Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Внимание, пенсионер зад волана!

Различните държави по света вече прилагат разнообразни подходи Снимка: iStock
Различните държави по света вече прилагат разнообразни подходи

Да живееш по-дълго означава и да си зад волана до по-късна възраст. И това невинаги е добра новина.

По данни на Световната здравна организация (СЗО) през 2021 г. на света е имало 1,6 млрд. души над 60 години, като се очаква техният брой да се удвои до 2050 г. За същия период - от 2021 до 2050 г. - организацията пресмята, че броят на хората над 80 години ще се утрои и ще надхвърли 426 млн.

С тези данни идва и въпросът за пътната безопасност в случаите, когато зад волана е човек на възраст.

Различните държави по света вече прилагат разнообразни подходи - от пълна забрана за шофиране след определена възраст до изисквания към управлявания автомобил.

Урокът на Финландия

Ето така изглеждат шофьорските книжки във Финландия. Под снимката на водача са посочени категориите, които той/ тя има право да управлява Снимка: Wikipedia
Ето така изглеждат шофьорските книжки във Финландия. Под снимката на водача са посочени категориите, които той/ тя има право да управлява

Финландия е сред държавите, които не смятат, че водачът има неотменно право да бъде зад волана, ако е навършил определена възраст.

Както се посочва в официалния сайт на финландската Агенция по транспорт и комуникации, всички водачи с категория A и B трябва да подновят документите си, когато навършат 70 години.

Това става само след като представят пред властите изчерпателен медицински доклад, който подробно описва здравословното състояние на водача и способностите му да шофира. Свидетелството трябва да е не по-старо от шест месеца и да е издадено от някой от сертифицираните доставчици на здравни услуги.

При категориите C и D - автобуси и камиони - финландците над 70 години изцяло нямат право да шофират, независимо от медицинските си показатели.

Великобритания, която се опитва да настигне Финландия

Великобританските шофьорски книжки доста приличат на финландските, само че категориите са в дясно, под личните данни Снимка: Wikipedia
Великобританските шофьорски книжки доста приличат на финландските, само че категориите са в дясно, под личните данни

На теория на Острова следват стратегията на скандинавската държава - шофьорите над 70-годишна възраст трябва да потвърдят, че са в състояние да шофират.

За целта обаче не е необходимо да преминават специални медицински прегледи, а само да попълнят формуляр, в който заявяват, че все още са във форма да карат.

Оказва се, че дори и по-възрастните британци не са напълно съгласни с тези прекалено леки изисквания. Според проучване на Министерството на транспорта над 83 на сто от респондентите са съгласни, че водачите над определени години трябва да преминават през тестове за зрение и да подновяват книжката си на всеки пет години.

Над половината от анкетираните са категорични, че медицинските прегледи за шофьорите трябва да са задължителни над 50-годишна възраст.

Други, като д-р Карол Хоули, неврорехабилитатор от Университета в Уоруик, смятат, че усилията трябва да са насочени към това британците да се отказват от колите си на по-ранна възраст.

Част от Германия предлага безплатен градски транспорт в опит възрастните да слязат от автомобилите си

"Не се нуждаете от шофьорска книжка, за да сте мобилни" - това смятат в Щутгарт и провинция Баден-Вюртемберг Снимка: iStock
"Не се нуждаете от шофьорска книжка, за да сте мобилни" - това смятат в Щутгарт и провинция Баден-Вюртемберг

"Не се нуждаете от шофьорска книжка, за да сте мобилни" - това послание отправят немските власти към по-възрастните си граждани в провинция Баден-Вюртемберг. Там от декември 2021 г. действа програма, при която всеки жител над 65 години може да замени шофьорската си книжка срещу безсрочна карта за безплатен градски транспорт.

Отказването от шофьорската книжка е завинаги, като федералните власти на провинцията подчертават, че над 68 на сто от пътните произшествия са причинени от възрастни хора зад волана.

От друга страна картата за безплатен градски транспорт не важи само за конкретно населено място, а покрива широка мрежа от транспортни услуги в градове като Улм, Хайлборн, Аален, Ньордингер, Льоррах и други от провинция Баден-Вюртемберг.

