Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"И аз не съм красива" - как корейките тръгнаха на борба с роклите и тежкия грим

Да приличаш на кукла вече не е модерно в Южна Корея Снимка: Unsplash / Mandy Zhang
Да приличаш на кукла вече не е модерно в Южна Корея

Както много жени в Южна Корея, Бае Юн никога не е излизала от дома си без грим. Тя ненавижда естествения начин, по който изглежда лицето й. Нейното разкрасяване ежедневно отнема два часа и повече.

Понякога тя се лишава от допълнително време за сън или за закуска, за да се гримира, преди да излезе.

Дори една разходка до супермаркета й коства  внимателна подготовка. Ако по някаква случайност Бае излезе без грим, тя няма никакво самочувствие. Чувства се засрамена и така, сякаш целият свят се е вторачил в нея. Понякога признава, че мрази лицето си.

21-годишната жена казва, че и излизане навън за около само един час й коства старателно полагане на грим преди това. В момента Бае е известна на почитателите си като Лина Бае. Тя има YouTube канал, в който дава напътствия за гримиране като как да си направим перфектния опушен грим или как да се гримираме по време на лятната ваканция.

В едно свое видео тя чете на глас коментари под своите клипове и често се натъква на други жени, които казват, че ги е срам да излязат без грим. Едно момиче пише, че всички около нея без изключение се гримират. Така самоувереността й спада още повече и се чувства почти задължена на свой ред да се гримира.

Бае е шокирана да разбере, че има момичета на по едва 13 години, които се притесняват за външния си вид.

В отговор на всички тези мнения влогърката публикува клип, който се казва "И аз не съм красива". В него тя се гримира, а след това и маха грима си, докато обяснява, че е получава обиди като "Приличаш на прасе с грим" и "Ако имах твоето лице, щях да се гръмна". В края на видеото Бае заключва, че е напълно в реда на нещата, ако не си красавица от конкурс за красота.

Това, което всъщност цели младата южнокорейка, е повече жени да се освободят от догмите. Да внуши на своите зрителки, че не е необходимо да променят себе си, за да бъдат харесвани. Сега тя е част от движение в Южна Корея, което набира все повече последователки с феминистки възгледи, известно като "Избягай от корсета".

Името идва от 60-те години на миналия век, когато феминистки протестират по време на конкурса "Мис Америка" като захвърлят сутиените, лака за коса, грима, корсетите, изкуствените мигли, високите токчета и всякакви други средства, които символизират дискриминацията към жените.

Петдесет години по-късно младите южнокорейки имат собствена версия на "Избягай от корсета".

Те унищожават скъпи гримове и козметика, подстригват се много късо и чрез социалните мрежи насърчават и други да сторят същото. Повечето от тях осъзнават, че може би никога няма да успеят напълно да избягат от корсета, но е достатъчно да отхвърлят съществуващите стандарти за красота и митовете около нея.

В началото на тази година масово се появиха призиви жените в Южна Корея да спрат да си купуват дрехи (освен ако не е крайно наложително), грим и козметика, както и да се подстрижат по момчешки.

Активистките молят последователките си да се въздържат от каквито и да било действия, които подпомагат козметичната и разкрасителна индустрия.

Много жени избират да следват точно "Избягай от корсета" като израз на техния феминизъм.

Красотата е скъп бизнес в Южна Корея. Страната е сред десетте най-големи пазари за разкрасителни продукти. Всяка година в индустрията се вливат над 13 млрд. долара. Освен това Сеул е познат като "световната столица на пластичната хирургия". Цели 22% от жителките на южнокорейската столица признават, че са минавали под скалпела.

Всяка от тях изтъква като аргумент, че външният вид е изключително важен в живота. Южнокорейките инвестират много пари и време, за да изглеждат добре в очите на мъжете.

Този факт кара доста от младите жени да се опълчват още повече на властващия патриархат. Страната има една от най-чувствителните разлики в заплащането между мъжете и жените. Само 3% от изпълнителните директори на топ 500-те компании в Южна Корея са жени. Само 17% от народните представители са жени.

Президентът Мун Дже-ин описва ситуацията като "нашата срамна реалност".

В общество, което остава дълбоко патриархално, може да има последици за жените, които не искат да следват установените стандарти. През ноември 2018-а верига кафетерии уволнява своя служителка, защото идва на работа с къса коса и без грим. По-късно компанията се извини за прибързаната си реакция.

Феминистките обаче все още срещат силно съпротивление от страна на южнокорейските мъже. 76% от мъжете на възраст между 20 и 30 и 66% от мъжете на възраст между 30 и 40 години казват, че не подкрепят феминистките движения. Въпреки това продажбите на феминистка литература бележат своя бум.

Промени се случват и из студентските кампуси. Студентките се отказват от роклите и късите поли, както и от грима. Според тях да се изрисуваш като кукла вече не е модерно. Много от младите жени предпочитат да ходят с костюми от панталон и сако и се осмеляват да се облекат така даже и за много официални събития като дипломирането им.

Те просто отказват да се вместят в остарелите стереотипи за красота и женственост. Затова и "красива" вече не се казва като комплимент в Южна Корея, може някой да се обиди...

 

Най-четените