Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Марина Тихова, много кабели и един фикус

Тя знае как да мотивира хората и да ги научи на нови неща Снимка: Мирослава Дерменджиева, Webcafe.bg
Тя знае как да мотивира хората и да ги научи на нови неща

Те са красиви, умни, успешни и развиват продукти, които не може да видите и пипнете. Те са нашите smart girls от света на технологиите, които заедно с умните телефони на Samsung успяхме да открием и уговорим да разкажат за тайните в технологичния бранш. Те са точни, бързи и сговорчиви като новия Samsung Note9.

Вторият посланик и представител на женската мощ в проекта на Webcafe и Samsung е Марина Тихова. Тя е акаунт мениджър в ATOS световен лидер в дигиталната трансформация, европейският номер едно в Big Data, киберсигурност, High Performance Computing и дигиталното работно място.

Разбира от апликации, сървъри, технологичните термини звучат като поема, когато ги произнася и оставят множество въпросителни, но Марина може бързо да ви въведе в играта. И може да й се доверим така, както го правят и клиентите за чиито проекти тя отговаря.

Марина изпробва новия Sаmsung Galaxy Note9 и се уверява, че е супер мощен смартфон с 10nm процесор и поддържа най-високите скорости на мрежата на пазара (до 1,2GB в секунда).

Освен това е впечатлена, че  притежава и водеща в индустрията, разработена от Samsung, технология за охлаждане Water Carbon Cooling и алгоритъм за регулиране на производителността, базиран на изкуствени интелект (AI), гарантираща непрекъсната работа на устройството, а  с 4000 мАh батерия може да издържи в режим на напрегнати конферентни разговори и натоварена имейл комуникация.

„Среднощно черно" от цветовете на Note9 пасва идеално на Марина Тихова, която тази седмица работи с американското часово време.

Позицията на Марина е акаунт мениджър във фирма, която е глобален лидер в дигиталната трансформация. Групата предлага облачни услуги, инфраструктура и управление на данните, бизнес и платформени решения, както и транзакционни услуги чрез Worldline, европейски лидер в сектора на разплащанията.

Със своите авангардни технологии, дигитална компетентност и индустриални познания, Atos подкрепя цифровата трансформация на своите клиенти в различни отрасли: отбраната, финансови услуги, здравеопазване, производство, медии, енергия и комунални услуги, обществения сектор, търговия на дребно, телекомуникации и транспорт.

Като малка Марина Тихова рисува. Залага предимно на абстрактни картини - странни шарени охлюви и засмени котки. Сега моливите са хоби, а Марина Тихова е жената, от която зависят над 60 хиляди крайни потребители и трябва да се намеси, ако нещо в предоставената им услуга не работи. Тя е акаунт мениджър на голям американски проект, поддържан от Atos тук в София,  за чиято функционалност отговаря пряко.

Никой не би повярвал, че е израснала с Достоевски, когото обожава от дете и чете от 8-годишна. Казва, че е заради руското училище, където учи. Но може би любовта към литературата идва от корените й. Дядо й Тихомир Тихов е бил главен редактор на издателство „Български писател", към отдел „Класика", а  творчеството на баба й Кина Тихова е неразривно свързано с Народния театър „Иван Вазов" -  като член на трупата от 1948 до 1966 участва в спектакли като "Три сестри" (Ирина) и „Вуйчо Ваньо" (Соня) от Чехов; „Училище за жени" (Агнес) от Молиер. Дори покойният й баща Русчо Тихов пише книга -  „Праволинейна инерция" и издава стихосбирка.

„Пътят на успеха занапред го виждам в света на технологичната индустрия", казва Марина.

"В настоящия ми проект дълго време си нямах заместник и често настъпваха хаос и суматоха, когато бях  във ваканция", разкрива тя.

„Ако в мой проект има някъде проблем, аз съм човекът,  който трябва да намери нужните ресурси, за да го разреши. Задачата ми е да доставя услугата, за която клиентът си е платил, точно по начина, по който е договорено с него, и да следя за непрекъснато й подобряване в съответствие с бизнес изискванията (цена, качество, рискове и т.н.). С една дума, отговарям пред клиента за проектирането, внедряването, експлоатацията и поддръжката на ИТ услугата, от една страна, и пред ИТ ръководството за цялостното й предоставяне, от друга"

Въпреки че работи от София, тя отговаря за предоставянето на услугата на проекта в Европа, Азия, Австралия и Америка.

"Често ми се налага  да следя работата на различни екипи (VOIP, Applications, Network etc.), разположени в различни географски ширини, да организирам конференции с тях за, да осигуря консистентна комуникация с клиентите за проблеми, свързани с услугата.

От съпорт центъра ни в България, където работят около 400 души, ние поддържаме всичко, което е свързано с клиентската ни системата - разговорите им, свързаността им, данните им, back up-ите им, качеството на телефонията, всичко".

Звучи сериозно, нали?

Марина работи директно с локалния й шеф в САЩ, който е на 64 години. Всъщност повечето й колеги са по-големи най-малко с декада от нея.

„Аз се уча от тях, а те - от мен. Шефът ми отговаря за финансовата част на този проект, но ако не си спазим договора с клиента ни заплашват големи неустойки. Например, при отпадане на телефонията на клиента ни в негов кол център имаме по-малко от 15 минути да реагираме. Поддържаме  аеро - спейс бази за конструиране на самолети, за космически програми и огромни дейта центрове навсякъде, където са локациите на нашия клиент. Аз отговарям за цялата тази мрежа и за функционалността на този проект. От 9 години"

Не е учила компютърни системи в университета. Завършва политология, а преди това Френска гимназия в София. Обаче толкова се разочарова от политическата реалност у нас, че решава да не се занимава повече с това.

„Насочих се малко на шега към технологиите. Имах приятели от Франция, които работиха в IBM по това време в България. Трябваше им човек с френски и с технически познания. И аз се съгласих и за мен това беше първата стъпка към това предизвикателство, защото е общоприет стереотип, че това не е женска професия. А всъщност не е така.

Мнозина са на мнение, че мъжете са по-добри лидери от жените, тъй като могат да контролират емоциите си и да взимат твърди решения. Всеобщо вярване е и че отпуските по майчинство и грижата за децата са факторите, които пречат на жените да изкачат корпоративната стълбица"

Въпреки трудностите, които се изпречват на пътя на жените, Марина смята за забележително как днес именно те оставят  трайни следи в най-различни в поприща и индустрии в световен мащаб. "Силни и интелигентни, тези жени заемат топ длъжности като изпълнителни директори, съоснователи и оперативни директори в глобалния бизнес. Те никога не са се страхували да извоюват своето място в доминирания от мъжете свят и по този начин да послужат като вдъхновение за много други жени"

Работата свързва Марина с много различни хора - такива, които поддържат операционната система Linux,  такива , които отговарят за Windows сървъри, експерти, които създават специфични апликации  и най-различни други специалисти. И повече не са в България.

„Moже екипите по решения да са в Гърция, САЩ, Азия и се случва да има търкания, появява се някой, който не иска да си свърши работата и какво ли още не. И ти си там да направиш невъзможното възможно. Пътувам много. Интересно е. Когато бях тийм лидер в Siemens, имахме доста обучения, идваха от Румъния, ние ходихме там. Това създава една невероятна работна среда, която ти помага да разрешиш проблемите по проектите  по-бързо, особено когато си изградил приятелски отношения с тях."

За момента е единствената жена в нейния екип. Сърдечно я приемат като технолог, като човек, който може да им даде съвет, да ги измъкне от дадена ситуация, заради по-големия опит, който има. Когато има проблем, Марина знае къде е изходът.

Осъзнах, че човекът, който обединява толкова много хора, за да е успешен, трябва да умее да има безупречна комуникация и умението да делегира. Делегирането изгражда връзката между нас като мениджъри и нашите служители с цел - общ успех.

Делегираме не само за да се справим успешно със собственото ни натоварване и да повишим личната си ефективност, а и за да развиваме хората от екипа си. Това е начин да мотивираме, стимулираме и развиваме капацитета на хората от екипа. Тънкостта е в това да съумеем да катализираме най-доброто у човека, да го мотивираме да мобилизира ресурсите си и да разгърне своя потенциал.

Звучи обещаващо, нали?

Марина знае как да мотивира хората, да ги накара да идват с усмивка на работа, да им харесва да учат нови неща.

„И хубавото е, че когато даваш инициативата и прехвърляш щафетата на някой от твоя екип, който иска да се развива, той ще има мотивацията да обучава и другите и ще израства професионално в същия този екип. Ако хората в моя екип успеят да се развият и да ме надминат професионално в един момент, за мен това би било истински успешна история за мениджър.

Не от его, защото съм ги научила аз, а защото когато един човек научава нови неща, сертифицира се, вижда, че е ценен в тази фирма - получава възможността да оглави цял екип, цял проект- това е напредък. За съжаление в  повечето от фирмите в българския ИТ  бранш, които се занимават с поддръжка и IT, нямат интерес това  да се случва и ревностно пазят заетите от тях мениджърски позиции".

След 9 години Марина си представя още дълго да е в Atos. Харесва приятелската среда и свободната организация. Няма следене на достъпа, а можеш да работиш на топло , с чаша горещ шоколад пред компютъра, когато е студено. Или да си вземеш почивка, когато поискаш. Тя го прави със сноуборда, с кану каяка, с планинарството - винаги на открито.

„Най-голямото предизвикателство, когато поех длъжността, бе дали ще се впиша и ще успея да поема всички отговорности, свързани с работата. Това изисква страхотен баланс между личния живот и работата. В повечето ситуации се намираш под голям стрес - дали ще вземеш правилното решение , дали имаш технологичната представа кой екип да се включи на момента, за да можеш да решиш проблема и клиента да остане доволен. А и докато си изградиш авторитет... си е предизвикателство.

Радвам се, че сме прекрасен интернационален екип, че се поддържаме в трудните моменти, че сме единни и можем винаги да разчитаме един на друг независимо от географското си разположение".

През 90% от времето използва телефона си Самсунг, защото пощата й е синхронизирана. Note9 е сред фаворитите й - харесва новостите и й допада интеграцията на апаратите според новите възможности.

„На работа" скоро няма да бъде място, където се ходи, което  според мен  тотално ще промени трудовия пазар. Според бизнес проучване, за близо 1/3 от поколението Y (родените между 80-те и 2000г.) акцентът ще бъде поставен върху гъвкавост, работна мобилност и свобода в социалните мрежи и това дори ще има превес над критерии като заплата.

Възможността да се работи от дома, хотели, кафенета, летища и дори от самолета, използвайки мобилния телефон и офис приложенията на него, ще оформи новите правила на офис организацията. И като вземем техническите характеристики на новия Samsung Galaxy Note9 - аз напълно бих му се доверила.

Около 25% от малките и средните компании, които са осъзнали и осъществили интегрирането на мобилните технологии в ежедневния си работен процес, удвояват приходите си и успяват да увеличат броя на служителите си 8 пъти", споделя Марина.

И за да не сме твърде технологично настроение, все пак сме две жени на една маса, решаваме да се посмеем на чужд гръб. С малко вътрешноведомствен хумор.

„Преди няколко години имахме голям технически проблем, свързан с предоставяните от нас услуги.  Докато  чакахме всички шефове и техници да се вържат в конферентния разговор, който бяхме организирали, се създаде ситуация, която, вярвайте ми, всеки от нас ще помни дълго време. В напрегнатия ни конферентен разговор с мениджмънта и клиента ни за това какви действия са предприети от наша страна за отстраняване на проблема изведнъж изпъкнаха на преден план думите на един от нашите техници:

„Здравейте, аз съм Мойсей и съм от Апликейшън тима. Исус - моят пряк ръководител  ще се присъедини към нас след минута". След като Исус и Мойсей бяха  с нас - нямаше съмнение, че всичко ще мине като по вода.  Особено когато  имаш изнервен клиент, който чака шеф Исус да се появи след  Мойсей и вероятно си мисли за потоп и за Ной", смее се Марина.

Но най-запомнящ е случай, който отнема съня на нея и екипа й със седмици. Оказва се, че причината е в един фикус.

„Имахме клиент, чиято телефония и свързаност към нашата система отпадаше в продължение на 3 месеца  точно в 7:00ч.  сутринта. Събирахме какви ли не трейсове, логове, ескалирахме ги до най-високото ни техническо ниво, но все не можехме да разберем какъв е проблемът, хардуерен, софтуерен.

Накрая просто се принудихме и изпратихме техник на място за да види какво се случва със сървъра рано сутрин, защото просто нямахме логическо обяснение. Оказа се, че точно в 7 сутринта идва чистачката, дърпа шалтера на сървъра, премества фикуса, изчиства с прахосмукачката и включва обратно системата!

Кой би предположил, че от 20 сървъра които поддържа фирмата на Марина  на въпросната локация - точно 1 е бил „забравен" на нечие неудобно бюро. А и швейцарската точност на чистачката не е за подценяване.

"3 месеца точно в 7:00 - представяте ли си ?", смее се Марина.

И става ясно, че не липсват мистерии и опасни проблеми в съпорта, но явно трябва да се предвиждат и допълнителни мерки в присъствието дори на само 1 фикус.

Снимки: Мирослава Дерменджиева

Грим: Росина Георгиева

Най-четените