На някои места река Дунав може да се премине едва ли не пеша.
Същото се отнася и за други европейски реки като Лоара, Рейн, Гарда и По. Доскоро пълноводни и изпълнени с живот, сега всички тези реки са ужасяващо пресушени и изглежда претърпяват едно от най-тежките засушавания в историята на Европа. По река Рейн за момента водният трафик е преустановен, а нивото на По е с два метра по-ниско от средностатистическото за летния сезон.
Това застрашава един от най-доходоносните сектори в европейския туризъм - речните круизове.
Случващото се не е огромна изненада предвид сухата зима и последвалата я сравнително суха пролет. Специалистите обаче предупреждават, че това може да е най-сериозната суша на Стария континент от 500 години насам.
Бедствието идва на фона на все по-разрастващата се популярност на речния круиз туризъм, който процъфтява в последните години. Обиколката по поречието на големите европейски реки си има своя чар и е особено предпочитана от активните хора, които обичат да разглеждат подробно градовете, които посещават.
"Обикновено корабът пуска котва много рано сутринта, имате цял ден, за да разгледате, и се прибирате късно вечер на борда, за да си починете", обяснява пред "Си Ен Ен" Клеър Уийдън, главен лектор по туризъм и маркетинг в Университета в Брайтън.
Речните кораби са по-малки и побират по-скромен брой пътешественици, което прави круизовете по реките далеч по-спокойни и тихи, уточнява още Уийдън. В крайна сметка туристите се завръщат по-отпочинали, отколкото при презморските круизове.
Затова някои туроператори наричат речните пътешествия "най-якото нещо, което някога сме продавали" или поне до настъпването на сушата.
Уийдън споделя за "Си Ен Ен", че вече има отменени круизове, както и такива с променен маршрут.
Други компании все още не са засегнати, защото речните кораби умишлено се строят с по-плоско дъно, тъй като е предвидено да преминават през по-плитки води. Това обаче не е решение при екстремна суша.
Хелън Порчило, туроператор към голяма фирма за речни круизове в Европа, преживява тревогата да плава в река със спаднало ниво през 2017 г. Тя разказва, че се наложило басейнът на кораба да бъде изпразнен, за да се намали теглото му, а освен това никой не видял капитана след първата вечер на посрещане, защото той бил твърде зает да следи дали плаването върви гладко.
По време на същото пътуване Порчило вижда и друг круизен кораб, на който му се наложило да свали преждевременно пътниците си за тяхна безопасност. На фона на сегашната суша тя смята, че всеки, който иска речен круиз, е най-добре да почака до другата година.
Все по-топлите лета започват да налагат определена сезонност в пътуването по реките и най-благоприятни се очертават ранна пролет и късна есен.
Тези, които вече са запазили и предплатили своето пътуване, Порчило съветва да поддържат непрекъсната връзка с туроператорските агенции, за да са сигурни, че обиколката с кораб ще се състои. В момента няма незасегната от сушата река и ситуацията е много динамична, убедена е тя.
А сушата вече се отразява тежко и на търговията, защото докато положението с туристическите лодки все още е сравнително стабилно, на корабите с най-голяма товароносимост на много места вече им е забранено да преминават. Пример за това е Унгария, където най-тежките кораби с разрешение да преминават са от по 1600 тона.
Пристанището след Вишеград пък е напълно затворено за момента, защото е невъзможно корабите да маневрират в толкова плитка вода.
По изчисления на Bloоmberg загубите само от нарушения трафик по Дунав и Рейн се изчисляват на 80 млрд. долара. Нивото на река По пък е толкова спаднало, че застрашава плантациите от ориз и популацията на миди Вонголе във водите.
Да не забравяме, че реките са и дом на стотици сладководни видове, които също страдат от сушата. Засушаването вреди пагубно и на растенията.
В южния край на дефилето на река Рейн, където се простират десетки декари терасовидни насаждения с грозде Ризлинг, почвата е започнала да покафенява и да става необичайно ронлива. Близо до прочутите скали Лорелай се е образувал пясъчен бряг, какъвто никога преди това не е имало.
Дори и опитните специалисти по климата и корабоплаването са неприятно изненадани от сушата в Европа в момента. Гюнтер Йегерс, изпълнителен директор на компания за корабоплаване по Рейн, заявява за Bloomberg, че никога не е виждал подобно засушаване.
"Това е някаква климатична лудост", обобщава Йегерс.