Не е трудно да разгледаш улиците на някои от най-големите градове в света, без изобщо да мърдаш от дома си. Влизаш в Google Earth, харесваш дестинация и "потегляш", без да трябва преди това да влизаш в битка с мързела си, недостига на свободно време и най-вече с тъжната реалност в портфейла и банковата ти сметка, които може да не са много съгласни с идеята "Що да не ида до Париж за уикенда?".
Липсата на пари, време и енергия, за да се надигнеш от дивана, са само част от причините да пътешестваш виртуално. Другата е пандемията от коронавирус, която доведе до това много държави да сложат по една табела "Затворено" пред очите на всеки чужденец, решил да им ходи на гости.
И така Google Earth и изобщо всяка форма на виртуален туризъм през 2020 г. се оказа единствената възможност за туризъм до някои точки по света. Да, не е същото. Да, гледаш само стилизирани снимки, направени кой знае кога, или видео, в което друг ти казва кое ще разгледаш, за колко време и в какъв детайл. Да, "око да види, ръка да пипне" с пълна сила важи при посещенията на други държави, поради което виртуалните разходки из туристическите дестинации въпреки че "пак са нещо", отново се усещат като нищо.
Това обаче може би ще се промени. Или направо ще трябва да се промени, защото докато едни държави по света разхлабват мерките за допускане на туристи, други отново ги затягат от страх собствените им COVID-статистики да не станат още по-мрачни.
Спасението е развитието на виртуалния туризъм.
Става дума за онзи тип пътешествия, при които не излизаш от дома си, не купуваш самолетен билет, не събираш багаж - просто сядаш или лягаш пред компютъра си и разглеждаш някоя точка от света на хиляди километри от теб, било то чрез снимки или видео.
Виртуалният туризъм на теория има своите предимства пред живия такъв:
- по-евтин е, защото може да нямаш никакви разходи за път, храна и пр.;
- няма риск за здравето, защото всъщност сте си у дома;
- спестява време, което иначе ще загубиш в подготовка и пътуване;
- намалява се риска от това да станеш жертва на престъпление;
- достъпен е за всички, без значение възраст и/или физически недъг - фактори, които при посещение на живо биха попречили на човек да посети някои места.
Всичко, което е необходимо, са компютър, интернет и в някои случаи слушалки, за да се впуснеш в обиколки на най-различни места по света. Отново обаче изскача аргумента - не е същото като на живо.
Ето защо обаче големите компании, които виждат бизнес възможност във виртуалния туризъм, особено по време на пандемията, търсят начини да направят изживяването пред компютъра с една идея по-истинско за потребителите.
Един такъв пример е Amazon Explore - нов проект на Amazon, който компанията направи достъпен на 29 септември, но само за американски потребители.
Идеята е да се записваш за платени виртуални преживявания из целия свят, при които те съпровожда местен експерт. Ти го виждаш на монитора си, той теб - не, а комуникацията ви се извършва изцяло чрез микрофон. Идеята е да се предлагат не само виртуални обиколки на отдалечени места, които по време на пандемията няма как да бъдат посетени на живо, но и възможности човек да разработва творческите си умения или да развие нови такива - като си запише час за онлайн курс по приготвяне на такоси с професионален готвач в Мексико Сити.
В момента платформата е в период на бета тестване, поради което дори американските потребители имат възможност да станат част от нея само чрез покани. Времето на всяка сесия е от 30 до 60 минути и когато си запазил час за нещо, можеш да го отмениш или пренасрочиш с 24-часово предизвестие. Тези "преживявания" засега са достъпни само на лаптоп или десктоп компютър, така че ползващите само мобилни устройства ще почакат.
Има и други начини да се обикаля света - гледане на клипове в YouTube или използване на турове с гид в Google Earth. Това обаче е различно, тъй като става дума за среща "очи в очи" между потребителя и домакина, а не групово мероприятие или такова, при което комуникацията е еднопосочна - от гида/експерта/учителя към потребителя.
Тъй като говорим за Amazon, естествено, че има и търговски момент. Компанията се опитват да се включи в тренда на пазаруването чрез лайв стрийминг, посочва TechCrunch, като вместо някой инфлуенсър да хвали даден продукт, тук потребителят може да задава въпроси на продавач при виртуално посещение на магазин за сувенири например и дори да иска от него да приближи или обърне продукта за по-добро разглеждане.
Компанията твърди, че Amazon Explore ще позволи на собствениците на по-малки бизнеси нови възможности да си осигурят допълнителни приходи.
Това важи не само за търговци, но и за местни гидове, готвачи, стилисти, художници и всякакви занаятчии, които ще могат да дават и частни онлайн уроци. Това се случваше и до момента, просто Amazon очевидно се опитват да съберат голяма част от подобни онлайн дейности под своята шапка.
GeekWire вече са тествали услугата - с местен гид един от авторите им се е разходил из град Квебек - център на едноименната канадска провинция, направил е снимки, задавал е въпроси и дори си е купил сувенир. По-късно същия ден журналистът е имал готварски урок само за себе си в Буенос Айрес за приготвяне на местно ястие с професионален готвач, допълнен с разкази за местната кулинарна и културна история.
От медията посочват, че работата по Explore е започнала още преди ограниченията на пътуване през граница, а един от участващите в нея експерти е разкрил, че е бил потърсен от Amazon още през ноември.
Именно това показва, че големите технологични компании виждат нова ниша във визуалния туризъм, а пандемията само направи усилията в тази насока по-спешни. Особено за гидове, преводачи, фотографи и пр., чиито доходи бяха засегнати от намалелия брой туристи.
Amazon обаче не откриват топлата вода - платформата за отдаване на жилища под наем Airbnb още преди няколко месеца създаде Airbnb Online Experiences.
Услугата в общи линии позволява същото - домакините да предоставят на своите гости, т.е. потребителите, някаква услуга посредством онлайн видео връзка - от медитация с будистки монах до готварска сесия със семейство в Аржентина. Целта отново е глобално свързване - хората под карантина да открият нещо полезно онлайн, а тези, които са останали без работа или с ограничени доходи заради пандемията, да могат да припечелват от онлайн уроци.
Ясно е, че този тип услуги никога няма да изместят туризма на живо. Но с мъглявото бъдеще пред света заради пандемията, както и редица други проблеми - от евентуални икономически кризи, през свръхтуризма до замърсяването при пътуване - виртуалният туризъм не е нещо, на което вече може да се гледа с лека ръка.
То е възможност. Технологичните компании го осъзнават, а потребителите, жадуващи за нови преживявания и умения - дори в ограниченията на дома си - едва ли ще се забавят.