Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Стачката на сценаристите в Холивуд: Кои са засегнатите сериали и филми

Спорове за заплащане и изкуствен интелект са в основата на спора Снимка: Getty / Netflix / Showtime
Спорове за заплащане и изкуствен интелект са в основата на спора

Холивуд рязко заби спирачки заради недоволството на хората, чиито думи са в основата на филмовата и телевизионна индустрия - сценаристите.

Гилдията на сценаристи на Америка (WGA) официално стачкува от вторник, 2 май, което означава, че над 11 хиляди нейни членове спряха работата си по сценариите на филми, телевизионни шоута и сериали.

Резултатът? Вечерните комедийни шоута отвъд Океана вече спряха излъчване на нови епизоди, а стачката застрашава и новите сезони на популярни сериали. Ако продължи дълго време, каквито очаквания има, може да доведе до отлагането и на редица дългоочаквани филми.

С други думи, всички зрители - не само в САЩ, но и по света - ще усетят трусовете от започналия спор. Но докато ние само ще се чудим кое старо шоу да гледаме или се ядосваме, че новият сезон на любим сериал се бави, то за работещите в тази индустрия проблемът е много по-сериозен.

Макар да стачкуват сценаристите, това спира работата на над 800 хиляди други служители в индустрията и може да доведе до загуби за милиарди долари.

Кой с кого се кара

Стачкуващи сценаристи пред Warner Bros. Снимка: Getty Images
Стачкуващи сценаристи пред Warner Bros.

Спорът в Холивуд е между Гилдията на сценаристите на Америка (WGA) и Съюза на филмовите и телевизионни продуценти (AMPTP) - организацията, която представлява холивудските студии, телевизионните мрежи, стрийминг компаниите и стотици други продуценти на филми и телевизия, които създават и/или разпространяват съдържание.

В това число влизат гиганти като Netflix, Paramount Global, Warner Bros. Discovery, Fox, Disney и Comcast/NBCUniversal, чиито продукции ще бъдат засегнати от случващото се сега.

В голяма степен исканията на Гилдията на сценаристите са за по-добро заплащане, каквото според тях продуцентите могат да си позволят, и по-добра защита на труда.

Според представителите на WGA масовото прехвърляне към стрийминг услугите е довело до обезценяване на труда на сценаристите и докато печалбите на компаниите остават високи, а харчовете за ново съдържание нарастват, сценаристите не получават достатъчно.

Гилдията твърди, че филмовите компании дори са използвали прехвърлянето към стрийминг платформи, за да орежат заплащането на авторите на сценарии и да влошат условията им на работа. Обвиненията към продуцентите са, че са създали ситуация, в която сценаристите нямат работна сигурност, дори да работят по епизодична продукция като сериал или ТВ предаване.

Притеснения сред пишещата гилдия създава и възходът на изкуствения интелект (ИИ).

Според тях има риск филмовите и телевизионни компании да използват подобни алгоритми за създаване или редактиране на сценарии, което да се отрази негативно на работата, финансите и авторските права на сценаристите. Ето защо се настоява за регулации в това отношение, но AMPTP очевидно не са склонни да се съгласят.

Стачни действия има пред офисите на различни филмови и телевизионни компании. Снимка: Getty Images
Стачни действия има пред офисите на различни филмови и телевизионни компании.

От съюза на продуцентите имат по-консервативен подход към преговорите с Гилдията и по отношение на заплащането, като според Deadline продължават да търсят решение, което да позволи продуцирането на нови филми и сериали да процъфтява, като разходите не нарастват.

В общи линии, продуцентите искат да са сигурни, че ще излизат на печалба.

Разминаването в позициите между двете организации и липсата на компромиси доведе и до стачката - най-голямата такава от 2008 г. насам. Тя започна в 00:01 ч. тихоокеанско време във вторник - точно минута след като изтече досегашният договор на WGA с AMPTP.

Кои са засегнатите филми и сериали

Първата жертва на тази стачка станаха вечерните шоута по американските телевизии - The Late Show (CBS), Jimmy Kimmel Live (ABC), Tonight и Late Night (NBC). Това са формати, които разглеждат и се шегуват с актуални събития от деня.

При липсващи сценаристи създаването им няма как да продължи и от 2 май те вече не са в ефир. По информация на Variety ще бъдат засегнати и Real Time with Bill Maher и Last Week Tonight с Джон Оливър.

Що се отнася до телевизионните сериали, там положението тепърва ще се влошава. На 2 май е трябвало да има среща на сценаристите на комедийния хит Abbott Elementary, която е била отложена. Стачката може да се отрази и на броя епизоди, които следващият, трети сезон на сериала ще има.

Снимка: Netflix

Лоша новина за феновете и на Cobra Kai, тъй като сценаристите, трудещи се по шестия му сезон, също са "оставили моливите".

Друг хит - Yellowjackets, може да бъде забавен (или да е с по-малко епизоди), тъй като след само един ден работа по сценариите е започнала стачката.

Комедийната анимация Big Mouth на Netflix също ще се забави. Сценаристите са работили по осмия и последен епизод от шест седмици, когато стачката е довела до спиране на работата им.

Тепърва ще стават ясни имената и на други продукции за големия и малкия екран, на които стачката ще се отрази. Кои сериали обаче няма да бъдат засегнати?

Хитовият "Домът на дракона" очевидно няма да се забави, тъй като сценариите за втория му сезон вече са готови и предадени. Същото важи и за втория сезон на "Добри поличби", който продължава историята от романа на Нийл Геймън и покойния сър Тери Пратчет.

Какво се случи предният път

Предното голямо спиране на работата на сценаристите беше около стачката на гилдията им в периода 2007-2008 г., която продължи цели 14 седмици.

Тя доведе до по-къси сезони на някои сериали, а същевременно тласна телевизиите към повече риалити формати, които не са по сценарий. Резултатите от това са осезаеми и днес, при това в световен мащаб.

Сериали като "Теория за големия взрив", "Адвокатите от Бостън", "От местопрестъплението", "Семеен мъж", "Клюкарката", "Бягство от затвора" и "Изгубени" бяха с по-кратки сезони.

Новите сезони на други бяха отложени, а трети шоута - като научнофантастичната продукция The 4400 - бяха прекратени.

Сега налице е риск отново да се случи нещо подобно. Само бързо решение на спора ще предотврати подобни последствия, но за момента не личи продуцентите да бързат да клекнат пред исканията на сценаристите.

Проблемът е, че Холивуд тепърва се възстановява от последствията от пандемията, а има риск предложенията в киносалоните (и на малкия екран) отново да намалеят. Този път не заради протоколи за защита от зараза, а поради липсващи сценарии...

 

Най-четените