Инфлуенсърите в Instagram неслучайно са притеснени.
Социалната мрежа продължава с плановете си да скрие публичното показване на харесванията (likes) на постове. Промяната беше въведена пробно в Канада още през май, а от Instagram обявиха на 17 юли, че ще скрият броя на харесванията за потребителите в още шест държави – Австралия, Бразилия, Ирландия, Италия, Япония и Нова Зеландия.
Целта е да се измести фокусът на приложението от гоненето на популярност към реалното споделяне.
"Искаме вашите приятели да се фокусират върху снимките и видеата, които споделяте, не върху това колко харесвания получават те", обясняват от компанията на потребителите си.
Макар този "бан върху лайковете" да е само в проучвателна фаза в някои региони, а Instragram да отказват да коментират какви са плановете им за американския пазар (и останалата част от европейския), интернет е обзет от тревоги – както сред инфлуенсърите, така и сред анализаторите на социалните мрежи и компаниите, чийто бизнес е да продават лайкове.
Промяната на пръв поглед е малка: в засегнатите пазари потребителите преди виждаха броя на лайковете за всеки пост – с надпис посочващ "Liked by @webcafe and 500 others", например. Сега обаче вече ще се вижда само надпис "Liked by @webcafe and others".
We want your friends to focus on the photos and videos you share, not how many likes they get. You can still see your own likes by tapping on the list of people who've liked it, but your friends will not be able to see how many likes your post has received.
— Instagram (@instagram) July 17, 2019
Собствените на акаунта все още могат да видят колко хора точно са харесали даден техен пост, но за останалите потребители тази информация не е видима.
Макар че ако натиснат "others" ще видят списък с харесалите публикацията и ако са достатъчно смели и имат време за такива неща ще могат ръчно да ги преброят.
Ник Сисеро, вицепрезидент по планиране в аналитичната компания "Конвива Сошъл Инсайтс", отбелязва, че бизнесите са започнали все по-малко да разчитат на броя на харесванията като начин за измерване на обхвата и ангажираността на аудиторията.
"Мисля, че [скриването на броя харесвания] ще донесе повече стойност на хората, създаващи съдържание, а потребителите ще имат възможността за по-смислени интеракции", казва Сисеро.
Неговата надежда е, че мярката ще доведе до това определени бизнеси да спрат да продават фалшиво влияние.
Интернет е пълен с компании, които търгуват с харесвания и последователи. Срещу заплащане те могат да създадат погрешната представа, че дадена страница в Instagram е много популярна и влияе на аудиторията. Всяка от тези компании твърди, че е по-добра от конкуренцията си. В секциите за често задавани въпроси повечето подобни бизнеси твърдят, че техните "харесвания и последователи са автентични", докато конкурентите им използвали фалшиви акаунти и ботове.
Офертите варират от сайт на сайт като повечето такива компании предлагат два продукта. Първо, еднократни покупки, които обикновено са на цени от 99 цента за 100 харесвания. Второ, по-скъпи, ежемесечни пакети, които обещават харесвания, последователи и преглеждания на сторитата – с възможности за по-внимателни настройки и автоматично подновяване.
Една такава компания е Follovery – онлайн платформа за купуване на харесвания и последователи в Instagram. Основателят й Алекс Фоловъри обяснява, че преди да започне бизнеса си е очаквал повечето клиенти да са бизнес страници.
Изненадата обаче е в това, че 90 процента от поръчките всъщност са за лични страници. По-голямата част от тях принадлежат на мъже и жени на възраст между 20 и 30 години.
Фоловъри създава своята услуга след срещата си с няколко клиенти, докато работи в агенция за социални мрежи. Клиентите не са искали да харчат пари за спонсорирани реклами и измерване на ангажираността – всичко, което са искали са резултати под формата на харесвания и последователи.
През 2012 г. Forbes съобщава, че цената за 500 харесвания е около 35 долара – това поне е тарифата на компанията с красноречиво име Buy Instagram Likes. Много търговци днес предлагат същото количество харесвания за по-малко от 5 долара.
Фоловъри обаче отказва да коментира как компании като неговата се сдобиват със и осигуряват реални харесвания, притежавани от реални хора, както твърдят.
"За съжаление, някои хора наричат бизнеса ни "мръсен", но не бихме го нарекли така. Ние виждаме само "инструмент" и подходът при неговото използване лежи на съвестта на клиентите ни", казва Фоловъри.
Според него решението на Instagram да скрие харесванията може би е опит на приложението да генерира по-големи печалби. Фоловъри е на мнение, че огромната маркетинг индустрия, основана на инфлуенсърите в момента, може да бъде убита с това решение на компанията зад Instagram – Facebook Inc.
Идеята харесванията да бъдат скрити за потребителите в Канада беше обявена за пръв път на конференцията F8 в края на април. Компанията представи този ход като потенциална стратегия за борба с тревожността, свързана със социалните мрежи, онлайн тормоза и усещането за социален натиск да натрупаш колкото се може повече харесвания. Тогава не стана въпрос за потенциалните последствия за инфлуенсърите в социалните мрежи.
Instagram обаче има причина да се тревожи и да търси подобна промяна. Според британско проучване от 2017 г. за хората на възраст между 14 и 24 г. Instagram е социалната мрежа с най-лошо отражение върху психическото здраве. Участвалите в проучването съобщават, че платформата е повлияла на съня им, начина, по който гледат на тялото си, и на т.нар. FOMO (fear of missing out) – страхът да пропуснеш нещо интересно онлайн.
Други платформи също работят по подобни промени в своя дизайн. YouTube например обяви през пролетта, че публично ще се вижда само закръглен брой на абонатите за даден канал, за да се избегне възможността потребители да сравняват в реално време кой има повече абонати и да се стига до състезания с тази цел.
Нещо подобно се случи между популярния създател на съдържание в сайта PewDiePie и индийския канал Т-Series, като доведе до спорове между потребители, кампании в подкрепа на PewDiePie и дори опити за хакерски атаки.
Новият ход на Instagram обаче не е достатъчна мярка според някои. Inquirer посочва, че алгоритъмът на сайта все пак зависи от броя харесвания без значение дали те са публично видими или не.
Макар мярката да нанесе удар върху инфлуенсърите и бизнесите, които продават харесвания и последователи, за обикновените потребители ще остане възможността обсебено да следят колко са харесвани техните публикации.
Според психолога Колийн Райкман тези потребители, които получават своята доза допамин от това да видят голям брой харесвания на своя публикация, ще запазят тази своя зависимост. По думите й скриването на броя на лайковете от всичко останали обаче може да помогне поне с това да намали усещането за състезание с други хора.