския огън.

Климатичните проблеми са глобален проблем и затова изграждаме глобално превозно средство, заявява Оливера, който освен това иска да събере пътниците в затворена среда, където се усеща атмосферата на пътешествие и дори на лека опасност. Причината е, че връзките, изградени на кораб, винаги са по-специални от останалите, създадени на сушата.

Оливера обяснява, че се е вдъхновил за проекта си, докато е бил на Малдивите и видял загиващите коралови рифове, затова решил да съчетае два доскоро несъвместими свята - този на лукса и този на природата.

Към момента е изчислено, че Earth 300 ще коства 700 млн. долара и се търсят корабостроителници в Германия и Южна Корея, които да реализират яхтата.

Корабът би трябвало да е готов до 2025 г., а до 2030 г. вече да прави околосветски пътешествия. Парите за изработката ще дойдат от частни инвеститори, както и от традиционни банкови кредити.

Засега планът е яхтата да е задвижвана от синтетични зелени горива, но в бъдеще Оливера иска да я оборудва с модерен ядрен реактор.

Това би позволило лодката да е напълно енергийно независима, но както и квантовият компютър, така и тази технология към момента не е налична. А на въпроса кои известни хора би искал на яхтата си, Оливера посочва Илон Мъск, Мишел Обама и писателката Наоми Клайн, автор на романа "Без лого".

Те обаче ще трябва да си правят компания с "неизвестни, но много вдъхновяващи личности", които иначе не биха могли да си позволят билет за Earth 300.

 

Най-четените