Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Моля, затегнете коланите!": Когато турбуленцията е наистина опасна

Спокойно - това е доста рядко Снимка: БГНЕС
Спокойно - това е доста рядко

73-годишен британец почина, а десетки други пътници бяха ранени при жестока турбуленция по време на полет от Лондон за Сингапур.

Инцидентът се разследва, а според свидетелства на пътниците турбуленцията се е случила внезапно. Преживяването е било ужасяващо - машината се е тресяла и пропадала в небето, а из пътническия салон летели телефони и таблети, одеяла, обувки и посуда, тъй като инцидентът е станал при сервирането на закуската на борда.

Предполага се, че починалият пътник е страдал от сърдечно заболяване и смъртта му вероятно е следствие от инфаркт.

Повечето от ранените имат охлузвания и прорезни рани, но няколко от тях са с по-сериозни травми като счупени ръце.

Разказите на хора, които са били на борда, са страховити, а снимки показват пълен хаос в салона - спуснати кислородни маски, разпилян багаж, бутилки и табли по пода.

Целият период на силна турбуленция трае около 90 секунди. Данните от полета сочат, че самолетът е пропадал надолу и се е качвал нагоре няколко пъти, като за три минути губи 1,8 км височина. Това се е случило на около 10-тия час от полета от Лондон, в района над Мианмар и Бенгалския залив.

Заради инцидента самолетът на Сингапурските авиолинии кацна аварийно в Банкок.

Според един от пътниците - Андрю Дейвис, преди самолетът да започне да се тресе, е светнал предупредителният знак за закопчаване на коланите. "Слава Богу, аз го направих, защото малко след това сякаш адът слезе на земята", разказва той пред "Си Ен Ен".

Самолетът сякаш започва да пропада, а смартфони, чинии и възглавници политат и се удрят в тавана на салона. Много хора са пострадали, но всички насочват вниманието си към 73-годишния британец и се стараят да му помогнат, включително и с опити да го реанимират.

Наоколо пищят хора, от някои тече кръв, други са в шок.

Момче, което е било на пътеката на път за тоалетната, е било захвърлено и се е блъскало навсякъде.

Според друг пътник - Дзафран Азмир, самолетът пропада внезапно и всички, които не са били с колани са изхвърчали нагоре. "Някои си удариха главите в багажниците над седалките. Всичко стана наистина бързо и мисля, че никой не можа да реагира", казва той пред "Ройтерс".

Самолетът кацна аварийно в Банкок и повечето пътници се отърваха само с уплаха. Снимка: БГНЕС
Самолетът кацна аварийно в Банкок и повечето пътници се отърваха само с уплаха.

Това звучи страшно и въпросът е може ли да се случи на всеки от нас?

Първоначалните изводи на специалистите са, че при този полет става дума за екстремен случай на т.нар. турбуленция при ясно небе, която е трудно да се предвиди. Нещо повече - вероятно по същото време в същата зона на Югоизточна Азия е имало и други полети, които обаче не са усетили нищо подобно.

Добрата новина е, че при пътническите полети това се случва рядко, а смъртните случаи - още по-рядко. Далеч по-обичайна е леката до умерена турбуленция, която почти всеки, пътувал със самолет, е усещал.

Самолетите са проектирани така, че да поемат и най-тежките случаи на турбуленция и е почти невероятно това явление да може да разруши машината.

Това обаче не означава, че не нанася щети, което е и причината пилотите да се стараят да избягват зони на турбуленция. Заради опасността от клатене и пропадане има и изрични предупреждения за пътниците да седнат и сложат коланите си.

Благодарение и на това травмите сред пътниците по време на турбуленция от летящи предмети или несложен колан са редки.

Няколко от пътниците в полета от Лондон до Сингапур имат по-сериозни травми. Снимка: БГНЕС
Няколко от пътниците в полета от Лондон до Сингапур имат по-сериозни травми.

Данните на Федералната авиационна администрация на САЩ сочат, че от 2009 до 2021 г. при турбуленция са били ранени 30 пътници и 116 души от екипажа на различни полета. При положение, че годишно пътниците по света са около 4 милиарда, това си е доста нисък риск.

Другата причина за малкото инциденти е, че в доста случаи турбуленцията може да се предвиди.

Обичайно причината за поява на това явление е промяната на въздушния поток, през който преминава самолетът. Това може да са изменения при температурата на въздуха, скоростта или посоката на вятъра или на налягането.

Тъй като топлият въздух е по-лек от студения, при преминаване от една зона в друга самолетът реагира на различния въздушен поток и може да промени траекторията си. Същото се получава и при промяна на посоката на вятъра.

Резултатът е клатене, подобно на лодка в бурни води.

Промяната в потока на въздуха може да бъде предизвикана от времето или терена около самолета. При преминаване през бури, облаци или покрай планински вериги е обичайно да се появи турбуленция и това е лесно да се предвиди.

По-голям е проблемът с турбуленцията при ясно небе, която може да се появи изневиделица, трудно се прогнозира и не е видима с просто око, а силата и посоката на въздушния поток могат да променят бързо. Това води до отклоняване на курса, загуба на височина и сериозно клатене. Често причина за това са силните течения високо в атмосферата, известни като струйни течения.

Проучвания сочат ръст на турбуленцията с 55% в последните 40 години.

Според изследване на университета в Рединг, Великобритания, по-високите температури в резултат от климатичните промени водят до значително нарастване на турбулентността при презокеанските полети. Причината са промените в скоростта на струйните течения на по-големите височини, характерни за тези полети.

И въпреки че случаите на турбуленция растат, тя си остава нещо сравнително безобидно.

Опасността от наранявания и дори фатален край е минимална, а преди инцидента с полета от Лондон до Сингапур данните на Международната асоциация за въздушен транспорт, цитирани от "Гардиън" сочат, че предишният смъртен случай е бил през 1997 г. при полет от Токио до Хонолулу.

Летете спокойно, но не забравяйте най-важното правило - слагайте винаги колана.

 

Най-четените