Google са в последния етап на стартирането на дългоочаквания си проект за продажба на онлайн книги - Google Editions. Ход, който ще промени начина, по който се продават електронни книги.
Многократно отлаганото начинание - представители на компанията бяха изразили надежди то да тръгне през лятото - наскоро преодоля няколко технологични и юридически пречки, казват източници от Google. В САЩ услугата ще стартира в края на годината, а в международен план дебютът ще бъде през първото тримесечие на следващата година, обяви Скот Дугал, директор по продуктовия мениджмънт в Google.
В близките седмици независимите търговци на книги, които се очаква да играят голяма роля в Google Editions, започнаха да получават договори от асоциацията си. Няколко издатели обявиха, че са обменяли файлове с Google - знак, че услугата е близо до официалния старт.
"Заради сложността на този проект не искахме да стартираме с нещо, което не е изчерпателно," каза Дугал.
Моделът "Чети навсякъде!"
Google Editions се надява да преобърне съществуващия сега пазар на електронни книги, като предложи отворен модел тип "чети навсякъде", различен от многото конкуренти. Потребителите ще бъдат в състояние да купуват книги директно от Google или от многобройни онлайн търговци - включително независими книжарници - и да ги добавят към онлайн библиотека, обвързана с акаунт в Google. Те ще могат да боравят със своите Google акаунти върху повечето устройства, снабдени с браузър, включително персонални компютри, смартфони и таблети.
Това е различен подход от този на Amazon.com, за които се смята, че държат до 65% от пазара. Потребителите на тяхното затворено устройство Kindle могат да купуват книги само от магазина на Amazon, но могат да ги четат върху дузини различни устройства, които използват софтуер от Kindle и могат да отварят безплатни книги от други източници.
Покажи ми парите...
Основните подробности около проекта за електронни книги на Google остават без отговор - най-вече какъв процент от продажбите Google ще споделят с независимите книжарници и други търговци. Също така не е ясно колко много партньори в продажбите на книги е събрала фирмата - и кои са те. Повече от 200 независими търговци на книги в САЩ биха могли да се включат, според американската асоциация на книжарниците.
Заради огромния обхват на Google - търсачката им привлича 190 милиона американски Итернет потребители месечно - мнозина смятат, че Google Editions има потенциала да трансформира разрастващия се пазар на електронни книги. Продажбите на цифрови книги се очаква да се утроят и да достигнат $966 млн. тази година, твърдят от Forrester Research - в сравнение с $301 млн. през 2009 г.
Google обявяват, че са си поставили мисия да достигнат до всички потребители на Интернет, а не само тези с таблети, чрез програма, в която сайтовете насочват потребителите си към Google Editions. Например свързан със сърфиране блог би могъл да препоръча книга за сърф, да насочи читателите към Google Editions, за да я купят, и да получи дял от печалбите на Google. Чрез друга програма търговците биха могли да продават електронни книги от Google Editions през своите уебсайтове и да делят печалбите с Google.
Прогнозите са за 20% дял от пазара - скоро
"Google възнамеряват да превърнат всякакво Интернет пространство, което обсъжда някоя книга, в място, където ще можете да купите тази книга," казва Доминик Раках, издател и притежател на Sourcebooks, независим издател от Нейпървил, Илинойс. "Моделът на Google ще донесе много продажби. Смятаме, че те биха могли да превземат 20% от пазара на електронни книги за много кратко време."
Стратегията да не притежава собствено устройство за четене на електронни книги всъщност би могла да осигури на Google конкурентно предимство, казва Брайън Мъри, изпълнителен директор на HarperCollins Publishers, собственост на News Corp. С увеличаването на броя мобилни устройства за четене - включително таблети и смартфони - Google Editions ще спечели, "тъй като тяхната технология може би ще е най-малко зависима от конкретни устройства," коментира той.
Google са подписали споразумения с много от основните издателства, като се очаква да предложат стотици хиляди заглавия за продажба, както и милиони книги безплатно.
Основните заглавия, които в момента са достъпни в други онлайн книжарници, ще бъдат достъпни и от Google Editions, "в момента на старта или скоро след това," казва Джеймс Крофърд, технически директор на Google. Цените ще бъдат сравними с тези в Amazon и Barnes & Noble.
Трудностите
Но Google също така са изправени пред сериозни пречки заради късния си дебют и различен модел на дистрибуция. Много от купувачите на цифрови книги имат изградена отдавна лоялност към търговци - на база досегашен опит с покупките. Опитът на Google в продажбите засега е като цяло ограничен до продажбата на реклами.
Фирмата вече е изправена пред съпротива от от някои основни търговци на книги, които заявяват, че нямат нужда от нейните услуги. "Не виждам предимството в лансирането на тяхното съдържание, особено доколкото то вероятно ще бъде малко като общи доходи," коментира Майкъл Едуардс, изпълнителен директор на поделението за продажби на книги на Borders Group, които продават издания по споразумение с канадската компания Kobo.
Въпреки това някои независими търговци, които не могат да си позволят да отворят собствени онлайн книжарници, вярват, че Google Editions би могъл да бъде техният портал към цифровите продажби. Независимите играчи ще инсталират технологията на Google в своите уебсайтове, така че да могат да продават електронни книги и да получата процент от печалбата.
"Ако не се променям паралелно с това, което се случва, ще изостана," казва Лиз Мърфи, собственик на книжарницата "Учената сова" в Хъдсън, Охайо, която няма търпение да научи какво ще осигурят като възможности от Google. "Хората се снабдяват с електронни книги, но не ги купуват от мен."
Амбициите - сканиране на 150 милиона книги
Магазинът за електронни книги е разширение на амбициозния - и донякъде спорен - план на Google да сканират 150 млн. световни книги и да ги направят достъпни за потребителите на търсачката. Благодарение на няколко центрове за сканиране на книги, разположени в близост до големи библиотеки, представителите на Google казват, че проектът на име Google Books, досега е реализиран на 10%.
Стартът на услугата на Google, вече отлаган преди, е повратен момент в прехода към цифрови книги.
Четците на електронни книги са станали много по-достъпни отпреди. Когато Amazon лансират своя четец Kindle през 2007 г., устройството струва $399. Сега нови четци за електронни книги могат да бъдат намерени за $150 и дори още по-малко, което ги превръща в продукт за масовия пазар.
Стимулирани от дебюта на Apple iPad миналия април, повече от 15 милиона четци и таблети ще бъдат продадени до края на тази година в САЩ, в сравнение с приблизително 2.8 млн. четци за електронни книги, продадени през 2009 г., предричат от Forrester Research.