Новината, че песните на Бритни Спиърс се използват за прогонване на сомалийските пирати от Африканския рог може да изненада само онези, които не са наясно с изтезателния потенциал на поп музиката.
Всъщност силният ритмичен шум си е средство за малтретиране открай време, а отделни специфики на модерния американски поп го правят особено подходящ за целта - макар да има и далеч по-мъчителни музикални жанрове от него.
Така че вместо да упрекваме сомалийските пирати в лош музикален вкус, можем просто да хвърлим един поглед на популярните изпълнители, чието творчество е било използвано по подобен начин. Оказва се, че те не са никак малко.
Например Born in the U.S.A. на Брус Спрингстийн поне до едно време беше в специалния плейлист за изтезания на американския военен затвор в залива Гуантанамо. С агресивния си патриотизъм песента се оказала способна да пречупва психиката на затворниците.
Още по-разпространено в залива е използването на хард рок и метъл от банди като Nine Inch Nails, AC/DC и Rage Against the Machine като средство за слухово насилие. Всъщност методът стана толкова популярен, че през 2008 г. няколко от членовете на тези групи подеха кампания да се спре използването на музиката им като оръжие.
Естествено, американците далеч не са единствени в този подход. В Нова Зеландия записи на Бари Манилоу бяха надути в местен мол, за да прогонят размотаващите се наоколо пънкари.
Бившият чилийски диктатор Аугусто Пиночет пък използвал иначе чудесните гласове на „Бийтъла" Джордж Харисън и на Хулио Иглесиас, за да „нанесе психически и физически щети" на свои затворници.
Скрит коз са детските песнички
Неподозирана опасност се крие и в детските песнички. Музиката от „Улица Сезам" и от „Барни и приятели" е доказано непоносима за слуха, когато бива пускана силно множество пъти. Затова и тя редовно е слушана от затворници съвсем не доброволно.
Други известни изпълнители, чиито песни са измъчвали пленници, включват Еминем, Др. Дре, Нанси Синатра, Queen, и поп посестримата на Бритни Спиърс Кристина Агилера, чиито хит Dirrty беше използван по врене на разпита на заподозрян за атентатите на 11 септември.
Но далеч не всеки музикант се чувства омерзен, щом узнае, че творбите му звучат из Гуантанамо. „Не сме обидени задето песента ни е взета за толкова досадна, че я пускат отново и отново, за да съсипят нечия психика", казва Стиви Бентън от групата Drowning Pool, записала топ сингъла за разпити Bodies.
"За мен е чест да си мисля, че песента може да е послужила за предотвратяване на друг атентат като този от 11 септември".
В този ред на мисли, вместо да се подиграваме на Бритни, че група хора панически бягат от музиката й, по-скоро трябва да я поздравим. Защото тя явно има силата да въздейства и на съвсем далечни нации и култури - дори и да не е точно по начина, по който може би е очаквала.