Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Боксофис провалите на 2022 г.

“Черния Адам”

Обикновено дори само споменаването на Дуейн Джонсън-Скалата в някой филм е гаранция за абсолютен успех, без значение за какво става въпрос в самия филм. С “Черния Адам” не е точно така, въпреки участието на Скалата в главната роля на древноегипетски супергерой, който е освободен от магическия си затвор от група археолози. 

С огромен бюджет от над 240 милиона долара плюс разходите за разпространение, предварителните оценки показват, че продукцията трябва да изкара около 600 милиона, така че да не остане на загуба. До края на годината обаче приходите са едва 350 милиона, което поставя и под въпрос евентуалното негово продължение. Снимка: Александра Филмс
“Черния Адам”

Обикновено дори само споменаването на Дуейн Джонсън-Скалата в някой филм е гаранция за абсолютен успех, без значение за какво става въпрос в самия филм. С “Черния Адам” не е точно така, въпреки участието на Скалата в главната роля на древноегипетски супергерой, който е освободен от магическия си затвор от група археолози.

С огромен бюджет от над 240 милиона долара плюс разходите за разпространение, предварителните оценки показват, че продукцията трябва да изкара около 600 милиона, така че да не остане на загуба. До края на годината обаче приходите са едва 350 милиона, което поставя и под въпрос евентуалното негово продължение.
“Амстердам”

Дори претъпканият със звезди каст не успя да помогне на филма на режисьора Дейвид Ръсел. Крисчън Бейл, Марго Роби, Аня Тейлър-Джой, Крис Рок са само малка част от съзвездието в “Амстердам”, чиято история е вдъхновена от предполагаемия заговор за преврат срещу президента Франклин Рузвелт от 1933 г. 

В случая това не се оказа достатъчно, а критиците съсипаха филма и го определиха като скучен и с твърде объркан сюжет. Логично всичко се отрази на боксофиса и “Амстердам” изкара малко над 30 милиона долара при бюджет от 80 милиона. Снимка: Screenshot: Youtube
“Амстердам”

Дори претъпканият със звезди каст не успя да помогне на филма на режисьора Дейвид Ръсел. Крисчън Бейл, Марго Роби, Аня Тейлър-Джой, Крис Рок са само малка част от съзвездието в “Амстердам”, чиято история е вдъхновена от предполагаемия заговор за преврат срещу президента Франклин Рузвелт от 1933 г.

В случая това не се оказа достатъчно, а критиците съсипаха филма и го определиха като скучен и с твърде объркан сюжет. Логично всичко се отрази на боксофиса и “Амстердам” изкара малко над 30 милиона долара при бюджет от 80 милиона.
Moonfall

Режисьорът Роланд Емерих изгради цялата си кариера около жанра на екшъните и апокалиптичните филми с блокбъстъри зад гърба си като “Денят на независимостта”, “Годзила” и “2012”. Сега обаче не му се получи. Всъщност той продължи една доста негативна тенденция от три поредни разочароващи филма след “Денят на независимостта: Нова заплаха” от 2016 г. и “Мидуей” от 2019 г. 

Moonfall се оказа един от най-високобюджетните независими филми в историята, в който бяха инвестирани близо 140 милиона долара. В крайна сметка успя да възвърне едва 67 милиона от тях. Снимка: Форум Филм България
Moonfall

Режисьорът Роланд Емерих изгради цялата си кариера около жанра на екшъните и апокалиптичните филми с блокбъстъри зад гърба си като “Денят на независимостта”, “Годзила” и “2012”. Сега обаче не му се получи. Всъщност той продължи една доста негативна тенденция от три поредни разочароващи филма след “Денят на независимостта: Нова заплаха” от 2016 г. и “Мидуей” от 2019 г.

Moonfall се оказа един от най-високобюджетните независими филми в историята, в който бяха инвестирани близо 140 милиона долара. В крайна сметка успя да възвърне едва 67 милиона от тях.
“Нейната дума”

Кой може по-добре да разкаже историята за лицемерието, цинизма и желанието на Холивуд да скрие хищниците в себе си от... Холивуд. Това е идеята на “Нейната дума”, който е базиран на разследването на “The New York Times” за сексуалните престъпления на продуцента Харви Уайнстийн. 

Филмът беше бе приет доста добре от критиката и дори се за смяташе силен претендент за награди, но слабата дистрибуция го уби във финансово отношение. Само 11 милиона долара приходи няма как да се считат за успех при инвестиция от над 32 милиона. Снимка: Форум Филм България
“Нейната дума”

Кой може по-добре да разкаже историята за лицемерието, цинизма и желанието на Холивуд да скрие хищниците в себе си от... Холивуд. Това е идеята на “Нейната дума”, който е базиран на разследването на “The New York Times” за сексуалните престъпления на продуцента Харви Уайнстийн.

