Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Загуби за милиарди и отложени речни круизове - как сушата съсипва реките на Европа

Най-големите реки на Стария континент са спаднали до критични нива
Най-големите реки на Стария континент са спаднали до критични нива

На някои места река Дунав може да се премине едва ли не пеша.

Същото се отнася и за други европейски реки като Лоара, Рейн, Гарда и По. Доскоро пълноводни и изпълнени с живот, сега всички тези реки са ужасяващо пресушени и изглежда претърпяват едно от най-тежките засушавания в историята на Европа. По река Рейн за момента водният трафик е преустановен, а нивото на По е с два метра по-ниско от средностатистическото за летния сезон.

Това застрашава един от най-доходоносните сектори в европейския туризъм - речните круизове.

Случващото се не е огромна изненада предвид сухата зима и последвалата я сравнително суха пролет. Специалистите обаче предупреждават, че това може да е най-сериозната суша на Стария континент от 500 години насам.

Бедствието идва на фона на все по-разрастващата се популярност на речния круиз туризъм, който процъфтява в последните години. Обиколката по поречието на големите европейски реки си има своя чар и е особено предпочитана от активните хора, които обичат да разглеждат подробно градовете, които посещават.

Река Дунав край Нови сад Снимка: iStock
Река Дунав край Нови сад

"Обикновено корабът пуска котва много рано сутринта, имате цял ден, за да разгледате, и се прибирате късно вечер на борда, за да си починете", обяснява пред "Си Ен Ен" Клеър Уийдън, главен лектор по туризъм и маркетинг в Университета в Брайтън.

Речните кораби са по-малки и побират по-скромен брой пътешественици, което прави круизовете по реките далеч по-спокойни и тихи, уточнява още Уийдън. В крайна сметка туристите се завръщат по-отпочинали, отколкото при презморските круизове.

Затова някои туроператори наричат речните пътешествия "най-якото нещо, което някога сме продавали" или поне до настъпването на сушата.

Уийдън споделя за "Си Ен Ен", че вече има отменени круизове, както и такива с променен маршрут.

Други компании все още не са засегнати, защото речните кораби умишлено се строят с по-плоско дъно, тъй като е предвидено да преминават през по-плитки води. Това обаче не е решение при екстремна суша.

Кораби за речен круиз край Будапеща Снимка: iStock
Кораби за речен круиз край Будапеща

Хелън Порчило, туроператор към голяма фирма за речни круизове в Европа, преживява тревогата да плава в река със спаднало ниво през 2017 г. Тя разказва, че се наложило басейнът на кораба да бъде изпразнен, за да се намали теглото му, а освен това никой не видял капитана след първата вечер на посрещане, защото той бил твърде зает да следи дали плаването върви гладко.

По време на същото пътуване Порчило вижда и друг круизен кораб, на който му се наложило да свали преждевременно пътниците си за тяхна безопасност. На фона на сегашната суша тя смята, че всеки, който иска речен круиз, е най-добре да почака до другата година.

Все по-топлите лета започват да налагат определена сезонност в пътуването по реките и най-благоприятни се очертават ранна пролет и късна есен.

Тези, които вече са запазили и предплатили своето пътуване, Порчило съветва да поддържат непрекъсната връзка с туроператорските агенции, за да са сигурни, че обиколката с кораб ще се състои. В момента няма незасегната от сушата река и ситуацията е много динамична, убедена е тя.

А сушата вече се отразява тежко и на търговията, защото докато положението с туристическите лодки все още е сравнително стабилно, на корабите с най-голяма товароносимост на много места вече им е забранено да преминават. Пример за това е Унгария, където най-тежките кораби с разрешение да преминават са от по 1600 тона.

Пристанището след Вишеград пък е напълно затворено за момента, защото е невъзможно корабите да маневрират в толкова плитка вода.

По изчисления на Bloоmberg загубите само от нарушения трафик по Дунав и Рейн се изчисляват на 80 млрд. долара. Нивото на река По пък е толкова спаднало, че застрашава плантациите от ориз и популацията на миди Вонголе във водите.

Река По в момента Снимка: iStock
Река По в момента

Да не забравяме, че реките са и дом на стотици сладководни видове, които също страдат от сушата. Засушаването вреди пагубно и на растенията.

В южния край на дефилето на река Рейн, където се простират десетки декари терасовидни насаждения с грозде Ризлинг, почвата е започнала да покафенява и да става необичайно ронлива. Близо до прочутите скали Лорелай се е образувал пясъчен бряг, какъвто никога преди това не е имало.

Дори и опитните специалисти по климата и корабоплаването са неприятно изненадани от сушата в Европа в момента. Гюнтер Йегерс, изпълнителен директор на компания за корабоплаване по Рейн, заявява за Bloomberg, че никога не е виждал подобно засушаване.

"Това е някаква климатична лудост", обобщава Йегерс.

 

Най-четените