Момичешка сила: От Сара Конър до "Големите малки лъжи"

Един от най-известните постери в модерната попкултура носи слогана „We can Do It!" и е създаден от американския графичен дизайнер Джей Хауърд Милър през 1943 г. Постерът има за цел да почете и прокламира приноса на жените, които в този момент работят в оръжейната индустрия, тъй като голяма част от мъжете са на фронта. Втората световна война е в разгара си. Пропагандните постери са изключително популярни в онези години. Америка и Великобритания са сред основните дейци на Запад на процъфтяващата по онова време графична пропаганда, която има за цел да промотира патриотични действия сред гражданите.

С годините постерите придобиват поп културно значение и техният символ измества първоначалната си цел. Така днес оригиналът на плаката „We Can Do It!", добил и второ име "Rosie The Riveter"*, може да бъде открит в музея Смитсониън в Ню Йорк. През 80-те години Роузи, отдавна забравена след края на войната, преживява втори апогей в културата, като се превръща в символ на феминиските вълнения.

И ако оттогава досега феминизмът е изминал дълъг път, то днес изживяваме неговата четвърта вълна. Модерното течение на жените, които се борят за правата на нежния пол обаче, така и не успява да намери своето истинско място под слънцето все още. Той се лашка между крайности, заради което все повече започва да изглежда и звучи като крайно лява идеологична партия, която иска да изрита по кокалчетата всеки, който не е на нейна страна.

Жените в Холивуд са най-ярките представители на модерния феминизъм в попкултурата. Те борят неправдата от всякакви платформи и са готови да линчуват публично всеки, който ги тормози.

Още през 80-те години, когато третата вълна на феминизъм тече из Западна Европа, Холивуд още не се е настроил така радикално спрямо силния пол и в модерното и популярно кино все още може да се види образът на мачото, който спасява горяща сграда пълна с хора, въоръжен само с обикновен пистолет, а жената стои в ъгъла и чака да бъде спасена.

Днес това е все по-рядко срещано като фабула. Дори да има такава, то жената в модерното кино все пак успява да се бори с бедствието наравно с мъжа или поне дава по-добри и продуктивни идеи от него. Примерите от 80-те обаче са точно толкова качествени, колкото и част от киното, което се правеше тогава, като поредиците „Индиана Джоунс" или „Умирай трудно", като „Смъртоносно оръжие" или дори „Първичен инстинкт".

Днес много хора вярват, че филм, в който жената не участва активно в екшъна или я няма изобщо, не може да се състои. Но 80-те години отново ни опровергават с появата на „Терминатор" и Сара Конър (която така и не успя да намери подходящия актьорски костюм в 21 век).

Най-ярки примери в последните години може би, при това с известна условност, са филмите Gone Girl („Не казвай сбогом", 2014 г.) и Elle („Тя", 2016 г.).

В тях жената наистина е силна и доста страшна. В сравнение с Невероятната Ейми и Мишел Лебланк, Катрин Трамел от „Първичен инстинкт" изглежда като добра домакиня, която е изпуснала ножа си върху някого 10 пъти...

Образът на жената в попкултурата и по-специално киното започва да търпи промени, които стават все по-ярки и крайни в последните 6-7 години. Женският персонаж се превръща в дива амазонка, която може да подчини всички, да възхити всички и пак да накара всички да я слушат, защото тя почти винаги е права. Освен в малкото моменти, в които не е, но тогава има друга жена, която е права.

Възходът на женските образи съвпадна и с възхода на модерната телевизия. Метаморфозата в телевизията започна преди няколко години, когато все по-престижни актьори й дадоха шанс и все повече, които го бяха направили, бяха издигнати в култ от фенове и критика. Бавното захождане към киното от страна на малкия екран се случи първо при американците, които решиха да вложат повече пари в телевизионен продукт, да го изкарат извън рамките на студиото и да спестят от сюжет и безкрайни епизоди, за сметка на стегнат разказ и добри ефекти.

Някои смятат, че първи поддадоха крак HBO с техният Game of Thrones, който промени рязко облика на телевизията и досега е една от най-скъпите телевизионни продукции. Но килима за брутално доброто шоу на канала беше застлан много по-рано от други ветерани.

HBO наистина правят революция на малък екран и специално при женските образи - но едно десетилетие по-рано със сериала „Сексът и градът".

Сериалът прави революция в разказването и снимането на dramedy (комбинация между драма и комедия) и телевизията поема по своя нов път. Именно това е шоуто, което успява да промени образа на жената на малък екран. Тя е сексуален обект, но по свои правила, тя прави глупости, тя говори каквото й харесва, пие и пуши, носи панталони, ако щете... Но всичко се случва, защото го е пожелала.

Днес сериал като „Сексът и градът" не би бил възможен в оригиналния му вид, може би защото модерните жени биха се почувствали обидени от прекалено повърхностните етикети и ярката сексуалност, които придават чар на шоуто, а това е жалко. Истината е, че „Сексът и градът" не се случи чак толкова отдавна и създаде история.

Сериалът с Кари, Шарлот, Саманта и Миранда създаде течение, стана тренди и проправи пътя на други, които искат да приличат на него. Засега обаче тази формула на успех убягва на модерната телевизия. До момента тя така и не успява да открие перфектния баланс между смешното и важното в света на жените. За сметка на това набляга на силата, като движеща посока в женските персонажи на малък и голям екран.

Само за последните няколко години бяхме свидетели на женска версия на „Ловци на духове" (Ghostbusters, 2016) и на такава на „Бандата на Оушън" (Ocean's 8, от 2018 г.). Дали това е добра идея? Предвид резултатите до момента - по-скоро не.

За сметка на това един от наистина приятните филми за жена супергерой беше този за Жената-чудо, а тоталният провал „Отряд Самоубийци" може да се похали с едно хубаво нещо и това е откачалката Харли Куин. Момичето, което победи Жокера.

Жените се борят за по-хубави роли и по-добро заплащане на екран, но не могат да покрият очакванията, които вървят с такава отговорност. Поне засега.

И ако киното по-скоро страда, заради яростното навлизане на нежния пол, то телевизията по скоро печели. Един от най-добрите примери за това е сериалът „Историята на прислужницата". Носещ духа на модерните течения и появил се, според разни радикали, именно навреме, за да възхвали женската сила. Сериалът е базиран на роман от 1986 г. на Маргарет Атууд - откровена феминистка и активистка. В едно антиутопично бъдеще, не далеч във времето, Атууд рисува свят на потисничество и тирания, в който хората заемат определени роли, на базата на пола, расата или социалния си статус.

Целта, разбира се, е контрол, облечен повърхностно с обещания за по-добро бъдеще и решаване на основния проблем на човечеството, а именно рязко намаляващата популация на хора. Стерилни мъже и жени, обличат стерилни дрехи, за да предпазят планетата от стерилитет. Под повърхността на всичко това се крият пластове с мръсотия и лъжи. Дали сериалът проповядва така острия модерен феминизъм? По-скоро да. Това прави ли го лош като тематика и изработка? По-скоро не.

Добрият сюжет и великолепната кинематография, която „Историята на прислужницата" притежава, ще останат във времето. Може би след години дори и онези, които сега го отричат, ще успеят да го оценят.

Друг такъв пример е големият победител на по миналогодишните награди „Еми", а именно продукцията на HBO - „Големите малки лъжи". Великолепно шоу с нелинейна структура, което разказва простата история на едно убийство. Жени се обединяват в името на общо зло и общ враг.

Дали този сериал щеше да се случи, ако времената не бяха такива? Трудно ми е да отговоря на този въпрос, но издадената книга, на която е базиран, се появява през 2014-а и почти веднага е купена за филмиране - близо година преди модерният феминизъм да приеме такива глобални размери.

Лиан Мориарти пише романи тип трилър чиклит за жени, идва от Австралия и не е феминист. Дали пък в „Големите малки лъжи" хората не виждат чудовище, там където то не съществува?

Последното ми откритие идва от комбинация между Америка и Великобритания и носи името Killing Eve. Сандра О, потънала в небитието на циклещите и обикновени роли актриса от „Анатомията на Грей", най-после намира нещо по-вкусно и любопитно за игра. Шоуто й обаче е откраднато от яркия талант на дебютантката Джоди Комър. Killing Eve, създаден от едно от бижутата на модерната телевизия в момента Фийби Уолър-Бридж, разказва за кървавата и цинична игра на котка и мишка между високоинтелигентен психопат наемен убиец - Виланел (Джоди Комър), и специален агент обсебен да я хване - Ийв (Сандра О). Стегнат в точно 8 епизода, всеки сезон на сериала проследява нарастващия път от трупове, който свързва двете, докато не се озоват в обща битка на независима територия, за да си го премерят типично по мъжки.

Вярвам, че Killing Eve ще остане в историята като жестоката абсурдна и саркастична черна комедия с кръв и черва, каквато е. А не като сериал с жени, защото жените са... новото черно или друго такова клише.

Тук само ще вметна как любимата ми Фийби Уолър-Бридж е живото доказателство, че жените са забавни, без да имат претенции, и ще препоръчам да хвърлите поглед на гневната саркастична комедия Fleabag. Само това, изводите ги оставям на всеки индивидуално.

За последните години телевизията наистина е произвела откровено яки сериали с готини женски персонажи, които имат шанс да останат в нейната пъстроцетна история и да ни вълнуват много след като феминиските приберат томахавките в дамските си чанти.

Това са „Оранжевото е новото черно", отново чудесно чувство за хумор, натъпкано до горе с интересни персонажи, GLOW - една продукция на Netflix, която ни връща в 80-те и по захаросан, хиперболизиран и саркастичен начин ни показва жени, които участват в тв шоу за кеч, „Джесика Джоунс" - първият и засега единствен женски супергерой от вселената на Marvel, която е удоволствие за гледане, „Вероника Марс" - абсолютно златно бижу от фонда на телевизията.

„Вероника Марс" може да се похвали, че е най-добрата роля на Кристен Бел и че ако не беше Роб Томас - нейният създател - диалогът й и сарказмът нямаше да са на такова ниво. Сериалът разказва историята на момиче-детектив в гимназията, което намира убиеца на своята най-добра приятелка и като истински безстрашна жена се впуска в битка с богати, можещите, неможещите и всички, които застават на пътя й.

Тук е редно да се споменат и Netfix, които направиха нова версия на „Сабрина - вещицата тийнейджър", направила макар и за кратко Мелиса Джоан Харт звезда. „Ан от фермата „Грийн гейбълс" също има нова версия и тя не е обидна за никой от мъжки пол. Westworld също може да се похвали с много добри женски персонажи.



Дали когато Джей Хауърд Милър е направил графичния си плакат с почит към жените си е мислел, че всичко това може да доведе до този момент днес?

Едва ли. Много от нещата, които са жертви на своето време и теченията ще бъдат дълбоко забравени, но някои качестени, ще останат. Попкултурата е като феникс, тя се въздига от собствената си пепел, за да се роди отново и да поеме в полет.

Колко филми, книги и сериали са били линчувани и бичувани в своето време и признати по-късно? Множество са и примерите са ярки и на моменти толкова шокиращи, че публиката дори не разбира как нещо такова се е случило. Качествените продукти на това бунтуващо се и недоволно поколение също ще останат. Защото времето е най-добрият мерител за тези неща. А то никога не прощава, както Холивуд много добре знае.

* Между другото, самата Роузи и онова, което символизира, се сдобиха с документален филм We Can Do It: Stories of Rosie the Riveter, който излезе през 2016 г. и разказва историята на жените, променили културата. Филмът може да бъде намерен онлайн от всеки, на който темата би била интересна.

#1 COMANCHY 17.11.2019 в 14:57:50

....само да добавя... шведско датската продукция в 4 сезона. “Мостът”.Силния образ на жената-детектив.

#2 Specifier 17.11.2019 в 17:42:11

В ПОВЕЧЕТО СЛУЧАИ СТАВА ВЪПРОС за екранно поднесена пропаганда на Неомарксизма. По-точно на левичарския феминизъм, идейно обоснован от Джудит Бътлър: смели, мъжествени, силни и умни жени на фона на страхливи, женствени, слаби и глупави (бели) мъже. Толкоз. Има разбира се и изключения, но са микроскопични - не повече от около 5%.

#3 Дракон с кисело зеле 17.11.2019 в 18:49:36

Ух, егати глупостите. От близо десетилетие насам най-високоплатеният млад актьор е Дженифър Лорънс, доколкото взима повече и от мъже, и от жени, особено пък в нейната възрастова категория. Това дали не доказва нещо? Хайде стига сте раздухвали митове и легенди, които едно отскачане до сайт като ИМДб опровергава на секундата. А авторката на тая статия гледала ли е "Терминатор"? Първия имам предвид, от средата на осемдесетте, където Сара Конър беше деветнайсетгодишна неориентирана кифла, която буквално през целия филм не знаеше къде се намира. В случай, че сте забравили, Сара Конър се превърна в екшън герой едва в "Терминатор 2" - а това е доста важно. Първата екранизация на "Историята на прислужницата" е от преди близо трийсет години, между другото: https://www.imdb.com/title/tt0099731/ Отново, като пишете за филми, може би няма да е зле да метнете едно-две очи на най-голямата филмова енциклопедия на планетата. Джесика Джоунс не е нито първата, нито единствената супергероиня във вселената на Марвел, доколкото Черната вдовица се появи поне пет години по-рано, а наскоро излезе и "Капитан Марвел". (Да не говорим, че Джесика Джоунс е толкова скучен и плосък персонаж, че няма на къде повече. И екшън сцените й са зле.) И топлата, и студената вода са открити отдавна. Феминистки послания и жени екшън герои има още в средата на миналия век. Сега жените екшън герои нито са повече, отколкото бяха преди двайсет години, нито - с крещящото изключение на Чарлийз Терон - са по-добри. Егати. И, не че нещо, обаче изобщо не разбирам какво е това настояване жената да "участва активно в екшъна". Реално погледнато, нямам *нищо* против жени екшън герои, две години тренирах айкидо под ръководството на треньор жена, която можеше да ме нагъне като хартиено корабче без никакви проблеми, обаче хайде все пак да вземем нещо важно предвид. Айкидо е може би най-отвореното към жени популярно бойно изкуство изобщо. Причините за това не са малко - и тренировките не са толкова силови, и предвид начина, по който обикновено се провеждат занятията, няма никакъв проблем мъже и жени да тренират наравно, и... Нещото е просто красиво и не е нужна агресия. И дори там мъжете в залата са обикновено поне три пъти повече от жените. При различните майстори, които са ми преподавали, е било така, когато ми преподаваше жена, също беше така, и по семинарите, които съм посещавал, *също* беше така. Това е реалността - жените, които в реалния живот се интересуват от участие в екшън под някаква форма, са в пъти по-малко от мъжете с подобни интереси. Това няма как да не даде отражение и в киното. Да не говорим за вкарването на Черната вдовица в Отмъстителите, което е просто нелепо - остави, че Скарлет Йохансон не я бива толкова да играе бойни сцени, на чисто сценарно ниво е безумно да се опитват да ми я представят като равна на викингски бог, биологично модифициран супервойник, зелен мутант, който може да разруши планета с един удар и така нататък - ама това се получава, когато ни е по-важно да не показваме коч-партия, отколкото нещото да връзва елементарен смисъл. Ха!

#4 MarkModel13 17.11.2019 в 21:57:37

Не ви ли омръзна бе !

Новините

Най-четените