Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Музикалната индустрия не може да смята

Ще се отрази ли алчността на музикалната индустрия върху регулациите на системата на лицензиране на поточната музика
Ще се отрази ли алчността на музикалната индустрия върху регулациите на системата на лицензиране на поточната музика

Стандартната критика на музикалните суперзвезди към услуги като Pandora и Spotify (имаше доста такива напоследък) звучи приблизително по следния начин: "Песента ми е била слушана милиони пъти в (името на услугата) и получих за това само няколко скапани долара".

Конкретни примери: Фаръл Уилямс, Алое Блaк (вокалисt в "Wake Me Up" на Avicii, най-често пусканата песен в Spotify) и... Бет Мидлър.

Тейлър Суифт не навлезе в такива подробности, когато разкритикува (и после изтегли целия си каталог от) Spotify миналата година. Нито пък го стори Джей Зи, когато стартира своя конкурент на Spotify миналия месец.

Но техните опасения за поточните услуги са като цяло сходни - и всички те поддържат тезата, че цифровите музикални услуги ощетяват изпълнителите, като плащат незначителни суми отчисления за огромен брой възпроизвеждания на дадени песни.

Тези отчисления често контрастират с по-големите суми от старомодното ефирно радио. Проблемът е, че това сравнение е тотално подвеждащо. Ето защо:

Едно поточно слушане на песен в Pandora или Spotify обикновено достига аудитория от един човек. Едно пускане на песен по радиото достига до аудитория, която е многократно по-голяма, в зависимост от реалния брой слушатели на радиото.

Това има значение, защото американските власти в момента обмислят фундаментални промени в системата за лицензиране на музика в САЩ и, вероятно повлияни от тази реторика, се очаква да вземат решение в полза на издателските компании и авторите на парчета, като променят принципите, които са в сила от 40-те години.

Тази неточна математика пролича и при изслушване в американския сенат през март.

Тогава авторът на песни Лий Томас Милър изтъкна контраста между песен, възпроизведена 1 милион пъти по радиото (което според него е "прагова стойност" за хит) с по-малките отчисления от песни, пускани много повече пъти онлайн.

Вицепрезидентът по бизнес-въпросите на Pandora, Кристофър Харисън, контрира аргументите му така: "За да достигнете до милион души например по Z100, най-голямата радиостанция в Ню Йорк, е достатъчно да възпроизведете тази песен 16 пъти".

Дейвид Оксенфорд, адвокат и експерт по авторско право от Вашингтон, също пише за това объркване в блог-пост тази седмица.

Поставянето на знак на равенство между милион слушания в ефирно радио и милион слушания в Интернет-базирана музикална услуга е безсмислено сравнение.

За да има реален еквивалент, този милион слушания в ефирно радио, разпределен между станции из цялата страна може да означава, че всъщност е имало милиард импресии от хора, които са чули възпроизвежданата песен - еквивалентът на милиард възпроизвеждания в цифрова музикална услуга, нещо, което е много по-рядко срещано.

Всъщност като че ли се сбъдват думите на знаменития звукозаписен продуцент Стив Албини, който бе заявил пред Quartz миналата година: "Мисля, че хората, които са разочаровани от приходите от поточните услуги, използват порочна система на смятане".

 

Най-четените