Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как ИКЕА разбира толкова добре от какво имат нужда потребителите

Изследването Life at Home разкрива 5 основни „битки“ у дома
Изследването Life at Home разкрива 5 основни „битки“ у дома

Вероятно сте се сблъсквали с онзи неприятен момент: прибирате се след работа вкъщи, а съквартирантът ви се е настанил удобно върху вашето кресло, търсещ задълбочено нещо в Интернет през вашия таблет. Дори не забелязва появата ви. Или може би сте изпитвали онова чувство на отчаяност за нещо счупено вкъщи, което отдавна искате и трябва да смените, но все нещо не ви достига - време, енергия или спестявания.

Без значение къде се намира домът ни или колко е голям, той е пропит с човешки емоции и носи нашата персоналност. Затова и не е учудващо, че когато живеем с други хора, е напълно логично техните нужди, вкусове и очаквания да не съвпадат напълно с нашите.

Обичаме да прекарваме време вкъщи, но все има нещо, което бойкотира пълния ни домашен комфорт и уют. Да влезем в битка с хората, с които живеем, е някак неизбежно. Да чувстваме някаква липса вкъщи, често приемаме за нормално, но трябва ли да бъде така, след като в края на краищата домът ни е единственото място, което олицетворява нас самите?

ИКЕА са го казали най-точно - „Домът означава много". Компанията винаги се е стремяла да създава предмети, които да са функционални и удобни, но и такива, които да се свързват със своите притежатели ментално и психологически и да разрешават проблеми, правейки живота и дома по-добри. Но за да открие ИКЕА как да подобри преживяването в дома, е необходимо най-напред да разбере кои са основните причини, които влошават това преживяване.

Затова ИКЕА създава Life at Home Research - изследване, което цели да открие как се променя животът на хората в техните домове. Изследването на ИКЕА за 2017 г. е четвърто поредно, а резултатите от него ще бъдат представени на медийно събитие, което ще се проведе в Швеция на 27 и 28 февруари.

Тазгодишното проучване е повече от интригуващо. То се фокусира върху онези досадни проблеми вкъщи, които често наричаме „битовизми", а ИКЕА наименува като „битки". За да проведе изследването, ИКЕА се среща с над 22 000 човека от 22 страни, влиза в 54 дома в 7 държави, изследва животът на хората в продължение на 874 часа, интервюира четири експерта и прекарва един ден, създавайки съвети срещу тези проблеми с така наречените пионери - хора, които живеят на нестандартни места и умеят да контролират перфектно пространството, в което живеят.

Различното в последното изследване в сравнение с предишните, е, че ИКЕА надгражда четирите основни измерения на проучването, открити при предишните изследвания, които влияят върху нашето възприятие за дома - предмети, отношения, пространство и място - като не ги разглежда като самостоятелни единици, а се фокусира върху взаимодействието между тях.

Така проучването открива петте основни битки, които се случват, когато местата, в които живеем и нещата, които притежаваме, са в противоречие с хората, с които живеем.

Битка №1 - Митът за минимализма

Замисляли ли сте се колко често не искате да изхвърлите нещо, което практически не ви върши никаква работа или е остаряло, но ви носи емоционална стойност? Проучването Life at Home Research открива, че големият брой вещи е най-същественият причинител на стрес вкъщи. 27% от участниците в изследването казват, че обществото оказва натиск върху тях да живеят с по-малко вещи, а 49% твърдят, че основната причина за битовите спорове е в различния начин, по който хората, живеещи заедно, възприемат бъркотията вкъщи.

Когато „разчистваме" вещите си, обикновено предпочитаме да складираме някъде старите си вещи вместо просто да ги изхвърлим. Това обаче далеч не решава проблема ни и тогава се налага да измислим как да съберем повече в по-малко пространство.

Ето защо в проучването ИКЕА опитва да разбере как хората се справят с този проблем и открива, че хората навсякъде са по-склонни да приоритизират, отколкото да минимизират своите вещи.

Какво на практика означава това?

Минимализъм vs. Приоритизиране

Минимализмът е модерна дума, чието значение често предизвиква спорове, особено що се отнася до живота вкъщи. По дефиниция минимализмът е подход, чрез който изхвърляш ненужното в живота си, фокусирайки се само върху важните неща - така намираш щастие, удовлетворение и свобода.

Или с други думи, пречупени от гледна точка на дома - минимализмът е начинът, по който лесно преценяме кои от нещата, които ще задържим и изхвърлим, ще ни освободят от чувството за вина или дълг и ще ни позволяват да се фокусираме върху онова, което означава най-много за нас.

В повечето случаи обаче приоритизираме - „разчистваме" своите домове, но не искаме да изхвърляме нещата, които имат някаква емоционална стойност за нас и избираме да ги складираме в алтернативни помещения като гаражи, килери, дори в стаите на вече порасналите си деца.

Какво хората избират да задържат според проучването?

Изследването показва, че 44% от хората приоритизират в полза на предмети, които ги правят щастливи, 31% запазват неща, които правят дома им по-красив, 30% от анкетираните не искат да изхвърлят това, с което се гордеят, 27% задържат подаръци, 16% запазват „социалните придобивки" вкъщи, 11% от родителите задържат вещи, които им помагат да играят с децата си и само 11% твърдят, че никога нищо не са изхвърляли.

Изводът от проучването? Не е важен предметът, а неговото значение. Приоритет за повечето от нас са онези вещи, които значат нещо за нас и които не искаме да изхвърлим, независимо, че сме притиснати от липса на място. Как опитваме да се справим в този проблем? Като задържим само тези вещи, които обичаме или от които се нуждаем в конкретния момент и скрием нещата, от които все още не искаме да се отървем.

Пионерите съветват да намерим по-ефективен подход, чрез който да се борим с излишните предмети - например, като изберем заедно със своите партньори какво е важно за нас и какво да задържим, като се стремим всяка година да приоритизирате не само за нещата, от които се нуждаем, но и за вещите, които ни носят наслада в конкретния момент; или като превърнем обикновеното разчистване в събитие с гласуване какво да и какво да не изхвърляме.

Битка №2 - Искам собствено пространство

„Това е мое! Не, мое е!" е най-често срещаният спор във всеки споделен дом. Именно това е вторият основен проблем, върху който се фокусира проучването - как успяваме да си извоюваме лично пространство и вещи в споделен дом.

Изследването показва, че 17% от участниците твърдят, че споровете произлизат от навлизането в личното пространство на другия. 42% пък казват, че трудно се осмеляват да помолят за свое пространство, защото намират подобни разговори за странни и неудобни. Двама от пет човека твърдят, че живеят, заобиколени от чужди вещи, които всъщност мразят. Най-учудващото е, че същият брой хора изхвърлят нещата на другия, които не харесват, при това без да попитат предварително притежателя им.

Тази битка не е нищо повече от мълчалива война, в която се правят взаимни компромиси, от които и двете страни страдат.


Изводът от проучването? Нищо не може да замести дискусията за това от какво имаме нужда в своя дом.

Проучването показва, че всичко, което се намира в дома ни, си има собственик, независимо дали го осъзнаваме или не. Колкото по-ясно е кое на кого принадлежи, толкова по-щастлив и мирен ще бъде домът ни.

Хората са различни и напълно естествено някои не изпитват особен комфорт в разговорите за „разпределяне" на твоето и моето. ИКЕА обобщават, че най-доброто решение що се отнася до собственото пространство в споделен дом е проактивният подход - дискусията и ясното разпределяне на собствеността върху вещите.

А пионерите съветват изпитани от тях подходи - например, когато се местим на ново място, да използваме хумористични бележки, обозначаващи къде искаме да стоят нашите вещи; да аранжираме дома заедно с партньора си или да измислим умен начин как да задържим децата си в общите пространства тогава, когато те пораснат и започват да прекарват цялото време в собствената си стая.

Битка №3 - Вкъщи ли са всички?

Третата битка, с която всеки човек се сблъсква в дома си според проучването, е със самия себе си и мисловното (или още менталното) ни присъствие у дома - не само физическото.

Мисловното присъствие означава да сме вкъщи - тук и сега, да сме изцяло ангажирани с това, което вършим, на 100% и с всичките си сетива. Менталното присъствие са моментите, в които абсолютно съзнателно се наслаждаваме на своя дом.


Според проучването, 69% от хората казват, че се чувстват спокойни, 66% - щастливи и 58% - горди, докато мислят за своя дом. Всички тези чувства са положителни показатели за нашето ментално присъствие у дома.

Има обаче определени пречки пред това да сме мисловно вкъщи. Първата от тези пречки е работата. Независимо дали е обемът на работа, който имаме в извънработното си време или самият стрес от работата през деня, ние го пренасяме в домовете си и това оказва пряко влияние върху начина, по който присъстваме вкъщи.

На второ място, Life at Home Research посочва страха да не сме пропуснали нещо от света, който ни заобикаля (т.н. Fear of missing out). 47% от участниците в изследването посочват, че за тях е важно да продължават да бъдат свързани с външния свят дори когато са вкъщи.

Технологиите също оказват пряк ефект върху мисловното ни присъствие у дома. 24% от родителите усещат, че технологиите отнемат от времето, прекарано с техните деца.

Добрата новина е, че докато ИКЕА разговарят с участниците в проучването, разбират, че в действителност много хора осъзнават своята ментална липса вкъщи и намират начини, по които да се борят с нея.

Изследването откроява трите основни подхода: 1) хората аранжират дома си, така, че той да отразява тяхната персоналност - чрез предмети, мебели, цветове, осветление и др; 2) Хората се стремят да бъдат заобиколени от нещата, които обичат в своя дом; 3) Хората се доближават до природата толкова, колкото домът им позволява - дори да нямат градина, може да е със свеж въздух от балкона, ритмичния звук на преминаващия трамвай или дори засаждането на цвете в саксия.

ИКЕА надграждат тези техники, като предлагат още три, чрез които хората могат да опитат да се наслаждават повече на своя дом:

1) Оставяте време за себе си - можете да пуснете музика, да си свалите филм, да стоите на балкона или да четете списание в тоалетната. Всъщност проучването показва, че 38% от хората смятат, че тоалетната е най-доброто място да си починеш и да отделиш време за себе си.

2)      Общувайте повече със семейството си - оставете телефона настрани и правете нещо заедно със семейството си - гответе, чистете, играйте настолни игри.

3)      Поддържайте дома си чист и без излишни вещи - учудващото е, че много често разчистването на дома стимулира умственото ни присъствие вкъщи.

Изводът от проучването? Заслужава си да създавате и защитавате присъствието си вкъщи. Всички искаме да се чувстваме повече у дома, защото това ни прави по-щастливи.

Битка №4 - (Не)свързани

Не е изненада, че в съвремието, в което живеем, четвъртата голяма битка, която Life at Home Research открива, е тази, провокирана от технологиите. Въпросът е дали те ни свързват или ни разделят от хората, с които споделяме дома. Вероятно на всеки му се е случвало да говори на партньора си, който не го чува, вперен в мобилния си телефон.

Фокусът на четвъртата битка е сложен върху въпроса как да намерим баланса с технологиите у дома.

Вероятно мнозина ще изтъкнат само негативите страни от употребата на технологии вкъщи с аргумента, че хората игнорират своите близки за сметка на още малко време пред компютъра или мобилния си телефон. Но според Life at Home Research монетата има две страни.

Тъмната страна на технологиите вкъщи

Във всяка от страните, включени в проучването, има хора, които усещат, че технологиите ги отдалечават от семейството и от разговорите с техните близки вкъщи в истинския им живот. Проучването показва, че 47% от хората забраняват да се използват телефони по време на вечеря. 27% от хората прекарват по-малко време заедно с половинките си заради технологиите, които използват, а 17% се чувстват виновни заради времето, което са прекарали в социалните мрежи.

Светла страна на технологиите обаче има и проучването доказва това. Оказва се, че 36% от хората са щастливи от новите технологии в техните домове и се чувстват по-свързани с хората, с които живеят. Новите технологии предоставят нови възможности за забавление между членовете на семейството, а все повече хора използват функции като Siri или Alexa за развлечение вкъщи - например, като ги помолят да им разкажат смешна история преди вечеря.

Изводът от проучването? Технологията работи в полза на настоящия момент, не в полза на бъдещето.

Технологиите правят ежедневието на хората у дома по-лесно и ги карат да се чувстват по-сигурни, дава им усещането, че са вкъщи - тук и сега. Това се случва благодарение на домашните роботи, умните миялни машини и перални, които продължават да осигуряват на хората повече свободно време чрез своите функционалности.

Другата страна на монетата осъжда технологиите като нещо, което може и да създава много контакти между хората и да ги свързва в цял свят, но отчуждава тези, които живеят заедно и са най-близо един до друг.

Какво съветват пионерите? Ако искаме да създадем баланс вкъщи в присъствието на новите технологии, да въведем определени правила - например, като създадем време през седмицата, в което никой вкъщи не използва технологии или оставим децата сами да създадат правила за използване на технологиите.

Битка №5 - Умишлено незавършеният дом

„Кога ще стане перфектно?" - сигурно малцина са си задавали този въпрос, обзавеждайки и редекорирайки новия си дом от година, две или повече. Много хора искат да завършат своя дом и да няма какво повече да подобряват в него, въпреки че с годините техните нужди, цели, дори мечти се променят.

Основната теза, изведена от последната пета битка в Life at Home Research, e как хората да създадат дом, който винаги да бъде една крачка пред развитието на техния живот.


Според проучването 21% от хората се страхуват да започнат ремонт вкъщи, защото няма да могат да го завършат, а 26% искат да направят наведнъж всички промени, но нямат енергията за това.

Проучването откроява два типа хора: т.нар. drivers - хората, които се чувстват комфортно, ако домът им непрекъснато се променя. Тези хора са по-склонни да приемат и промените в живота си. Другият тип са т.нар. drifters - това са хората, които на всяка цена се стремят да завършат дома си, така че той да бъде идеален, както и хората, които трудно приемат промените в живота си.

Изводът от проучването? Промените в дома ни помагат на непрекъснатите промени в живота ни.

Когато възприемаме дома си като наш партньор, а не просто като място, което обитаваме, свикваме с промените, с които се сблъскваме в житейски план и ги „смиламе" много по-лесно. Чрез ясните различия, които Life at Home Research успява да открои между двата типа хора, проучването разрушава бариерите, с които много от нас се сблъскват, когато искат да реализират промяна в дома си.

Какво съветват пионерите? Ако искаме да променим дома си, да направим план как бихме се радвали той да изглежда, като включим семейството си в плана; да изготвим списък с петте начина, по който искаме да живеем в бъдеще и аранжираме дома; или при следващия ремонт купим такива мебели или предмети, които използваме само временно или лесно можем да сменим.

В края на краищата, как да се справим с всички пет битки, които ежедневно трябва да водим вкъщи? ИКЕА и Life at Home Research дават дефиницията на по-добрия дом:

По-добрият дом никога не е напълно завършен. Изпълнен е не с излишни предмети, а с вещите, които всеки от нас обича. Приветства технологиите, но не им позволява да се месят във взаимоотношенията ни. В идеалния дом ние открито говорим за своите предпочитания и за личното си пространство. Не на последно място - в по-добрият дом усещаме истински присъствието си и сме отдадени на заниманията и хората, които обичаме.

Може да звучи малко идеалистично, но да превърнем дома си и всичко случващо се в него е битка с нас самите - за нас самите. Защото без значение чий е домът, всеки заслужава шанса да създаде по-добър живот вкъщи.

 

Най-четените