Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

САЩ харчат по 1 млн. долара на месец за конфискуваната суперяхта на руски олигарх

И вече има призиви за продажбата ѝ Снимка: iStock
И вече има призиви за продажбата ѝ

Американското правителство е принудено да харчи по близо 1 милион долара на месец за поддръжка на луксозна суперяхта, иззета от руски олигарх, съобщава "Си Ен Ен".

Конфискацията на луксозния морски съд е част от усилията на Министерството на правосъдието на САЩ да окаже натиск върху Кремъл заради войната в Украйна.

106-метровата яхтата "Амадеа" беше един от първите "трофеи", които американските прокурори иззеха след началото на руската инвазия. Тогава работна група състави широк списък от богати и влиятелни руснаци, които имат отношение към управлението на страната и са приятелски настроени към Кремъл.

Суперяхтата беше конфискувана от служители на местните правоприлагащи органи и ФБР, докато беше акостирала на пристанище във Фиджи през 2022 г.

Американските прокурори твърдят, че собственикът на внушителната машина е Сюлейман Керимов - олигарх в златодобивната индустрия на Русия. За него е установено, че е нарушил наложените ограничителни санкции, като е използвал банковата система на САЩ, за да покрие разходите за кораба.

В момента яхтата е преместена и стои на док на пристанището в Сан Диего.

Сега федералната прокуратура на САЩ е поискала от съда да издаде решение за продажбата на "Амадеа" на търг. Причината е, че разходите за поддръжката на яхтата са огромни.

До момента стопанисването на морския съд е струвало на американското правителство приблизително 20 млн. долара, според представените в съда документи.

Актуалната оценка за стойността на суперяхтата възлиза на 230 милиона долара.

"Прекомерно е данъкоплатците да плащат по близо милион долара на месец, за да поддържат "Амадеа", когато тези разходи могат да бъдат намалени до нула чрез продажбата ѝ", се казва в становище на прокуратурата, публикувано по-рано този месец.

Според съдебните регистри месечните разходи възлизат на около 600 000 долара за поддръжка на яхтата плюс допълнително още 144 000 долара за застраховка.

Към крайната сума обаче още се добавят още и 178 000 долара за допълнителни такси и разходи, включително за поддържането ѝ на сух док. По този начин общата сметка възлиза на 922 000 долара на месец.

Не всички обаче са съгласни с идеята за продажбата на "Амадеа".

Руският бизнесмен Едуард Худайнатов и компанията Millemarin Investments излязоха с позиция срещу изкарването на суперяхтата на търг.

Оттам твърдят, че съдът не трябва да оторизира продажбата на суперяхтата, докато не се получи решение по иска им за оспорване на самата конфискация.

Худайнатов и Millemarin Investments твърдят, че са дали предложение към съда да възстановят на американското правителство всички разходи, които то е направило за поддръжката на "Амадеа" в замяна на връщането ѝ на собственика ѝ.

"Поддържането на "Амадеа" със сигурност е скъпо и ищците никога не са възнамерявали данъкоплатците в САЩ да поемат това бреме. Но погрешното решение да се конфискува беше взето от правителството, което знаеше какви ще са разходите за американските данъкоплатци", се казва в позицията на Millemarin Investments по казуса.

От прокуратурата оспорват тази позиция, като според тях подобно решение може да отнеме месеци, а това ще натрупа сериозна финансова тежест за правителството. Те настояват да се пристъпи незабавно към продажбата на морския съд.

Едуард Худайнатов е номиналният собственик на друга суперяхта - "Шехерезада", за която се твърди, че всъщност е притежавана от руския президент Владимир Путин.

Худайнатов е бивш шеф на "Роснефт" и е сред приближените на Путин. През 2017 г. руската платформа "Дождь" проведе разследване за него, в което се посочва, че той е извършвал съмнителни сделки с престъпните среди в Русия.

Яхтата "Шехерезада" беше конфискувана от италианските власти през 2022 г. Оттогава насам Худайнатов се опитва да си я върне. През миналата година "Файнейшъл таймс" съобщи, че плавателният съд е бил изпратен за ремонт в Милано.

Ремонтът е платен от руския олигарх с позволение на италианските власти, които продължават да държат под свой контрол суперяхтата.

 

Най-четените