Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Разбрах, че аз съм Дъмбо": Защо Тим Бъртън не иска повече да работи в "този ужасен голям цирк" на "Дисни"

Режисьорът на Батман обсъжда и идеята да направи супергеройски филм за Marvel Снимка: БГНЕС
Режисьорът на Батман обсъжда и идеята да направи супергеройски филм за Marvel

Ако някой се надява, че ексцентричният Тим Бъртън ще се завърне скоро с продължение на "Дъмбо", нека не чака с притаен дъх, защото, ако зависи от самия режисьор, това едва ли ще се случи.

А причината за това е, че той просто не иска вече да работи с "Дисни".

На тазгодишното издание на филмовия фестивал "Люмиер" в Лион, на който Бъртън беше отличен с награда за цялостно творчество, той говори за опита си с голямото филмово студио, с което кариерата му е неразривно свързана, както и за последния си филм там - "Дъмбо" от 2019 г.

Режисьорът на "Кошмари преди Коледа" и "Батман" коментира, че самата среда на развлечения се е променила драстично до такава степен, че той сам не вижда смисъл да си сътрудничи повече с "Дисни".

"Моята история е, че започнах там. Бях наеман и уволняван няколко пъти през цялата ми кариера там", коментира той, докато се мотивира защо повече не желае да прави филми за студиото.

Тим Бъртън започва филмовата си кариера като аниматор в "Дисни", преди Warner Bros. да го наемат, за да направи режисьорския си дебют на живо в "Голямото приключение на Пий-Уий".

Впоследствие той се завръща да работи с "Дисни" по филми като "Ед Ууд", "Кошмари преди Коледа", "Алиса в страната на чудесата", "Франкенуини" и наскоро "Дъмбо".

Това, което се е превърнало за него в последната капка, за да вземе решението си, е именно опитът му от работата по "Дъмбо". Игралната екранизация по историята за летящото слонче го е накарала да разбере, че "Дисни" са станали "твърде големи" за него.

Тим Бъртън на фестивала "Люмиер" в Лион. Снимка: БГНЕС
Тим Бъртън на фестивала "Люмиер" в Лион.

Това не е особена изненада предвид общия тренд, в който студиото масово разработва продукции по франчайзи като филмовата вселена на Marvel и поредици по "Междузвездни войни", или работи по продължения и рестарти на стари проекти, какъвто е случаят с игралните версии на класически анимации.

"Работата с "Дъмбо" е такава, че именно това ме накара да започна да си мисля, че дните ми заедно с "Дисни" вече са приключили", обяснява той.

Според него студиото е започнало да изисква твърде еднообразни, хомогенни и "много консолидирани" неща, което оставяло много малко пространство за по-различни експерименти. И именно филмът от 2019 г. му е показал, че творчески вече няма място в това студио.

"Разбрах, че аз съм Дъмбо, че работя в този ужасен голям цирк и трябваше да избягам", казва Бъртън и допълва: "Този филм е доста автобиографичен на определено ниво."

По време на майсторски клас в рамките на фестивала режисьорът също сподели мислите си за състоянието на филмите за супергерои.

Бъртън беше един от първите, които се впуснаха да правят филми за маскирани герои, като неговият "Батман" от 1989 г. се приема за една от класиките в жанра, помогнала за установяването на редица от тропите, използвани там.

Самият той обаче е изненадан колко голямо все още е неговото влияние върху супергеройските филми.

"Чувствах се много развълнуван да бъда в началото на всичко това. Удивително е колко много неща не са се променили, в известен смисъл - измъченият супергерой, странните костюми - но за мен по онова време всичко беше много вълнуващо. Чувствах новото", разказва той.

Режисьорът споделя, че се забавлява много, когато го питат за мнението му за новия филм за Батман на Мат Рийвс, тъй като тези въпроси го карат да си спомня за времената, когато студиата са го критикували, че филмът му е твърде тъмен.

"Сега всичко изглежда като безгрижна суматоха", коментира той по темата.

Що се отнася до това дали би се върнал да работи за "Дисни" по някой от техните супергеройски филми от вселената на Marvel, Бъртън е скептичен.

"Мога да се справя само с една вселена, не мога да се справя с мулти-вселена. Така че не бих", категоричен е той.

Колкото до признанието, което получава от филмовия фестивал "Люмиер", той споделя, че е бил шокиран да види из целия град Лион разпръснати плакати на свои творби. По време на фестивала бяха пускани клипове от редица от филмите му като "Бийтълджус" от 1988 г., "Батман" от 1989 г., "Кошмари преди Коледа" от 1993 г., "Чарли и шоколадовата фабрика" от 2005 г. и други.

"Всъщност не гледам филмите си, но да видя тези клипове ме разчуства и ме изпълни с енергия, защото всеки филм, който правиш, е част от живота ти", заяви режисьорът.

По думите му тези клипове са сякаш възможност да види собствения си живот на лента пред очите си - нещо като погребение, на което може да присъства.

А фактът, че повече не иска да работи с "Дисни" съвсем не означава, че ще остане без работа. Скоро в Netflix очакваме да видим сериала Wednesday по "Семейство Адамс", който ще излезе на 23 ноември.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените