Бялата смърт

Българският премиер Бойко Борисов е спасил толкова много... нещо си: социалния диалог - и диалога изобщо, БАН, българи, бедстващи в чужбина, проекти на община Шумен, пернишкия театър, БНТ, пенсионната реформа - всъщност липсата й... Дълго е.

Но не може да избави българските граждани от един от най-големите им убийци - системата, по която финансира и съществува вече двайсет години българското здравеопазване.

Тази система, при която лекарите (повечето) гледат на пациентите като банкомати, а пациентите (повечето) на лекарите - като касички за парите им. Тези лекари, които не успяха да се превърнат в търговци, се превърнаха в чиновници. Ако попаднеш на компетентен лекар с морал, то значи си роден под щастлива звезда и с добри феи-орисници.

Странно. Борисов се намесва във всичко в държавата. Но по "здравни" теми е престанал да се изказва от доста време. Иначе можеше да обясни кое е наложило от бюджета за догодина да се орежат едни близо 6 млн. лева за пломби, а в същото време охотно разреши да се дадат ОЩЕ 6 милиона извънредно на МВР за бензин и горива...

Дали не е дошло времето да питаме премиера кой поред приоритет в списъка му са хората на България. По-първите по важност ги знаем - след МВР, магистралите, пречиствателните станции...

Две родилки починаха този месец в столичната общинска АГ "Шейново". За смъртта на първата - 19-годишната Деяна, болницата е глобена с 1500 лева. "Шейново" е клиниката, в която обичат да ходят и да се снимат софийските кметове на Бабин ден и други такива, сред бебета и усмихнатите лица на "хората, които даряват живот".

При първото си раждане 35-годишната Надя платила за екип, но родила при дежурните лекари. Сега решила да си спести този разход...

Европейската комисия е постановила, че раждането е спешна и неотложна медицинска помощ. Не можеш да връщаш родилка с контракции на 3 минути и 2 см разкритие. Не трябва да има клинична пътека за раждане. Каквото и да е решението за починалата 35-годишна жена в "Шейново", срещу него вече се изправя едно ново гражданско сдружение - на близки и роднини на жертви на подобни провинения.

Надя отишла в 10 сутринта, казали й да дойде отново, когато раждането почва. В следващите 17 часа отишла до "Шейново" няколко пъти - за последно в 3 през нощта. За да не се върне никога повече. Обяснението от АГ-клиниката: "Ако родилка постъпи и не роди в следващите 1-2 дни, здравната каса не плаща на болницата за престоя й". Накрая се оказа, че са поставили тръбата й за интубация вместо в трахеята, в хранопровода. Фатална некомпетентност.

Едно е ясно. Съществуващата здравна система оневинява изцяло държавата и управляващите, които и да са те, за здравето на нацията - за късия живот, за психични разстройства, за които няма клинични пътеки, както няма и за детските наркомании, за стреса...

На практика тя допуска съвършено съзнателно прецедента един срещу друг да се изправят жертвите й - лекари и пациенти, вместо гражданите срещу държавата, разрешила това изтребление.

В ситуация, в която същата държава плаща стотици милиони левове за съвършено ненужни на българските граждани военни хеликоптери и техника за небоеспособна армия.

Какво плаща здравната каса с парите ни - предимно лекарства, на български производители и някои вносители, и на болниците. Кой следи дали наистина толкова лекарства са били необходими и дали по и без друго недофинансираните клинични пътеки са се лекували отчетения от болниците брой пациенти?

На практика системен контрол липсва, защото няма завършена е-система, по която да се прави. Няма и точна и попълнена здравна карта от МЗ, за да разберем колко точно са лекарите в България - джипита и специалисти, и къде колко точно болнични легла са потребни - съобразно новите данни за преброяването на населението от тази година.

Кой разрешава частните болници да поемат леките и лесни случаи по добре финансирани пътеки, а тежките да висят на врата на държавните и общински болници, които потъват в дългове? Кой разрешава и безконтролното разрастване на частните болници, което пренасища с легла едни части на страната, а в други напълно липсват... Не само болнични легла, но и лекари-специалисти, които, заедно с медицинските сестри напускат България.

Така се стига до случаи като в този в Пловдив, където лекарка напуска половин час преди края на работното си време болницата, за да поеме дежурството си в частна клиника. В резултат отделение остава без специалист и умира човек.

