Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Черен петък: 7 важни неща, за които да внимаваме около промоциите

Как да надушваме измамите и нелоялните практики отдалеч Снимка: Bing, Dall-e
Как да надушваме измамите и нелоялните практики отдалеч

Черният петък може и да е американска традиция, но големите отстъпки и апетитните оферти изкушават дори най-зорките пазители на родното.

Истината обаче е, че покрай тази ежегодна кампания за промоции се случват и неща, които са в ущърб на потребителите. От откровени измами до обикновен хаос и обърквания - за какво трябва да внимаваме на Черен петък?

Нелоялни търговски практики

Според Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите" една от най-честите подобни практики представлява административно нарушение на Закона за защита на потребителите. В него търговецът вдига цените в дните преди промоцията, за да може след това да демонстрира намаления с големи проценти.

По закон, за да може един търговец да представя промоция на дадена стока, тя трябва да е била на редовната си цена в продължение на поне 30 дни. Едва след това върху тази цена може да се направи намаление и то да бъде рекламирано като промоция.

Руменова отбелязва, че много важен момент тук е при представянето на промоцията да се посочват не само новата цена и процентът на намаление, но и старата цена, от която са намалени дадената стока или артикул.

По думите ѝ сравнително разпространена е и друга нелоялна практика - търговецът да обяви промоция само за част от артикулите си, без да уточнява кои точно.

Така клиентът може да бъде привлечен от обявата за големи намаления и да влезе в магазина или в онлайн сайта, само за да установи, че намалените артикули са свършили, а търговецът да се опита да му продаде нещо друго с по-малко или с никакво намаление.

Снимка: Pixabay

"Тъмни тактики"

От Европейски потребителски център България посочват още една не съвсем честна практика на търговците, с която се опитват да притискат клиентите си - "почти разпродадено".

Това е обичайна тактика, използвана от много онлайн магазини - например съобщения като "почти изчерпани", "десет други души имат този продукт в кошницата си в момента" или "остават само 3 артикула". Тези манипулативни маркетингови стратегии са известни като тъмни модели, предназначени да ви повлияят и да ви притиснат да преодолеете вътрешната си съпротива и да направите бърза покупка.

"Ако се случи продуктът да бъде разпродаден, не забравяйте, че другаде може да има алтернативни и дори по-достъпни предложения", посочват от Европейски потребителски център България.

Директни измами

В сезони на засилени кампании за намаления, какъвто е сегашният, неминуемо се появяват множество оферти, които целят да заблудят потребителите.

Според Габриела Руменова покрай Черен петък и по Коледа и Нова година се появяват множество шарени оферти, които целят да привлекат клиентите, не за да продадат дадена стока, а за да откраднат личните им данни или да се сдобият с достъп до банковите им сметки.

Най-често това са създадени специално за целта нови сайтове (редовно извън рамките на Европейския съюз), които пускат в социалните медии кампании за рекламиране на промоциите си. Така се промотират нереалистично изгодни продукти, чиято цел е да накарат потребителя да си остави данните и карта за плащане в тази съмнителна платформа.

Затова и Руменова препоръчва при такива промоции клиентите да се доверяват най-вече на магазини, на които имат доверие, че няма да правят подобни измами.

От Европейски потребителски център България пък посочват като важен фактор в случая, че един надежден онлайн магазин може да предложи различни методи за разплащане, а не единствено предплащане с кредитна или дебитна карта.

Снимка: iStock

При забавяне на доставката

Черният петък е изключително натоварен период за онлайн магазините и за куриерските служби. Затова и може да се получат сериозни забавяния при доставките на вашите поръчки.

По думите на Руменова от "Ние потребителите" търговците трябва да спазват обявените срокове за доставка в общите условия за ползване, като най-често там този срок варира между 7 и 14 дни.

Ако самите търговци преценят, че натоварването ще е твърде голямо и доставките на поръчките ще отнемат повече време, решението е да публикуват на достъпно и видимо място, че такива забавяния са възможни. В съобщението трябва да има и ориентировъчен срок кога най-късно доставките ще са при купувачите.

По закон все пак ако са минали 30 дни от поръчката и стоката все още не е доставена, потребителят може да се откаже от нея, без да плаща нищо от цената ѝ или за доставка.

"Ако търговецът е предупредил предварително за възможни забавяния, а потребителят се е съгласил, то тогава по-скоро ще се приеме, че има допълнително договаряне. Тук трябва и самите потребители да внимават", предупреждава Руменова.

Поръчката - объркана

При случаи на подобни обърквания търговецът трябва да поеме всички разходи по замяна на поръчаната стока, за да може потребителят да получи това, което си е поръчал. По закон се предвижда, че потребителят не трябва да бъде натоварен с допълнителни разходи.

Така например ако даден артикул от поръчката ви не е доставен, или вместо него са ви доставили друг, всички процеси по замяната и допълните връщания и изпращания трябва да се случват за сметка на търговеца.

Как е най-добре да се плати - с наложен платеж, с карта или по друг начин?

Всеки един от методите има своите предимства.

От гледна точка на сигурност, Габриела Руменова препоръчва използването на виртуален портфейл, тъй като в него могат да се сложат само толкова пари, колкото са необходими за извършване на плащането. Прехвърлянето на пари във виртуален портфейл става изключително лесно и бързо, а ако попаднем на компрометиран търговец, най-лошият вариант е да загубим парите, които сме оставили в портфейла.

От друга страна, предимството на наложения платеж е, че потребителят не е до такава степен застрашен от проблеми с доставките, повредена стока и т.н. Все повече търговци предлагат опцията за тест и преглед преди плащане, което също е предимство.

Европейски потребителски център България пък напомня, че плащанията с кредитни карти могат да бъдат отменяни, когато има съмнения за измама. Кредитните карти предоставят възможността човек да анулира неодобрени транзакции чрез процедурата за оспорване на плащането.

"Първата стъпка трябва да бъде опит за разрешаване на проблема с търговеца и ако това не проработи, свържете се с банката си, за да инициирате възстановяване на плащането", съветват оттам.

Снимка: iStock

Пазарувайте с внимание

Понякога не е важно да гледаме само цените, когато пазаруваме в сезона на промоциите, но и характеристиките на самите продукти. Рекламите се опитват да привличат вниманието ни и използват всички психологически трикове, за да го постигнат. 

Но истината е, че не всеки артикул би ни свършил работа. Нещо повече - понякога при пазаруване се оказва, че силно намаленият продукт, който е привлякъл вниманието ви, няма необходимите характеристики и функции, които на вас ви трябват. 

Честа такава грешка се случва със смартфоните, при които разлика в един символ (най-често + или S) може да доведе до осезаеми разлики в цената, но и в качеството на използваните технологии. Така че колкото и да сте въодушевени от големите намаления, не забравяйте да гледате и да избирате внимателно. 

 

Най-четените