Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Париж реши проблема с хаоса с тротинетките - забрани ги

90% от вота на референдум е срещу е-скутерите Снимка: Getty Images
90% от вота на референдум е срещу е-скутерите

Париж, градът на любовта, шика, романтиката и адския градски трафик беше един от пионерите във въвеждането на електрическите скутери като алтернатива на автомобилите.

Сега, след като опита допълнителния хаос от щъкащите навсякъде тротинетки, е пионер в отказа от тях.

С огромно мнозинство от 90% парижани казаха "Не" на е-скутерите в града на проведения за целта в неделя референдум.

Париж има същия проблем със скутерите, от какъвто се оплакват и други големи градове в Европа, включително София. Във френската столица гласуването беше свикано от кмета Ан Идалго заради растящия брой на случаи на ранени и дори убити при инциденти с е-возилата.

Критиците на този вид превозни средства смятат, че ползите от тях са по-малко от вредите заради опасностите, които създават. Водачите им пикират из трафика и между пешеходците, често не носят каски, освен това е разрешено и деца над 12 г. на наемат скутери. Хората се дразнят и от захвърлените по тротоарите и парковете возила, от безотговорното каране и дори пияните водачи.

Снимка: Getty Images

"Те са опасни - и за тези, които ги карат, и за пешеходците. А полицията никога не се намесва", коментира пред АФП 68-годишната лекарка Франсоаз Грание след като пусна гласа си.

"Ако беше по-добре регулирано, нямаше да съм против. Но виждаме как хората се държат откачено", допълни IT специалистът Майкъл Дейхен.

Мотивите на компаниите, които отдават под наем скутерите, са че все пак на техните превозни средства се пада изключително малък дял от пътните инциденти в града.

Операторите също смятат, че не е редно те да се сочат като единствените отговорни за и без това хаотичните улици на Париж, където градските власти се опитват да наложат все повече колелетата и други начини за безвъглеродно придвижване.

Самият кмет - социалистът Ан Идалго, която от години налага мерки за насърчаване на колоезденето, ходенето пеша и намалението на автомобилния трафик, също е поддръжник на забраната на скутерите. "Скъпо е - 5 евро за 10 минути, не е особено устойчиво и най-вече - причинява много инциденти", мотивира се тя.

Още от първото си избиране на поста през 2014 г. кметът Ан Идалго започна серия мерки за промяна на трафика в Париж. Появиха се стотици километри велоалеи, пределната скорост за автомобилите беше намалена, а през 2018 г. е-скутерите бяха приети с отворени обятия като част от зелената революция.

След първите резултати - хаос, инциденти и зарязани навсякъде скутери, кметството започна да въвежда правила за регулиране на този тип услуги, създаде зони за паркиране, ограничи скоростта им за движение и броя на операторите, които отдават превозните средства под наем.

Бяха приети и изисквания за движението на скутерите - водачите им трябва да носят облекло, което да се вижда добре, нямат право да карат срещу движението, бяха въведени и глоби, включително и за зарязаните извън специалните паркинги возила.

Това не помогна особено и дори се стигна до смъртни случаи - през 2021 г. 31-годишна италианка беше блъсната от скутер, на който се возеха двама души, и почина.

"За това се борехме 4 години. Всички парижани казват, че не се чувстват сигурни на тротоарите и когато пресичат", коментира резултатите от референдума Арно Келбаса, съосновател на благотворителна организация, която представлява пострадалите от инциденти с е-скутери.

Вотът премина при изключително ниска избирателна активност - с под 8% от имащите право на глас. Операторите на скутери, които разчитат най-вече на основната си клиентела от най-младите, организираха кампания в социалните медии и дори предлагаха безплатно ползване на скутери в деня на вота. Това не даде резултат.

Снимка: Getty Images

Сега Париж става единствената голяма столица в Европа, където скоро няма да може да се наеме е-скутер. Договорите и на трите оператора, които работят в града- Lime, Dott и Tier, няма да бъдат подновени при изтичането им в края на август. Те експлоатират около 15 000 тротинетки в столицата на Франция.

Решението на Париж може да бъде последвано и от други големи градове.

Е-скутерите в Монреал, Канада, са забранени от 2020 г., а Копенхаген ги спря за известно време, след което този тип превозни средства бяха върнати на улиците на датската столица, но със стриктни правила.

Самата Франция предприема мерки и на национално ниво. Възрастта за каране на е-скутер ще се увеличи на 14 г., а глобите ще нараснат.

"Париж върви срещу течението", обяви обаче преди референдума пред АФП мениджърът на Lime за Франция Хади Карам, и даде пример с Вашингтон, Мадрид, Лондон и Ню Йорк, които наскоро решиха обратното - да разширят използването на скутерите.

В София е-тротинетките също навлязоха в края на миналото десетилетие. След като безразборното им използване по тротоари и купищата зарязани скутери доведоха до недоволство, те бяха регламентирани като превозни средства.

Сега, по закон, е-скутерите у нас могат да се карат на велоалеи и пътища с под 50 км/ч час разрешена скорост. Има ограничение в скоростта - 25 км/ч, както и в минималната възраст за управлението им - 14 г.

 

Най-четените