Филмът беше бе приет доста добре от критиката и дори се за смяташе силен претендент за награди, но слабата дистрибуция го уби във финансово отношение. Само 11 милиона долара приходи няма как да се считат за успех при инвестиция от над 32 милиона.
“Баз Светлинна година”

Поредицата “Играта на играчките” е едно от последните неща, които биха могли да бъдат свързани с провал, що се отнася до приходи, ако вземем предвид, че четирите филма на “Дисни” досега са донесли няколко милиарда приходи. 

И действително, извадени от контекста, 225 милиона в боксофиса не звучат никак зле за спинофа с участието на Крис Еванс за ролята на Баз Светлинна година. Проблемът е, че бюджетът е почти 200 милиона долара, а печалбата е доста далеч от това, което през 2019 г. постига “Играта на играчките 4” с приходи от над 1 милиард. Снимка: IMDB
“Баз Светлинна година”

Поредицата “Играта на играчките” е едно от последните неща, които биха могли да бъдат свързани с провал, що се отнася до приходи, ако вземем предвид, че четирите филма на “Дисни” досега са донесли няколко милиарда приходи.

И действително, извадени от контекста, 225 милиона в боксофиса не звучат никак зле за спинофа с участието на Крис Еванс за ролята на Баз Светлинна година. Проблемът е, че бюджетът е почти 200 милиона долара, а печалбата е доста далеч от това, което през 2019 г. постига “Играта на играчките 4” с приходи от над 1 милиард.
“Чуден свят”

Това, което се случи с “Баз Светлинна година”, е нищо в сравнение с резултатите на “Чуден свят”. Един провал за “Дисни” се приема, но с два от такъв мащаб вече идва в повече и се отварят доста въпроси пред компанията. 

Фантастичната анимация с участието на Джейк Джиленхол, Денис Куейд и Луси Лиу изкара малко под 50 милиона в боксофиса срещу бюджет от 180 милиона долара. Причината за провала най-вероятно се крие не в достойнствата на филма, а по-скоро в това, че просто никой не разбра за неговото съществуване заради слабия маркетинг в сравнение с други продукции на “Дисни”. Снимка: Форум Филм България
“Чуден свят”

Това, което се случи с “Баз Светлинна година”, е нищо в сравнение с резултатите на “Чуден свят”. Един провал за “Дисни” се приема, но с два от такъв мащаб вече идва в повече и се отварят доста въпроси пред компанията.

Фантастичната анимация с участието на Джейк Джиленхол, Денис Куейд и Луси Лиу изкара малко под 50 милиона в боксофиса срещу бюджет от 180 милиона долара. Причината за провала най-вероятно се крие не в достойнствата на филма, а по-скоро в това, че просто никой не разбра за неговото съществуване заради слабия маркетинг в сравнение с други продукции на “Дисни”.
“Три хиляди години копнеж”

Режисьорът Джордж Милър знае как се правят касови хитове и “Лудия Макс: Пътят към яростта” е доказателство за това. Не такъв обаче е случаят с “Три хиляди години копнеж”, където виждаме Тилда Суинтън и Идрис Елба да си партнират в главните роли. 

С различни сюжетни линии и няколко романтични истории, които кулминират в романс между освободения от вълшебна бутилка Джин и наратолога Алитея, филмът е посрещнат с доста добри отзиви. Само че при бюджет от 60 милиона долара, лентата не успява да докара и 20 милиона, най-вече заради своя слаб маркетинг и въпреки широкото си разпространение. Снимка: bTV Studios
“Три хиляди години копнеж”

Режисьорът Джордж Милър знае как се правят касови хитове и “Лудия Макс: Пътят към яростта” е доказателство за това. Не такъв обаче е случаят с “Три хиляди години копнеж”, където виждаме Тилда Суинтън и Идрис Елба да си партнират в главните роли.

С различни сюжетни линии и няколко романтични истории, които кулминират в романс между освободения от вълшебна бутилка Джин и наратолога Алитея, филмът е посрещнат с доста добри отзиви. Само че при бюджет от 60 милиона долара, лентата не успява да докара и 20 милиона, най-вече заради своя слаб маркетинг и въпреки широкото си разпространение.

2022 г. бе сравнително успешна година за кино индустрията във финансово отношение.

"Топ Гън: Маверик", "Аватар: Природата на водата" и "Джурасик свят: Господство" минаха котата от 1 милиард долара приходи, а още няколко заглавия спечелиха по над 500 милиона.

В световен мащаб боксофисът показа ръст от 21% спрямо миналата година и достигна близо 24 милиарда долара, макар и все още да е далеч от предпандемичните 42 милиарда, генерирани през 2019 г.

Тазгодишният ръст е знак, че браншът дава признаци на възстановяване, но също така и че има още много какво да се желае, тъй като много филми се оказаха истинско финансово разочарование.

Някои от тях действително си бяха посредствени, докато други не заслужаваха подобна съдба заради качеството си.

Дали заради продължаващите ефекти на пандемията, нарастващия интерес към стрийминг платформите, лош маркетинг, или кофти качество, някои наистина обещаващи заглавия се превърнаха във финансови катастрофи.

В галерията сме подбрали кои са най-големите сред тях.

 

Най-четените