Държавата изнагля дотам, че здравното министерство прие наредба, която го освобождаваше от задължението да осигурява лекарства за лечение на редки заболявания, онкологични и други болести, ако необходимостта е по-голяма от предвидените в бюджета средства. Тоест, всички, които се разболеят над допустимата бройка, да мрат или да се оправят сами... МЗ се канеше да си спести дела като това на Теодора Захариева. Добре, че ВАС отмени Наредба 34...

Според член 52 от Конституцията българските граждани имат право на безплатно ползване на медицинско обслужване при условия и по ред, определени със закон, а здравеопазването се финансира от държавния бюджет, от работодателите, от лични и колективни осигурителни вноски и от други източници при условия и по ред, определени със закон.

Според член 1 от Кодекса на живота в България, здравето на българите не е грижа на държавата.

#18 thaddeus 24.11.2011 в 12:59:09

@Хейтър Да предположим, че утре се въвежда индивидуална здравна карта обвързана със...застрахователи да речем... Откровенно се съмнявам, че голяма част от мургавото население ще може да ползва адекватна болнична помощ. А аз ще съм си щастлив, щото си се грижа за здравето а и ще имам стимул да си внасям и допълнително. Не само аз ще имам стимул, всеки работещ ще иска да се осигурява на реалната... А това че ти си мислиш, че има омраза към определен етнос, поразходисе из махалите в Пловдив! После ми приказвай, кой ми насажда и какво ми насажда....

#19 lele male 24.11.2011 в 13:01:37

@ 15 thaddeus Напълно те подкрепям за предложението! И аз не съм съгласна от моите осигуровки да се възползват циганьорите, но лошото е, че с тях също така се се лекуват и децата ни. Знам, че така или иначе ще трябва да си платя, за това директно ходя на "платен" лекар, за да ми бъде обърнато повече внимание. За съжаление не всеки има възможност за това. Също така съм възмутена, че все още няма осъдени лекари за лекарска небрежност! Тъжно ми е, че добрите лекари бягат в чужбина... Може би Б.Б. ако режеше пъпната връв на новородените, нямаше да има толкова смъртни случаи при родилките....

#20 Хейтър 24.11.2011 в 13:03:00

Не казвам, че циганите са читаво племе, ама съм контактувал с достатъчно от тях. А с "да речем", нищо не става! Сам знаеш, че това тук никога няма да стане и то не по вина на циганите!

#22 Theodora 24.11.2011 в 13:53:31

thaddeus : Да важно е да има магистрали - има ги във всяка нормална и цивилизована държава. Няма как на този етап да стане това със здравните вноски в индивидуална партида (карта). Понеже не ми се влиза в подробности (нито искам да се заяждам) за принципа на солидарност на здравната сиситема...ще те попитам само едно. Казваш, че си изчислил ,че си внесъл около 4000 лв. Имаш ли представа ако се наложи серизоно лечение, операция, трансплантация и т.н. на пациент тези 4 000 лв. докъде стигат? Разбирам недоволството по повод търговията с избори на екипи и тази с лечението на малцинствата...но недейте да мислите повърхностно по темата.

#24 Хейтър 24.11.2011 в 14:23:44

Меч, това отдавна го казвам и срещам само възмущение! То българина има и една поговорка - "Те не мо`ат ме ебат толкоз, колко я мое да издържим!"

#25 thaddeus 24.11.2011 в 14:26:30

@Theodora Понеже си чела постовете ми, но не както трябва, записах партидите да са обвързани със застрахователна институция примерно... Хайде пак солидарност и дъра бъра...не става така мила ми Теодора. Що се отнася до магистралите, о да прекрасно нещо са несъмнено, НО има едно нещо за което не се говори и не се коментира от ББ. Тол таксите... Солидарност щото сме солидарни и затова хората умират...

#27 Хейтър 24.11.2011 в 14:41:46

Абе, в ти поговорки все има и положителна поука, ама в онази .... Тя си е баш за народа ни. Като бяха направили във Фейсбуук група и агитираха за протест пред Исул, по повод смъртта на дете, пак заради безхаберие на лекари, какво стана? Обясних им, че с мирни протести не става, казах им, че трябва кръв да се лее и какво се оказа? Най-големите и яростни агитатори зацъркаха като мишоци, че съм бил анархист и какво ли още не. Даже и ме баннаха. В църкането се включи дори роднина на детето. А един от главните агитатори, после като се поразтършувах, ми той една подлога герберска в Пловдив. Няма оправия тука ....

#29 Theodora 24.11.2011 в 14:59:04

thaddeus ...Понеже и ти ги разбираш нещата, но не както трябва ...Застрахователнтата индустрия би поела- "здравният ти риск" (ако мога така да го нарека, срещу съответното заплащане. При положение, че голяма част от хората в БГ работят в сивият сектор и въпреки, че взимат 1500 лв., плащат здравни осигурвоки върху 300 лв.... как според теб застрахователите ще си събират реално парите? Наистина ако си чел малко по въпроса ще ти е ясно, това, че с твоите пари се плаща лечението на малцинстватаи не само се нарича принцип на солидарност. Не съм чела само твоите постове, а всички коментари Просто искам да кажа, че ако беше толкова проста здравната реформа...до сега щеше да е направена. Не отричам, че положението е зле...като качество на обслужване, изнудване за пари и т.н. И пак казвам...не искам да се заяждам

#30 Хейтър 24.11.2011 в 14:59:42

Как да няма значение дали е подлога? Да, партията няма значение, защото всички произлизат от едно и също престъпно котило. Въпросът е, че точно такива хора обикновено яхват вълната и оглавяват протестите, като същевременно успокояват тълпата или я насочват в грешната посока. Не могат да си позволят 1000 разгневени граждани да линчуват 20 лекаря или каквото и да е там. Ми, че това като нищо може да се повтори и с господарите им - управляващите боклуци. Затова всички призовават за мирни протестчета, другото било диващина.

#31 thaddeus 24.11.2011 в 15:17:30

@Theodora Скъпа ми Теодора, принципа със застрахователите е работещ модел в не една европейска държава (за държавите зад океана няма да говорим). Разбира се ако всеки един работник знае, че осугурителната му вноска отива по индивидуална партида, вече няма да му е все тая на колко се осигурява...така ли е? Повярвай, правили сме модели и симулации, тази система може да работи в България, ноооо тя е трудна за ОГРАБВАНЕ... Пак повтарям 20 години солидарност мисля, че стигат иначе се въртим в един порочен кръг. Е и с пенсиите същотото...солидарна ли е системата...солидарна ама хоратя няма какво да ядат...

#32 Theodora 24.11.2011 в 15:51:44

thaddeus : Явно знаеш отговорите на всички въпроси. Вместо да ме "скъпосваш" можеш да насочиш тази енергия към реализирането на тези модели. А и предполагам знаеш, че здравни застраховки има и в България И извън темата- има трети пенсионнен стълб, в който вноската ти отива в индивидуална партида. Колко хора внасят там? Ти внасяш ли осигуровки за него? Иначе си прав...за въртенето в порочен кръг.

#33 boris 24.11.2011 в 15:55:03

6 милиона за вътрешен ред, днес, са 12 милиона лева за пломби утре. Не подминавайте този факт. Въпросът е обществото (българското заспало) да следи да се изхарчат правилно. Защото полулегалната икономика и престъпността са най-големият бич за държавата ни. Пари за лекарска помощ няма, защото вчерашните мутри и биячи са днешните работодатели и те имат възможност да притежават яхти, купени с пари които иначе е трябвало, по принцип, да са в НЗОК като осигуровки на измъчените им работници. А ако не си направим държавицата - ДЪРЖАВА, то никога няма да благоволят да разрешат правото на здраве. Няма как и вълкът да е сит и агнето цяло. И няма как да ни управляват ангели небесни. Това правителство, колкото и да е недодялано, все пак се опитва да направи нещо.

#34 Хейтър 24.11.2011 в 15:57:52

Борисчо, ти си по-вреден и от управляващите! Отвратителен бокук си!

#35 thaddeus 24.11.2011 в 16:11:05

@Theodora А твоето решение на проблема е...?

#36 lele male 24.11.2011 в 16:11:25

Ееехоооо... айде без да се нападаме един друг, ако може. Всеки има право на мнение, независимо колко е абсурдно или глупаво или... абе и аз не знам какво... Казват, че смехът е здраве. Съмнявам се, че ще Ви помогна с „усмивките” по-долу, но ... На гърдите на пациент, докаран в „Бърза помощ”, намират залепена бележка, на която пише: „Докторе, това е обикновена епилепсия, а не апандисит. Апандиситът ми е махан вече 3 пъти." Из медицинско заключение: „Аутопсията показа, че смъртта е настъпила в резултат на аутопсията.” Дано доживеем истински и полезни за всички нас реформи!

Новините

Най-четените