По данни на Der Spiegel, предоставени от министъра на транспорта Винфрид Херман, до момента от офертата са се възползвали около 5300 души на средна възраст 80 години.

Япония и "безопасната кола на дядо"

Токио търси начини да насърчи водачите след определена възраст да карат само коли, снабдени с допълнителни технологии за безопасност като аварийна автоматична спирачка и детектор за пешеходци Снимка: iStock
Токио търси начини да насърчи водачите след определена възраст да карат само коли, снабдени с допълнителни технологии за безопасност като аварийна автоматична спирачка и детектор за пешеходци

През ноември 2021 г. в Япония забелязват рязък скок на пътните инциденти, предизвикани от по-възрастни водачи, като според Националната полицейска агенция за миналата година са станали 333 катастрофи с фатален край, които са били причинени от такива шофьори.

Японските власти трудно биха принудили гражданите да слязат от превозните си средства, защото начинът на живот в страната е труден без автомобил за придвижване.

Вместо това Токио търси начини да насърчи водачите след определена възраст да карат само коли, снабдени с допълнителни технологии за безопасност като аварийна автоматична спирачка и детектор за пешеходци.

Затова от май месец тази година се очаква шофьорите над 75 години да преминават заедно с колите си технически преглед, който да доказва, че автомобилът отговаря на изискванията. На същата мярка ще бъдат подложени и водачи на по-млада възраст, но с повече прегрешения на пътя и тежки инциденти зад гърба си.

Проф. Сейджи Абе, специалист по пътна безопасност от Университета в Кансай, обаче е по-краен и пред японското издание The Mainici заявява, че над определени години човек не бива да шофира изобщо, защото концентрацията и зрението му отслабват.

За труднодостъпните региони той предлага изграждането на по-гъста система от линии на обществения транспорт.

Южна Корея, където автомобилните производители и правителството работят ръка за ръка

Сеул работи с производители като Hyundai и Kia, за да създават съвместно безопасни за по-възрастните водачи автомобили Снимка: iStock
Сеул работи с производители като Hyundai и Kia, за да създават съвместно безопасни за по-възрастните водачи автомобили

Данни на Сеул, цитирани от Worldcrunch, показват, че от 2016 г. насам инцидентите с участието на водачи над 65 години зачестяват и са скочили от 86 300 за 2016 г. до 114 759 за 2020 г. Това налага отсяването на южнокорейците, които имат капацитета да са зад волана над посочената възраст.

За целта високотехнологична нация като тази в Южна Корея ще използва симулации във виртуална реалност, за да преценява рефлексите на шофьорите. Целта е до 2025 г. такова тестване да функционира в цялата страна, а заедно с него възрастните водачи да бъдат ограничени да шофират през нощта и по високоскоростните магистрали.

Това е само една от насоките, в които Сеул работи. Така например столицата осигурява субсидия от 80 долара месечно, ако по-възрастните върнат шофьорските си книжки. С тези пари те би трябвало да покрият превоза си с градски транспорт.

Заедно с тези усилия Южна Корея се стреми да си сътрудничи и с автомобилни брандове като Kia и Hyundai и с тях да разработва системи за пътна безопасност като автоматични спирачки и разнообразни функции за сигнализация на водача.

Какво се случва в България?

У нас за промени в тази насока напоследък не се говори Снимка: БГНЕС
У нас за промени в тази насока напоследък не се говори

В България последните данни на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" са от 2019 г., когато е установено, че 13 на сто от лицата над 64 години притежават шофьорски книжки, като се очаква този процент да става все по-висок с годините.

От друга страна подновяването на документите за правоспособност става единствено срещу медицинско свидетелство, в което на теория трябва да са включени проверка на слуха, зрението и рефлексите. Затова и на определен период от време възникват дискусии трябва ли да има по-стриктни проверки към по-възрастните водачи.

Последно подобни изменения в Закона за движение по пътищата се предвиждаха през 2019 г., когато се лансира предложението всички водачи, навършили 70 години, да подновяват книжките си на две години.

До приемане на проектозакона обаче така и не се стигна.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените