Може ли работното място да убива?

Софтуерен инженер от Uber с шестцифрен доход се самоуби през 2016-а, а семейството му сочи като причина стрес на работното място. 21-годишен стажант в компанията за управление на финанси Merrill Lynch припада и впоследствие почива в Лондон след 72 часа работа нонстоп.

Когато корпорацията за производство на стомана Arcelormittal затваря металургичния комбинат, 56-годишен служител умира от инфаркт три седмици по-късно.

Семейството му твърди, че това е станало в резултат на шока. Европейската агенция за трудово здраве и безопасност съобщава, че над половината от 550 млн. работни дни, изгубени годишно заради отсъствия от работа, са "свързани със стрес".

През 2015-а анализ на почти 300 изследвания установява, че вредните практики на работното място са също толкова значима причина за смъртност и е също толкова вероятно да доведат до диагностицируеми от лекари заболявания, колкото е и вторичният тютюнев дим, известен и регулиран със закон канцероген.

Вредните практики на работното място включват неща като дълго работно време, конфликт между работата и семейството, икономическа несигурност, произлизаща от евентуална загуба на работа, липсата на редовно или предсказуемо работно време, липсата на контрол на работното място, несигурно здравно осигуряване.

Работните места разболяват хората и дори причиняват смъртта им и това би трябвало да ни интересува.

С нарастващи разходи за здравеопазване по цял свят, работното място се е превърнало във важен проблем за общественото здраве. Според някои специалисти мениджърът ви е по-важен за здравето ви от личния ви лекар.

Световният икономически форум констатира, че около три четвърти от разходите за здравеопазване по света са за лечение на хронични заболявания, а незаразните болести причиняват 63% от всички смъртни случаи. Хроничните заболявания се дължат на стрес и нездравословен начин на живот под формата на пушене, пиене, употреба на наркотици и предизвикано от стрес преяждане.

Многобройни проучвания показват, че работното място е водещ източник на стрес, и поради това е важна причина за кризата в здравеопазването.

Само в САЩ стресът на работното място струва на американската икономика около $300 млрд. годишно. Това прави работното място пети по значимост потенциален причинител на смъртни случаи, по-опасен от заболявания на черния дроб или болестта на Алцхаймер.

Във Великобритания Изпълнителната агенция по здравеопазване и безопасност съобщава, че 12.5 млн. работни дни са били изгубени заради свързан с работата стрес, депресия или тревожност през 2016-2017 г.

Нито едно от тези неща реално не е необходимо, защото трудовите практики, които са вредни за хората, не работят в полза и на компаниите.

Дългото работно време има негативно отражение върху продуктивността на час и на национално, и на браншово равнище.

Въпреки че изглежда нелогично, уволненията или съкращенията не подобряват ефективността на организацията и често карат най-добрите служители да напуснат, и заради преки разходи от рода на компенсации, или непреки разходи от рода на загуба на хора със силни връзки с клиентите, често дори и не пестят пари.

От десетилетия проучвания показват, че осигуряването на по-голям контрол на хората над това кога и как да си вършат работата подобряват мотивацията и ангажираността.

Не твърде изненадващо, стресираните служители е по-вероятно да напуснат, а текучеството е скъпо.

Систематични изследвания показват нещо, което би трябвало да е очевидно - стресираните, чувстващи се зле служители не са толкова добри или продуктивни в работата си, колкото тези, които се чувстват по-добре.

Има ясни показатели, че положението на работното място се влошава. Съкращенията, които някога се случваха само в трудни икономически периоди, сега са нещо рутинно. Когато 3G Capital обедини в една компания хранителните гиганти Heinz и Kraft, 20% от служителите бяха освободени, тъй като компанията консолидира производствата и премахна препокриващите се позиции.

"Поръчковата икономика" означава по-голяма икономическа несигурност, тъй като хората не знаят какви ще са доходите им дори след седмица.

Определянето на графици чрез софтуер, позволяващ на търговци и други бизнеси от рода на хотелиерство и ресторантьорство да задържат само хората, които анализите предсказват, че ще бъдат необходими, означава, че служителите често са изправени пред вариращи доходи и нямат особена възможност да се нагодят към семейните си ангажименти и задължения.

Най-важното обаче е, че през 50-те и 60-те години изпълнителните директори са приемали работата си като балансиране на задълженията си към акционерите, клиентите, служителите и обществото - така нареченият "капитализъм на заинтересованите страни".

Сега доминират интересите на акционерите. Малцина лидери изглежда разбират, че когато хората идват да работят за тях, тези хора са оставили физическото и психологическото си благосъстояние в ръцете на мениджърите.

Някои лидери приемат тази идея за отговорно управление напълно сериозно. Компании като Google осигуряват модел, показващ как нещата могат да бъдат различни.

Хората там имат платен отпуск и се очаква от тях да го използват. Мениджърите не изпращат имейли или съобщения по всяко време - хората работят, прибират се у дома и имат време да отдъхнат и релаксират. Фирмите предлагат условия, позволяващи хората да имат и работа, и семеен живот.

Отношението към хората е като към възрастни, те имат контрол върху това какво правят и как го правят, за да отговорят на изискванията на работата, вместо да бъдат микроменажирани.

Най-важното е, че тези фирми се ръководят от лидери, които приемат сериозно задълженията си към своите служители. Повечето имат здравен директор, чиято работа е не само да контролира разходите, но и да гарантира, че служителите са в най-доброто възможно здраве.

Основателят на туристическо облекло и оборудване Patagonia се прочу с написаната от него книга, озаглавена Let My People Go Surfing.

Въпреки че е в много конкурентна индустрия, всеки служител на Patagonia получава здравно осигуряване още от първия ден на работното място и всеки втори уикенд е тридневен, така че хората да могат да се насладят на времето сред природата.

Хората би трябвало да избират работодателите си не само заради заплащането и перспективите за повишение, но и на база това дали работата ще се отрази добре на психологическото и физическото им здраве. Бизнес-лидерите би трябвало да отчитат и здравословното състояние на служителите си, а не само приходите.

Правителствата, загрижени за кризата с разходите за здравеопазване, трябва също да се фокусират върху условията на работното места, защото стресът на работното място очевидно разболява хората. А това определено не е нужно никому - не би трябвало да има хора, умиращи заради заплатата си.

#1 Chimay 04.05.2018 в 16:49:41

Убива и още как. Хеле пък в България, с манталитета ни, с нежеланието да си признаем грешките ( защото сме много Веуики ), с токсичните лелки и чичета на по 28 години, държащи се сякаш цялата Вселена им е длъжна, и с паласки и комплекси по-големи от ж.к. Люлин. Няма да коментирам явленията : провинциалист у София, бивш емигрант в Арсенал ( Казанлък, не отбора ), дъщеря на калтак професор от БАН завършила псевдо-елитна гимназия с нещастна връзка и мания за величие, пренасянето на семейни конфликти върху изкупителни жертви в офиса ( ака моя в къщи ме бие и обижда ; за това ще си го изкрам на някой в офиса ), това яайчарка да те заплашва пред прекия ти началник, докато той си пита ушите защо се случва всичко това. Тук се налага протестантската идея за професионализъм, но тя работи с хора израстнали в протестантски държави, за нашите некъпани селяни тая схема, не работи.

Новините

Най-четените